همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که الگوهای متفاوت توزیع چربی بدن در زنان سیاه پوست و سفید پوست ممکن است پیش‌بینی‌کننده سحت شدگی شریانها (تصلب شرائین) باشد که با بیماری قلبی-عروقی ارتباط دارد.

obesity

به گزارش هلث دی نیوز تصلب شرائین (سفتی دیواره شریان‌ها) باعث می‌شود که قلب مجبور شود برای تلمبه کردن خون شدیدتر کار کند و همچنین با ایجاد پلاک در شریان‌ها (آتروسکلروز) همراه است که می‌تواند جریان خون را بند آورد و به حمله قلبی منجر شود.

در این بررسی، دکتر دنی ایپن از دانشگاه اموری در آتلانتای امریکا و همکارانش با استفاده از کولیس‌های پوستی به اندازه‌گیری چربی در چندین بخش بدن 102 زن سیاه‌پوست و 228 مرد زن سفید پوست میانسال پرداختند. چربی در بخش بالایی قفسه سینه، زیربغل، عضله سه سر در پشت بارو، زیر تیغه شانه، شکم، بالای استخوان لگن و ران اندازه‌گیری شد.

این زنان همچنین از لحاظ سخت‌شدگی شریانی هم مورد ارزیابی قرار گرفتند.

زنان سیاه‌پوست در مقابسه با زنان سفیدپوست، سخت‌شدگی شریانی بیشتر و نیز چربی بیشتر در زیربغل، روی عضله سر در پشت بازو، تیغه شانه و  ناحیه استخوان لگن داشتند.

این پژوهشگران پس از تعدیل‌کردن نتایج بر حسب عوامل دیگری که ممکن است بر سخت‌شدگی شریان‌ها موثر باشند، نتیجه گیری کردند که چربی در ناحیه زیربغل پیش‌بینی‌کننده سخت‌شدگی شریانی در زنان سفیدپوست و چربی در شکم و ناحیه عضله سر در پشت بازو پیش‌‌بینی‌کننده این عارضه در زنان سفید پوست است.

این بررسی در اجلاس "آتروسکلرو، ترومبوز و زیست‌شناسی عروقی" انجمن قلب آمریکا ارائه شد. از آنجایی که نتایج این بررسی در یک اجلاس پزشکی منتشر شد و داده‌ها و نتیجه‌گیری‌های آن را تا زمان انتشار آن در یک جورنال با بازبینی مقالات بوسیله کارشناسان مستقل باید مقدماتی شمرد.

کد خبر 134052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز