چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مردم فرانسه همچنان در بهت و حیرت دستگیری رئیس صندوق بین‌المللی پول و امید ریاست‌جمهوری آینده کشورشان هستند.

دومنیک استراوس‌کان

دومنیک استراوس‌کان که به اتهام حمله به قصد تجاوز به خدمتکار هتل محل اقامتش در نیویورک دستگیر و روانه زندان شده‌است، اتهامات وارده را رد کرده و گفته که بی‌گناه است. دادگاه محاکمه او به تعویق افتاده و بازپرس دستور انجام تحقیقات پزشکی برای یافتن شواهد و مدارک بیشتر را داده‌است.

بر همین اساس جلسه دادگاه چند روز دیرتر برگزار می‌شود تا نتایج آزمایش‌هایی که انجام گرفته، مشخص شود. گفته می‌شود به کارآگاهان مسئول رسیدگی به پرونده، مجوز بررسی و انجام آزمایش دی‌ان‌ای روی لباس‌های استراوس‌کان داده شده است. دادگاه، آزادی موقت کان به قید وثیقه را رد کرده و او را به زندان نیویورک فرستاده ‌است.

در فرانسه مردم و سیاستمداران به‌ویژه سوسیالیست‌ها در بهت و حیرت به‌سر می‌برند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که چپ‌های فرانسه تی‌شرت‌ها و تابلوهای تبلیغاتی برای حضور کان در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه را آماده کرده ‌بوده‌اند. او جدی‌ترین رقیب نیکولا سارکوزی در انتخابات سال آینده فرانسه بود و سوسیالیست‌های فرانسه امیدوار بودند بعد از 17سال با حضور استراوس‌کان ریاست‌جمهوری را به دست آورند.

اگرچه وکلای رئیس فرانسوی صندوق بین‌المللی پول و رهبران حزب او در فرانسه تأکید می‌کنند که این اتهامات ساختگی و توطئه‌ای بین‌المللی علیه اوست، اما حتی اگر او از این اتهامات تبرئه شود باز هم شانسی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نخواهد داشت. یکی از نزدیکان کان که زندگینامه‌نویس او هم هست‌ به روزنامه گاردین گفت: زندگی سیاسی آقای کان پایان یافته‌ است.

فرانسوی‌ها بر خلاف دیگر مردم دنیا علاقه چندانی به مسائل شخصی و خصوصی سیاستمداران‌شان ندارند اما اتهام جنسی با این ابعاد، آنها را کاملا درگیر این خبر و حیرت‌زده کرده ‌است. کان در ماه‌های اخیر با افزایش محبوبیت و اقبال خود در میان مردم فرانسه رو‌به‌رو بود. اکنون اما با تغییر شرایط، سارکوزی و راست‌های افراطی فرانسه به رهبری مارین لوپن بسیار خوشحال و امیدوار شده‌اند. محبوبیت سارکوزی اخیرا به‌شدت در فرانسه کاهش یافته تا جایی که بعضی در فرانسه می‌گفتند او برای دوران بازنشستگی آماده می‌شود. دولت سارکوزی با وجود منتفع‌شدن از دستگیری کان درباره پیش‌داوری نسبت به این اتهامات هشدار داده است به‌گونه‌ای که سخنگوی دولت فرانسه در این ارتباط گفت: کان تا زمانی که اتهاماتش اثبات نشود، بی‌گناه خواهد بود اما فرانسه در هر صورت به روند حقوقی و دادگاه قضایی تشکیل‌شده برای رسیدگی به اتهامات کان در آمریکا احترام می‌گذارد.

کد خبر 135336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز