همشهری‌آنلاین: همزمان با هفته مقاومت و ایثار نخستین مرکز مجهز ملی تولید و تکثیر موش تراریخت ایران در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری کشور در تهران افتتاح خواهد شد.

tararikht

به گزارش همشهری آنلاین تولید و تکثیر موش ترانس‌ژنیک(تراریخت) نقش بسیار مهمی در تکمیل مطالعات وآزمایش‌های بیولوژی، سم‌شناسی،ژنتیک تکوینی، فارماکولوژی، داروسازی، دامپزشکی و پزشکی ایفا می‌کند.

more  مفاهیم: مهندسی ژنتیک چیست؟

more  مفاهیم: ژن ‌درمانی چیست؟

more

  مفاهیم: کلون‌سازی ژن چیست؟

تولید و تکثیر این موجودات آزمایشگاهی کشور را از وابستگی به این محصول مهم استراتژیک علمی بی‌نیاز و احتیاج مراکز پزشکی، دامپزشکی، علمی، داروسازی وسرم‌سازی‌ها را جهت آزمایش‌های مختلف دارویی و ژنتیک و رادیو‌داروها تامین خواهد کرد.

پیشتر در سال ۱۳۸۸مسئولان پژوهشگاه ژنتیک ازآغاز ساخت و تجهیز این مرکز مهم و نمونه علمی و مجهز خبر داده بودند و امروز ایران با بهره‌گیری از توان متخصصان ایرانی فصل تازه‌ای در راه نیل به خودکفایی علمی و بومی‌سازی فناوری‌های نوین خواهد گشود.

این مرکز علمی و ملی نمونه که اولین مرکز ملی است ، قادر به تولید و تکثیر موش‌های ترانس‌ژنیک (تراریخت) است و به گفته مسئولان پِژوهشگاه ژنتیک از جدید‌ترین و به روزترین تجهیزات آزمایشگاهی و حضور کارشناسان ، متخصصان مجرب و دانش پژوهان زبده برخوردار است و با تجهیزات کامل و در شرایط زیستی ایمن و کاملا بهداشتی آزمایشگاهی و علمی قادر به تکثیر و تولید این محصول ویژه علمی است.

 فراخوان برگزاری اولین کارگاه آموزش بین المللی ترازیختی

از سوی دیگر همزمان با افتتاح مرکز ملی تولید و تکثیر موش تراریخت (ترانس ژنیک) نخستین کارگاه آموزشی بین‌المللی تراریختی تحت عنوان کاربرد فن‌آوری‌های تراریخت در زیست‌شناسی و پزشکی از یکم تا چهارم خرداد ماه سال جاری برگزار می‌گردد.
محققین اعضاء هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در زمینه ژنتیک ، علوم پزشکی و زیستی می‌توانند با حضور در این کارگاه با دستاوردهای جدید این علم آشنا شوند.
سرفصل‌های اصلی این کارگاه موارد ذیل را شامل می‌شود.

فن‌آوری موش تراریخت :
• سوپراوولاسیون موش
• استحصال اووسیت
• ایجاد موش‌های نر وازکتومی
• ریز تزریقی به پیش هسته نر و انتقال به اویداکت
• غربالگری موش‌های تراریخت

فن‌آوری ژن سرکوب شده (ناک اوت )
• جداسازی بلاستوسیت و ریز تزریقی سلول های ES
• تولید موش کایمر
غربالگری موش‌های ژن سرکوب شده

عناوین ارائه شده در سمینار :
- دستاوردهای جدید در فن‌آوری تراریخت
- ایجاد مدل‌های بیماری‌های انسانی در حیوانات
- کاربرد مدل‌های تراریخت در درک فرآیندهای زیستی

 کارگاه به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود و اولویت با افرادی است که زودتر ثبت نام نمایند، همچنین شرکت در سخنرانی‌های کارگاه برای عموم آزاد است و در پایان کارگاه به شرکت کنندگان گواهی‌نامه معتبر اعطا خواهد شد.

کد خبر 133667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز