مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه شهری: « آقاى شهردار محترم به من گفتند که ما تا خرداد سال آینده 60 هکتار این را تحویل می‌دهیم. ان‌شاءالله همه‌تان منتظر باشید، سوم خرداد بیایید اینجا 60 هکتار تحویل بگیرید».

بوستان ولایت

رهبر معظم انقلاب در 17اسفندماه سال89 با ایراد این بیانات، در پادگان قلعه‌مرغی سابق، بنیانگذار حرکتی جهادی شدند؛ اقدامی که به تعبیر حجت‌الاسلام و المسلمین محمد گلپایگانی «اثری‌ماندگار» در جنوب تهران لقب گرفت. روز گذشته جنوب تهران، طعم تازه‌ای از عدالت چشید.

همه آمده بودند؛ صاحبان واقعی بوستان ولایت؛ ساکنان جنوب شهر. آمده بودند تا جلوه تازه‌ای از عدالت را حس کنند. کمتر کسی می‌توانست تصور کند که 77 روز پس از فرمان ولی امر مسلمین، بوستان ولایت به دست شهروندان تهرانی به بهره‌برداری برسد؛ حرکتی که به تعبیر شهردار تهران«درهمه جهان در حال وقوع است اما ما به فرصت سوزی عادت کرده‌ایم».

در روزهایی که فضای کشمکش و جنجال‌های سیاسی اوج گرفته بود اینجا در انتهای بزرگراه شهید نواب و در منطقه جنوب شهر، تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی برای احداث بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه ادامه داشت.و بدین ترتیب پادگان قدیمی شهر در چشم به‌هم زدنی رنگ باخت و تنها خاطرات دور دست آن در ذهن مردم جنوب نقش بسته است. روز گذشته همزمان با میلاد با سعادت بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) و میلاد فرخنده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و روز حماسه آزادسازی خرمشهر، حماسه دیگری در پایتخت رقم خورد؛ حماسه‌ای که شهردار تهران از آن به مثابه هدف اصلی انقلاب اسلامی یاد کرد؛ «توجه به محرومان». بوستان ولایت نشانه‌ای بارز از توسعه عدالت و مصداق بارز کاهش فاصله شمال و جنوب شهر بود؛ در واقع به تعبیر نمایندگان مجلس در روز گذشته «نماد تحقق عدالت عملی».

در روزهای اخیر و پیش از افتتاح بوستان ولایت، بسیاری از نمایندگان مردم در مجلس، تلاش شبانه‌روزی مدیریت شهری برای آماده‌سازی این بوستان را نشان‌دهنده تفکر جهادی و روحیه خدمت‌رسانی و عدالت محوری شهرداری تهران دانستند. بوستان ولایت، با عنوان بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه، پس از گذشت تنها 77 روز از آغاز ساخت آن در فاز اول، دیروز با حضور شهروندان تهرانی و جمعی از مقامات، در محل سابق پادگان قلعه‌مرغی در جنوب تهران به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم آیت‌الله محمدی گلپایگانی، مسئول دفتر مقام معظم رهبری، دکتر غلامعلی حداد عادل، جمعی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز حضور داشتند. آیت‌الله محمدی گلپایگانی در مراسم بهره‌برداری از بوستان ولایت با اشاره به کار شهرداری در ساخت این بوستان گفت: انصافا در مدت کوتاهی که از آغاز عملیات احداث این بوستان گذشته، شهرداری کار بسیار عظیمی را صورت داده است. مسئول دفتر مقام معظم رهبری در ادامه با اشاره به جمعیت چند میلیونی شهروندان ساکن در جنوب شهر تاکید کرد: احداث چنین بوستان‌هایی از نیازهای اصلی کلانشهر تهران است.

وی در ادامه اظهار داشت: انتخاب این محل که با تدبیر مقام معظم رهبری صورت گرفت، با تلاش شهرداری تهران به اثری ماندگار تبدیل شد. رئیس دفتر مقام معظم رهبری افتتاح این بوستان و تقارن آن با ولادت حضرت زهرا(س)، فتح خرمشهر و تولد حضرت امام(ره) را خجسته دانست و گفت: برای احداث این بوستان در مدت 67 روز کار بسیار عظیمی صورت گرفته است. همچنین محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در سخنانی در این مراسم اظهار داشت: این پروژه در زمانی کوتاه و با لحاظ کردن 3‌موضوع سرعت، دقت و صحت انجام شده است. البته کار با سرعت بالایی انجام شد که در تمام دنیا نیز به همین شکل است. وی در ادامه اظهار داشت: متأسفانه ما به فرصت سوزی عادت کرده‌ایم وگرنه نتیجه روحیه و فرهنگ جهادی همین است.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به سالروز فتح خرمشهر خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از بوستان ولایت مصادف با سوم خرداد و روز آزادسازی خرمشهر شد که نماد 8 سال دفاع مقدس است. دوران دفاع مقدسی که ریشه‌های انقلاب را محکم و ماندگار کرده است. انقلاب نیز افتخاری است که به برکت حضرت امام، روحانیت، فرهنگ شیعی و جهادی شکل گرفته است. شهردار تهران در ادامه اظهار داشت: دیگر دنیا ما را با قراردادهای ننگینی مانند ترکمانچای نمی‌شناسد بلکه با خرمشهر خواهد شناخت و این مهم به برکت امام، شهدا و اقتدا به ولایت است. وی تصریح کرد: امروز وظیفه ما تداوم راه امام و شهداست که با رهبری مقام معظم رهبری در این راه به پیش می‌رویم.

مصالح ساخت بوستان ولایت آزمایش کیفی شده‌اند

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز دیروز در مراسم افتتاح بوستان ولایت که با حضور مقامات لشکری و کشوری و مسئولان شهری برگزار شد، ضمن تبریک به‌مناسبت میلاد دختر پیامبر(ص) و سالروز فتح خرمشهر گفت: آزمایشگاهی در بوستان ولایت مستقر شده تا از نظر کیفی مصالحی که در این بوستان مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاملاً ‌استاندارد باشد.

مازیار حسینی اظهار کرد: خوشحالیم که توانستیم به فرمایش رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانیم و امیدواریم رضایت ایشان به‌وجود‌ آید که رضایت ایشان رضایت امام زمان(عج) و رضایت امام زمان رضایت خداوند را با خود به همراه دارد. وی ادامه داد: 17اسفندماه سال گذشته با حضور مقام معظم رهبری در بوستان ولایت، طرح اولیه اجرای بوستان آماده شد و از 27اسفندماه تشکیل کارگاه به انجام رسید و عملیات اجرایی شروع شد که این عملیات 67 روز به‌طول انجامید.

حسینی با بیان اینکه عملیات اجرایی فاز یک بوستان ولایت بر عهده دکتر کلخورانی معاونت خدمات شهری قرار گرفت و به همت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران امروز شاهدیم که 42هکتار از مجموعه این بوستان به فضای سبز تبدیل شده، گفت: در عملیات اجرایی این پروژه شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، ‌سازمان مدیریت پسماند و سازمان زیباسازی از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کارهای ویژه‌ای به انجام رساندند. وی افزود: همچنین معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بحث‌های اجتماعی و فرهنگی این مجموعه را به‌عهده داشته است.

حسینی خاطرنشان کرد: در بوستان ولایت 28‌آلاچیق، 12‌غرفه خدمات فرهنگی، 10‌سرویس بهداشتی، 6 هکتار پیاده‌رو‌، کاشت 37 هزار اصله درخت که عمدتاً گونه‌های بومی تهران بوده، کاشت 30هزار درخت میوه و احداث 5 حلقه چاه آب انجام شده است. وی با بیان اینکه تمامی سیستم آبیاری بوستان ولایت قطره‌ای و بارانی بوده و 18‌هزار متر مربع از ساختمان‌هایی که در پادگان قلعه‌مرغی وجود داشته با تغییر کاربری بهسازی و مقاوم‌سازی‌ لرزه‌ای شده، اظهار کرد: نخستین سالن سینمای منطقه19 امروز احداث شده و سالن شماره 2 آن نیز به‌زودی احداث می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: در ضلع جنوبی بوستان ولایت سالن ورزش به مساحت هزار متر، خانه کودک، ایستگاه آتش‌نشانی و کتابخانه علامه امینی احداث شده که مسئولیت طراحی آنها با شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران بوده است. وی اضافه کرد: شهر ورزش به مساحت 42‌هکتار در مجموعه بوستان ولایت احداث شده که علاوه بر ورزش‌های هوایی، پیست موتورسواری، اسب‌سواری و ورزش صخره‌نوردی نیز در آن نهاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: شهر بازی بوستان ولایت به مساحت 1.2 هکتار با داشتن 2‌سالن سرپوشیده 5‌هزار متر مربعی بیش از 100 بازی جذاب داشته و وسایل آن کاملا استاندارد است. دکتر حسینی همچنین عنوان کرد: مجموعه‌ای برای بانوان به‌عنوان شهر بانو در بوستان ولایت احداث شده و پیرامون بوستان ولایت به‌دلیل کاهش ترافیک 7 کیلومتر رینگ پیرامونی ایجاد شده است که تاکنون3.5 کیلومتر آن آماده بهره‌برداری بوده و مابقی تا آخر خردادماه به بهره‌برداری می‌رسد. وی افزود: در بوستان ولایت 2800‌روشنایی خورشیدی، 20‌دستگاه آبگرمکن خورشیدی و 50‌سردیس شهدا نصب شده است.

همچنین در ابتدای این مراسم شهردار تهران به همراه مقامات حاضر در این مراسم از بخش‌های مختلف مجموعه بوستان ولایت بازدید کردند. شهردار تهران در بازدید از مجموعه شهربانو کلیدهای نمادین این مجموعه را به مناسبت روز مادر و زن به تعدادی از مادران و خواهران شهدا تقدیم کرد. از دیگر بخش‌های جذاب این مراسم حضور 650‌عروس و داماد دانشجو در مجموعه شهر بانو سوار بر کالسکه‌های گل‌آرایی شده بود که در بوستان ولایت حاضر شدند. پایان مراسم افتتاح بوستان ولایت آغازی برای جشن‌های 22روزه در این بوستان است. شهروندان تهرانی دیشب در نخستین جشن این بوستان شرکت کردند.

کد خبر 135979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز