شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: متن صورت‌جلسه توافقات آشتی ملی که جنبش‌های فتح و حماس در نشست قاهره و با نظارت طرف مصری پیش‌نویس آنرا امضا کردند، منتشر شد.

فلسطین فتح حماس

 به گزارش فارس، مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین توانست به متن صورت‌جلسه توافقات آشتی ملی که جنبش‌های فتح و حماس چهارشنبه‌شب گذشته ( 7 اردیبهشت) در نشست قاهره و با نظارت طرف مصری پیش‌نویس آن را امضا کردند، دسترسی پیدا کند.

 بر اساس این سند، نشست مذکور منجر به آشتی ملی جنبش‌های فتح و حماس و توافقات کامل میان آنها شد و انتظار می‌رود که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه آینده با سفر تمامی گروه‌های فلسطینی به قاهره، به صورت نهایی به امضا برسد.

 در زیر متن این صورت جلسه آمده است:

  آغاز متن

 با نظارت طرف مصری، جنبش های فتح و حماس در روز 27/4/2011 در قاهره با هم دیدار کردند تا مسائل مرتبط با شکاف داخلی و آشتی ملی و در راس آنها ملاحظات طرف‌های فلسطینی درباره مفاد سند "وفاق ملی فلسطینی " در سال 2009 را مورد بررسی قرار دهند.

 طرفین در این دیدار توافق کردند که تفاهمات صورت گرفته درباره ملاحظات مذکور، به هنگام اجرای توافق وفاق ملی فلسطینی، برای هر دو طرف الزام آور باشد.

 تفاهمات جنبش های فتح و حماس به ترتیب زیر می باشد:

 1- انتخابات

 أ ـ کمسیون انتخابات:

 جنبش‌های فتح و حماس بر تعیین اسامی کمسیون مرکزی انتخابات از طریق توافق با دیگر گروه‌های فلسطینی توافق کردند و مقرر شد که این اسامی برای رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ارسال شود تا وی دستور ویژه‌ای برای تشکیل این کمسیون صادر کند.

 ب ـ دادگاه انتخابات:

جنبش‌های فتح و حماس بر معرفی حداکثر 12 نفر از قضات برای عضویت در دادگاه انتخابات توافق کردند و مقرر شد که این اسامی برای رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ارسال شود تا وی اقدامات حقوقی لازم برای تشکیل محکمه مذکور با نظر اجماعی گروه‌های فلسطینی را اتخاذ کند.

 ج: موعد انتخابات:

 انتخابات پارلمانی و ریاستی و شورای ملی فلسطین به صورت همزمان و یک سال پس از امضای توافقنامه وفاق ملی از سوی احزاب و گروه‌های فلسطینی برگزار خواهد شد.

 2- سازمان آزادی بخش فلسطین

 جنبش‌های فتح و حماس توافق کردند که مخالفتی با اجرای وظایف و تصمیمات نهاد رهبری صورت نگیرد؛ مشروط به اینکه این وظایف و تصمیمات با اختیارات کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین "ساف " تعارضی نداشته باشد.

 3 - امنیت

 طرفین بر تشکیل کمیته امنیتی عالی با دستور ویژه رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید و توافق کردند که این کمیته متشکل از افسران متخصص بوده و با توافق میان گروه‌های فلسطینی تشکیل شود.

 4 ـ دولت

الف ـ تشکیل دولت:

 جنبش‌های فتح و حماس بر تشکیل دولت فلسطین و انتخاب نخست وزیر و وزرا از طریق توافق میان گروه‌های فلسطینی تاکید کردند.

 ب ـ وظایف دولت:

 1- بسترسازی برای برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی و شورای ملی فلسطین.

 2- نظارت بر بررسی مسائل مربوط به آشتی ملی گروه‌های فلسطینی که مساله‌ای ناشی از شکاف داخلی است.

 3- پیگیری عملیات و بازسازی نوار غزه و پایان دادن به محاصره این منطقه.

 4- پیگیری اجرای مفاد سند وفاق ملی فلسطین.

 5- بررسی مسائل مدنی و مشکلات اداری ناشی از شکاف داخلی.

 6- یکپارچه سازی نهادهای تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه و قدس.

 7- رسیدگی به وضعیت جمعیت‌ها و موسسات داخلی و خیریه.

 5- پارلمان:

 جنبش‌های فتح و حماس بر ازسرگیری فعالیت پارلمان بر اساس قانون اساسی فلسطین تاکید کردند.

کد خبر 133777
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز