چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: امیرمحمد قاسمی‌زاده هنرمند مجسمه‌ساز از ساخت بزرگ‌ترین سردیس سنگی فردوسی خبر داد که با 180 سانتی‌متر ارتفاع در اطراف میدان آزادی نصب خواهد شد.

فردوسی

به گزارش فارس، این هنرمند، درباره ساخت مجسمه فردوسی گفت: این مجسمه بزرگترین نیم‌تنه ساخته شده در میان مجسمه‌های این شاعر بزرگ ایرانی است که در ابعاد 180 سانتی‌متر ارتفاع در قابی 4 متری از سنگ گرانیت یک‌پارچه ساخته‌ام و پشت این مجسمه نیز کتیبه‌ای با شعری از این شاعر ایرانی به خط شکسته نستعلیق به صورت سیاه‌مشق کار شده است که به خط فارسی و انگلیسی تاریخ تولد و فوت فردوسی نوشته شده است و این امکان را دارد که مجسمه هم از رو به رو و هم از پشت سر زیبایی بصری را داشته باشد.

قاسمی‌زاده با اشاره به مجسمه‌های کلاسیک که تنها از رو به رو امکان دیدن دارند، گفت: من همیشه این دغدغه را داشته‌ام که مجسمه‌هایی که می‌سازم قابلیت دیده شدن از هر طرف را داشته باشند و این ویژگی را در مجسمه‌سازی مدرن می‌توان یافت.

این هنرمند مجسمه‌ساز به لزوم طراحی‌های ویژه برای نصب آثار حجمی تأکید کرد و گفت: متأسفانه برای نصب مجسمه‌ها، چندان به ادامه کار فکر نمی‌شود در حالی که محیط اطراف مجسمه‌ها شامل پایه، نور و ... نیز در کنار هم یک اثر هنری را شکل می‌دهند.

وی افزود: این مجسمه فردوسی هم‌اکنون در پارک المهدی در اطراف میدان آزادی به صورت موقت نصب شده است و قرار است در یکی از اضلاع میدان آزادی نصب شود.

قاسمی‌زاده گفت: قرار بود در ابتدا به سفارش سازمان زیباسازی، 4 مجسمه برای چهارگوشه میدان آزادی بسازم که شامل حافظ، سعدی، مولوی و فردوسی بود ولی بعد از بستن قرارداد اعلام کردند که بودجه لازم برای ساخت 3 مجسمه دیگر را ندارند اما بعد از دیدن مجسمه فردوسی ترغیب شدند که آن 3 مجسمه دیگر را نیز بسازم که هنوز خبری نشده است.

امیرمحمد قاسمی‌زاده، فارغ‌التحصیل دانشکده هنر و معماری است که حدود 10 سال تجربه کار سینمایی را هم دارد و اکنون نیز از مراحل ساخت همه مجسمه‌هایی که تاکنون ساخته است فیلم مستند تهیه کرده است و نام آنها را "فیلم مجسمه" گذاشته است که مخاطبان خود را با هنر مجسمه‌سازی به لحاظ متریالی و همچنین عاطفی آشنا می‌کند.

قاسمی‌زاده امیدوار است که بتواند فیلم‌مجسمه‌هایش را روزی به نمایش عموم بگذارد.

او تاکنون مجسمه‌های بسیاری را از مشاهیر ایران ساخته است که مجسمه‌های استاد سحاب، دکتر مصدق، شاملو و فردوسی از آن جمله است.

این هنرمند همچنین 100 پرتره‌ را از شاعرانی چون میرزاده عشقی،فرخی تا معاصرانی چون اخوان ثالث و موسیقی‌دانان ایران همچون شجریان، مشکاتیان، ابوالحسن صبا ،  بنان ، شهرام ناظری،‌ همایون خرم،‌ روح‌الله خالقی و... را با تکنیک آب مرکب به تصویر کشیده است که در قالب مجموعه‌ای با نام "یاد مرکب‌ها" منتشرشده است و امیدوار است این مجموعه را به صورت سه زبانه فارسی،‌انگلیسی و فرانسه به صورت کتاب منتشر کند.

کد خبر 136037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز