یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: آنچه ما را به استفاده از تقویم موظف می‌کند نیاز به دانستن تاریخ و برنامه‌ریزی بر اساس آن است. این امر در دنیای پر سرعت امروز بیشتر از پیش مورد نیاز است. اما در دنیای امروز و با سرعت رشد تکنولوژی تقویم نیز بر اساس تکنولوژی رشد می‌یابد و تغییراتی می‌کند.

calendar

 از مدت‌ها پیش تقویم‌های دیجیتال جایگزین نوع چاپی آن شده است. افراد بسیاری برای ثبت کارهای روزانه خود از سررسید‌های دیجیتال استفاده می‌کنند که قابلیت‌های بیشتری نسبت به نسخه‌های چاپی آن دارد. در اینگونه سررسیدها فرد قادر است تا کارهای روزانه خود را ثبت کرده و از آن نرم افزار بخواهد تا در موعد مقرر کارهایش را به او یادآوری کند. تنها مشکل استفاده از این برنامه عدم دسترسی همیشگی به کامپیوتر است.
تقویم‌های آن لاین که در برخی سایت‌ها همچون گوگل می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید، یکی از گزینه‌های جدید است.
از ویژگی‌های تقویم‌های آنلاین این است که شما می‌توانید وقایع ثبت شده در تقویم خود را با دوستان تان به اشتراک بگذارید تا آنها از برنامه روزانه شما مطلع شوند. در این صورت تنظیم زمان برای کارهای گروهی بسیار آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود. مثلا به جای این‌که برای برقراری یک جلسه اضطراری که 5 نفر باید در آن حضور داشته باشند، چندین تماس تلفنی برقرار کنید و از برنامه همه مطلع شوید تا زمان مشترک آزاد همه را پیدا کنید، کافی است تا در صفحه تقویم آنلاین زمان‌های آزاد را بیابید و از همان جا با ارسال یک ایمیل همه اعضا را دعوت کنید و با این کار به صورت اتوماتیک وقت جلسه را در تقویم آنها هم به ثبت برسانید. اما مشکل استفاده از اینگونه سرویس‌ها هم این است که شما به طور همیشگی به اینترنت دسترسی ندارید و البته برای ما ایرانیان مشکل دیگری نیز وجود دارد: کمبود و در واقع نبود تقویم آنلاین شمسی.
واقعیت این است که تقویم‌های آنلاین پیشرفته همه بر اساس تاریخ میلادی هستند. حتی تقویم ویندوز نیز میلادی است و با توجه به این‌که تاریخ کشور ایران بر اساس تقویم شمسی است، تقویم ویندوز برای کاربران ایرانی کارآمد نیست. از سویی زندگی در دنیای دیجیتال ما را نیازمند استفاده از چنین سررسیدهایی می‌کند، تقویم‌های آنلاین بر اساس تاریخ شمسی و جلالی!
تقویم رسمی کشور ایران را شورای مرکزی تقویم در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ارائه می‌کند. در سایت مربوط به این موسسه تقویم جلالی را می‌توان مشاهده کرد که نرم‌افزارهایی برای ارائه امکانات بیشتر از قبیل تطبیق تقویم‌ها، محاسبه رویت هلال ماه، استخراج اوقات شرعی، محاسبه انحراف قبله، محاسبه خورشید و ماه گرفتگی در آن تعبیه شده است. اما حتی معتبرترین منبع محاسبه تاریخ نیز تقویمی به صورت دیجیتال ارائه نمی‌کند. هرچند به گفته مسوولان این موسسه تنها موظف است صحت تقویم رسمی کشور را تائید کند و ارائه امکانات دیگر بر عهده آن نیست.
نیره باقر‌شاهی، مسوول بخش IT موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در مورد تقویمی که موسسه ژئوفیزیک ارائه می‌کند می‌گوید: «آن چیزی که در اینجا به عنوان تقویم رسمی کشور ارائه می‌شود، یک تقویم استاتیک است و اصلا پویا نیست. این یک تقویم ساده با کمترین امکان تغییر است و حداکثر تغییری که در آن اجرا شود تغییرات مربوط به عید فطر خواهد بود.»
وی در مورد تقویم‌های آنلاین نیز می‌گوید: «تقویم آنلاین در ایران کمتر استفاده می‌شود، شاید به این دلیل که ما در ایران هنوز کاغذی عمل می‌کنیم نه با کامپیوتر. از سویی کسانی نیازمند چنین تقویم‌هایی هستند که به برنامه‌ریزی‌های دقیق احتیاج دارند. این قبیل افراد  معمولا مدیران و افراد مسوول در کشور هستند که آنها نیز همیشه یک منشی دارند که آن منشی هم احتمالا بر اساس تقویم‌های کاغذی عمل می‌کند».
وی با بیان این‌که تقویم‌های آنلاین اغلب میلادی هستند و کسانی هم که ازآن‌ها استفاده می‌کنند حتما عادت کرده‌اند که بر اساس تاریخ میلادی پیش بروند و برنامه‌ریزی کنند در ادامه می‌گوید: «ایجاد تقویم‌های آنلاین به عهده موسسه فرهنگی خاصی نیست. اگر بتوانیم نسخه ایرانی تقویم‌های آنلاین را هم بر اساس تاریخ خودمان داشته باشیم بسیار خوب است و در واقع بیشتر یک کار فرهنگی است تا فنی چون پیاده‌سازی نرم افراز آن کار چندان سختی نیست. تنها شرکت‌ها باید ذوق به خرج داده و کاربران علاقه‌مند به استفاده از این سررسیدها را از آن برخوردار کنند».

کد خبر 134380
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز