سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران با بیان اینکه بافت فرسوده شرف انسان‌ها را به خطر انداخته گفت: بافت فرسوده چالش مهم امروز کشور است زیرا در کلانشهرها 30 درصد جمعیت در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که به جز بحث ریزدانگی مشکلات اجتماعی فراوانی را نیز به دنبال دارد.

ghalibaf

به گزارش مهر، در سیصد و هفتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر که با حضور شهردار تهران برگزار شد، ساماندهی نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران مورد تاکید و بررسی قرار گرفت.

 در این جلسه رئیس شورای اسلامی شهر تهران با مقایسه نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران و دمشق گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده در دمشق بسیار جلوتر از شهر تهران است هرچند در نوسازی این شهر محله بنی‌هاشم که هنوز آثاری از ائمه اطهار در آنها باقی مانده بود در هم کوبیده شد که در بافت‌های فرسوده شهر تهران چنین آثار ارزشمندی وجود ندارد.

 وی ادامه داد: امیدوارم پس از این کش و قوس‌ها در خصوص بافت فرسوده به نتیجه مطلوبی برسیم.

 چمران با بیان اینکه عملکرد قابل قبولی در بافت فرسوده نداشته‌ایم خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی که طی چند هفته گذشته از سوی سازمان نوسازی ارایه شده است، برای اعضای شورا اغنا کننده نبود.

 در ادامه این جلسه محمدباقر قالیباف شهردار تهران با بیان اینکه هیچ شهرداری پیشتر این‌گونه به موضوع بافت فرسوده نپرداخته بود، گفت: زمانی که وارد کار نوسازی بافت‌های فرسوده شدم برخی از خبرنگاران به من می‌گفتند دست خود را در لانه زنبور کرده‌ای ولی من پاسخ دادم حرف ما در مورد تفاوت‌های شمال و جنوب تهران است و اولویت ما نیز در شهرداری جنوب شهر است. در جنوب شهر هیچ چالشی بزرگتر از بافت فرسوده نیست.

 شهردار تهران ادامه داد: با توجه به سمت قبلی‌ام اطلاعاتی در خصوص آسیب‌های اجتماعی این بافت دارم که لایه‌های زیرین بافت فرسوده است.

 وی تاکید کرد: بافت فرسوده شرف انسان‌ها را به خطر انداخته است. این بافت هویت انسان‌ها را زیر سئوال برده و این دغدغه اصلی ما است و من حاضرم هر شلاقی را برای نوسازی بافت فرسوده بخورم.

 قالیباف با اشاره به اینکه بافت فرسوده چالش مهم امروز کشور است گفت: در کلانشهرها 30 درصد جمعیت در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که به جز بحث ریزدانگی مشکلات اجتماعی فراوانی را نیز به دنبال دارد.

 وی با تاکید بر این که در بحث نوسازی بافت فرسوده نگاه شهرداری اقتصادی نیست، گفت: به جز بحث اقتصادی و فنی باید بحث انسانی و اجتماعی این مناطق نیز بررسی شود.

 شهردار تهران از اعضای شورا خواست عملکرد این سازمان را با باقی کلانشهرها یا با خود تهران در سالهای گذشته مقایسه کنند آن وقت متوجه می‌شویم عملکرد سازمان نوسازی قابل دفاع است.

 وی این چالش‌ها را در بهتر شدن فعالیت‌ها موثر دانست و گفت: در زمان گذشته ما خودمان را درگیر نوسازی بافت فرسوده کردیم اما به این نتیجه رسیدیم که سازمان نباید وارد فعالیت‌های اجرایی شود بلکه باید نگاهی راهبردی داشته باشد.

 قالیباف افزایش تجمیع تک پلاک‌ها را به عنوان یکی از فعالیت‌های قابل توجه سازمان نوسازی عنوان کرد و گفت: سازمان از یک سازمان 200 نفره حجیم به یک ستاد 34 نفره تبدیل شده است.

 شهردار تهران با اشاره به عملکرد سازمان نوسازی از ابتدا تا کنون گفت: ساخت 30 هزار واحد مسکونی را در ابتدای کار برنامه‌ریزی کردیم ولی در عمل 18 هزار واحد را تملک کردیم و برای 12 هزار واحد طراحی‌هایی صورت گرفت که هم اکنون دو هزار واحد از این تعداد فعالیت‌هایی اجرایی‌شان انجام شده است. از این روند به این نتیجه رسیدیم که نباید به دنبال منفعت اقتصادی در این پروژه باشیم.

 وی اضافه کرد:‌ شهرداری باید در آغاز نوسازی اعتباری را اختصاص دهد و در نهایت نیز با تراز مالی صفر صفر از پروژه خارج شود.

 قالیباف با اشاره به انتشار 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت گفت: برای این میزان اوراق مشارکت ساخت 5 هزار واحد مسکونی را پیش‌بینی کردیم که نماینده بانک مرکزی در سازمان نوسازی لحظه به لحظه روند اجرای این پروژه‌ها را پیگیری می‌کرد.

 وی با بیان اینکه با رایزنی‌هایی که شهرداری تهران با مجلس انجام داد 20 درصد بلوکه کردن کل مبلغ اوراق مشارکت توسط بانک‌های عامل به 5 درصد کاهش یافت، گفت: متاسفانه در سال جدید هنوز این کاهش اجرایی نشده است.

 شهردار تهران با اشاره به انتقادهای اعضای شورا نسبت به هزینه 400 میلیارد تومانی اوراق مشارکت ادامه داد:‌ این طور نیست که 400 میلیارد تومان پول اوراق مشارکت را یکجا به ما داده باشند. نماینده بانک مرکزی که در سازمان نوسازی مستقر است به طور دقیق بر جابجایی این پولها نظارت دارد و این طور نیست که ما هرگونه که دلمان بخواهد این پول‌‌ها را هزینه کنیم.

 قالیباف قانون حمایت از بافت‌های فرسوده را برگ زرینی از افتخارات شورا دانست و گفت: تصویب این قانون یک امتیاز برای شهر تهران است و آن را الگوی سایر شهرها قرار داده هرچند در سایر شهرها هنوز تخفیف برای صدور پروانه ساخت 50 درصد است.

 وی به حضور خود در محله اتابک اشاره کرد و گفت: زمانی که از این محله در منطقه 15 بازدید می‌کردم درشتی و ناسزاهایی می‌شنیدم که سبب شد قانون حمایت از احیای بافت فرسوده را پیگیری کنیم.

 شهردار تهران با اشاره به ساختار دفاتر نوسازی بافت فرسوده در مناطق گفت: سیاست ما کوچک‌سازی و برون سپاری مسئولیت‌ها است. در این شرکت‌ها شهرداری سهمی ندارد اما اگر افراد حقیقی شهرداری در آن سهمی داشته باشند خلاف قانون نیست.

 قالیباف با بیان اینکه با توافق اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها، شهرداران مناطق به عنوان رئیس هیئت مدیره فعالیت می‌کنند، گفت: اگر اعضای شورای شهر پیشنهاد دیگری برای این شرکت‌ها داشته باشند آن را قبول می‌کنیم هرچند این دفاتر ربطی به شهرداری تهران ندارند زیرا پولی از شهرداری دریافت نمی‌کنند.

 وی با اشاره به اینکه بافت فرسوده مسئله کلانی است که نمی‌توان به تنهایی آن را اداره کرد، افزود:‌ سازمان نوسازی در سال گذشته هیچ اعتباری از شورا دریافت نکرد و شهرداری از سهم 22 میلیاردی شهردار 10 میلیارد به این سازمان اختصاص داده که برخی از مدیران گلایه کردند که مگر سازمان نوسازی سوگلی شهرداری است اما به اعتقاد من نوسازی بافت‌های فرسوده یعنی توجه به جنوب شهر تهران.

کد خبر 134111
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز