گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: هم‌اکنون آمار طلاق در شهر تهران به مرز 30درصد رسیده‌است و بحث افزایش زنان سرپرست خانوار در کشور به یک بحران تبدیل شده است.

طرح -چتر حمایتی

این خطر باید برای مسئولان به‌عنوان زنگ خطری باشد؛ چرا که تا چند سال آینده آمار زنان سرپرست خانوار با این سیاست‌ها به بیش از 5 میلیون نفر می‌رسد. این سخنان را سرپرست کمیته امداد بر زبان راند.
این افزایش را می‌توان با استناد به بالا رفتن آمار طلاق مستند و واقعی دانست، طلاق یکی از هزاران دلیلی است که سرپرستی فرزندان را بر دوش زنان می‌گذارد، عوامل دیگری مانند بیماری‌ و فوت مرد یا عدم‌صلاحیت و توانایی مردان در اداره‌ خانواده نیز می‌تواند در بروز پدیده زن سرپرستی خانواده‌ها نقش داشته باشد. سرپرست کمیته امداد به تازگی موضوع افزایش زنان سرپرست خانوار را یک بحران و آمار 5میلیونی این زنان را زنگ خطری جدی برای مسئولان دانسته است.

به گزارش مهر، حسین انواری با بیان اینکه بسیاری از مسائل حوزه زنان به‌دلیل وجود متولیان زیاد مغفول مانده است گفت: مسئله زنان، مسئله یک نهاد خاص نیست بلکه یک مسئله فرابخشی و با سلامت اجتماعی در ارتباط است. هم‌اکنون آمار طلاق در شهر تهران به مرز 30 درصد رسیده‌است و متأسفانه ما امروزه با پدیده افزایش زنان سرپرست‌خانوار مواجه هستیم که جلوگیری از وقوع این پدیده اجتماعی، نیازمند عزم ملی است.

نیازهای حمایتی

هر چند مسئولان مدعی‌اند که تمامی زنان سرپرست خانواری که نیازمند حمایت هستند تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفته‌اند اما شواهد نشان می‌دهد که نهادهای حمایتی هم برای بهبود وضعیت این دسته از زنان گام چندان مؤثری برنداشته‌اند. سازمان بهزیستی و کمیته امداد که ازجمله‌ مهم‌ترین نهادهای حمایتی بوده‌اند با تحت پوشش قراردادن گروهی از این زنان و واریز اندک مستمری ماهانه نتوانستند بخش قابل توجهی از مشکل این زنان را حل کنند حال آنکه هر دو نهاد زنانی را در صف انتظار داشتند که به آنها پشت نوبتی می‌گویند و زنانی هستند که شرایط لازم را برای برخورداری از حمایت‌های دولتی اجتماعی دارند اما نهادهای حمایتی به‌دلیل کمبود بودجه برای پرداخت همان اندک مستمری پشت نوبت نگهشان داشته‌اند.

یک زن سرپرست خانوار که شوهرش فوت شده و 3 فرزند دارد پارسال از کمیته امداد ماهانه 40 هزار تومان مستمری دریافت می‌کرده است که البته در برابر هزینه‌های زندگی این مبلغ قابل توجه نیست. در این شرایط هر چند نام این زنان در فهرست حمایتی دولت قرار گرفته است اما این حمایت نتوانسته مشکلات را قابل تحمل کند و زنان سرپرست خانوار همچنان با مشکلات جدی برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود و فرزندانشان به کمک نیازمندند. سرپرست کمیته امداد این کمک‌ها را قطره‌چکانی خوانده و در این باره گفته: برخی از آقایان به‌ویژه همین دولت به‌دنبال حذف کمیته امداد بودند در حالی که اگر این حمایت‌های قطره‌چکانی را هم بگیریم دیگر چه حمایتی از زنان بی‌سرپرست باقی می‌ماند.

کد خبر 135715

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز