چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

رضا کربلایی: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور می‌گوید: رئیس‌جمهور سرپرستی وزارت نفت را به‌عهده گرفته‌؛ بنابراین اگردر دوره سرپرستی ایشان اجلاس اوپک برگزار شود، خود در آن شرکت می‌کند.

محمدرضا میرتاج‌الدینی درباره حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس آتی اوپک توضیح داد: ریاست ایران در اوپک موضوعی حقوقی است و به اشخاص مرتبط نمی‌شود و هرکس مسئولیت وزارت نفت را برعهده داشته باشد در اجلاس اوپک شرکت می‌کند که قطعا این موضوع باعث ارتقای جایگاه ایران در اوپک می‌شود.

به‌نظر می‌رسد تلقی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از اجلاس خردادماه اوپک که نشستی عادی خواهد بود، از نبود شناخت درست از ماهیت این اجلاس و منصب تشریفاتی ریاست اوپک منتج می‌شود؛ چه اینکه جز هوگوچاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا که یکبار به‌عنوان میهمان ویژه البته به همراه نشست وزرای اوپک حضور پیدا کرده بود، هیچ‌یک از سران عضو این سازمان تا‌کنون حضور در نشست عادی و حتی فوق‌العاده اوپک را موجب ارتقای جایگاه کشور خویش قلمداد نکرده‌اند و اگر چنین بود اصالتا نشست سران اوپک دیگر موضوعیتی ندارد.

از سوی دیگر، اجلاس آینده وزرای اوپک که ایران ریاست آن را براساس حروف الفبا به‌مدت 2سال بر عهده دارد، جایی است که وزرای عضو این سازمان درباره کم و کیف بازار نفت و عرضه و تقاضای این طلای سیاه بحث و گفت‌وگو می‌کنند و این نشستی است کاری و به‌نظر می‌رسد اعضای اوپک از وضعیت کنونی بازار رضایت دارند. از این‌رو پیشنهاد می‌شود برای حفظ‌ شأن جمهوری اسلامی ایران و رئیس‌جمهور محترم، ایشان به وین مقر اوپک سفر نکند.

کد خبر 135398

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز