گروه ادب و هنر: تهیه‌کنندگان سینمای ایران در حالی برگزیدگان خود را از بیست‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی کردند که جز «جدایی نادر از سیمین» شباهتی میان خروجی داوران فیلم فجر و داوران شب تهیه‌کنندگان مشاهده نمی‌شد.

سینمای ایران

در مراسمی که سه‌شنبه‌شب در ایوان شمس برگزار شد، فیلم‌ها و فیلمسازانی که در جشنواره فجر مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته بودند، مورد توجه واقع شدند.

جالب اینکه آثار تنها در 3 رشته فیلم، کارگردانی و فیلمنامه داوری شدند. «یه حبه قند» که پس از انتقاد میرکریمی از داوران جشنواره فجر، کاملا به حاشیه رانده شد در شب تهیه‌کنندگان سینمای ایران جایزه بهترین فیلم را به‌صورت مشترک با «جدایی نادر از سیمین» و جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد. اصغر فرهادی هم جایزه بهترین فیلمنامه را برای «جدایی نادر از سیمین» گرفت. در این مراسم 2 جایزه ویژه نیز به علیرضا داودنژاد برای «مرهم» و مازیار میری برای «سعادت‌آباد» اهدا شد که داوودنژاد جایزه‌اش را به محمد بزرگ‌نیا که او را کارگردانی دریادل خواند هدیه کرد.

امین‌تارخ، مجید مجیدی، کامبوزیا پرتوی، مجتبی راعی، محمدرضا هنرمند، مهدی فخیم‌زاده و منوچهر محمدی ترکیب داوران شب تهیه‌کنندگان سینمای ایران را تشکیل می‌دادند که هر کدام چند جمله‌ای هم صحبت کردند. در این میان کامبوزیا پرتوی که سرما خورده بود با اشاره به ماجراهای خانه سینما و وزارت ارشاد گفت: «سرماخوردگی و سیگار با هم نمی‌سازند و پدر من را در می‌آورند؛ مثل ارشاد که با خانه سینما نمی‌سازد.»

مجید مجیدی نیز گفت: «بسیاری از افرادی که در این جمع حضور دارند را خیلی وقت بود ندیده بودم. این جمع برای سینمای ایران اتفاق بزرگی است و به‌نظرم اصل این جمع است و باقی مسائل در حاشیه قرار می‌گیرد. اما مراسم شب تهیه‌کنندگان حاشیه‌هایی هم داشت. وقتی سید ضیاء هاشمی چند ساعت قبل از برگزاری مراسم، به‌شدت به شورای عالی تهیه‌کنندگان که دست اندرکار برپایی این شب بودند تاخت، طبیعی بود که برخی حاضران واکنش‌هایی به این ماجرا نشان دهند؛ چنان که مازیار میری هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: «دلم می‌خواهد از اعضای شورای عالی تهیه‌کنندگان تشکر کنم که ما و خانه سینما را به خاطر یک پروانه ساخت و یک وام 30 میلیونی رها نکردند.»

پاسخ به منتقدان خانه سینما

محمد مهدی عسگرپور در نخستین شب تهیه‌کنندگان سینمای ایران، خطاب به بعضی از منتقدان به عملکرد خانه سینما گفت: بعضی از دوستان در پیکره‌ای قرار گرفته‌اند که به شکل یک حزب سیاسی عمل می‌کنند. به هرحال اظهاراتی که بیشتر جنبه سیاسی و حزبی دارد نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه بار یکسری از دوستان را سنگین‌تر خواهد کرد.

وی گفت: روی سخنم با برخی از دوستان و همکارانی است که ممکن است به دلایل مختلف مانند پروانه ساخت یا رفع لغو انتشار مطبوعات و یا... مجبور می‌شوند اظهارنظرهایی کنند که فاصله خودشان را با بدنه سینما روزبه‌روز بیشتر کنند. خواهشم از این دوستان این است که فاصله‌تان را به قدری زیاد نکنید که راه برگشت وجود نداشته باشد و نتوانیم در روی هم نگاه کنیم.

محمدی: تلاش می‌کنیم خانه سینمای ایران پابرجا بماند

به گزارش ایسنا، منوچهر محمدی- عضو شورای مرکزی شورای‌عالی تهیه‌کنندگان - نیز با بیان اینکه احساس می‌کنیم در شرایط موجود یکی از وظایف ما کمک به خانه سینماست، عنوان کرد: شورای‌عالی تهیه‌کنندگان که مرکب از 3تشکل است، از چند سال قبل شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران را تشکیل دادند و به سهم خود در شرایط دشوار سعی می‌کنند که گره‌هایی را باز کنند.
ما به‌عنوان عضوی از خانه سینما احساس می‌کنیم که در شرایط موجود یکی از وظایف‌مان کمک به خانه سینماست و تلاش می‌کنیم که این خانه سینمای ایران سرپا بماند. حیات و ممات ما در گرو بودن سینما با تمام افراد و عزیزانی است که طی این سال‌ها زحمت کشیدند.

وی درباره جایگاه تهیه‌کنندگان در سینمای ایران تأکید کرد: در زمینه جایگاه تهیه‌کننده در سینمای ایران نظرهای متفاوتی وجود دارد که حتی عده‌ای از آن به کارفرما و کارگزار تعبیر کرده‌اند، اما واقعیت این است که ما در شورای‌عالی تهیه‌کنندگان چنین تعریفی نداریم. به‌دلیل ساختار فرهنگی و اجتماعی کشور به‌نظرم بهتر است شأن تهیه‌کنندگی را به مثابه راننده لکوموتیو قطار سینما ببینیم. راننده لکوموتیو کسی است که به‌عنوان نخستین نفر سوار قطار شده و نگران مسیر و مسافر قطار است.

کد خبر 134734

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز