همشهری آنلاین: طه یاسین رمضان، معاون دیکتاتور سابق عراق که ابتدا به تحمل حبس ابد محکوم شده بود، احتمالا ظرف پنج هفته آینده اعدام خواهد شد.

خبرگزاری آلمان در گزارشی از بغداد و قاهره گزارش کرد، جعفر الموسوی، دادستان کل عراق به روزنامه عربی "الحیات" گفت: فقط یک جلسه دیگر از دادگاه دجیل باقی مانده است و احتمالا در تاریخ 25 ژانویه حکم اعدام طه یاسین رمضان در آن اعلام می‌شود.

بدین ترتیب حکم اعدام وی ظرف 30 پس از آن اجرا خواهد شد. دادگاه ویژه جنایات رژیم سابق عراق در دادگاه تجدیدنظر خود به این نتیجه رسید که مجازات رمضان "بسیار ملایم" بوده است.

در این دادگاه که به بررسی اعدام 148 شیعه در شهر کوچک دجیل می‌پردازد، روز پنجم نوامبر فقط صدام، برزان تکریتی، برادر ناتنی او و عواد البندر، قاضی سابق عراقی به اعدام با چوبه دار محکوم شده بودند.

هر سه این افراد در حال حاضر اعدام شده‌اند. حکم رمضان تحمل حبس ابد بود. سه تن دیگر نیز به تحمل 15 سال حبس محکوم شده‌اند. یکی از عمال حزب بعث نیز توانست در این دادگاه تبرئه شود.

بر اساس مرامنامه این دادگاه ویژه که به بررسی جنایات رژیم سابق عراق می‌پردازد، حکم‌های اعدام و حبس ابد از سوی دادگاه تجدیدنظر مورد بررسی مجدد قرار می گیرد.

رمضان از دهه 50 میلادی جزو یکی از نزدیک ترین محافل صدام بود.

کد خبر 13576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز