همشهری آنلاین: اعلام خبر دسترسی گروه‌های فلسطینی فتح و حماس به یک توافق آشتی ملی، با واکنش‌های متفاوت بین‌المللی همراه بود که در این میان خشم مسئولان رژیم صهیونیستی قابل تامل است.

 توافق آشتی ملی فسلطین

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت الجزیره، واشنگتن ضمن استقبال سرد از این توافق عنوان داشت: هر دولت فلسطینی که تشکیل شود، باید خشونت را کنار بگذارد.

آمریکا بار دیگر خواسته‌های کمیته‌ کاری چهار جانبه را تکرار کرد و گفت: حماس باید به توافق نامه‌های صلح امضا شده احترام بگذارد و موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

از سوی دیگر، کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عنوان داشت: ما تصمیم تشکیل دولت انتقالی فلسطین را با جدیت دنبال می کنیم. ما باید جزئیات این توافق نامه را بررسی کنیم.

کاترین آشتون تاکید کرد که تمایل دارد فتح بالاتر از حماس باشد.

فرانسه نیز عنوان داشت که آماده‌ی همکاری با دولت متحد ملی فلسطین است که ملزم به کنار گذاشتن خشونت‌ها و توافق‌نامه‌ صلح باشد.

فرانسه افزود: ما از آشتی فلسطینی‌ها و طرح‌هایی که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این زمینه مطرح کند، استقبال می‌کنیم.

در همین حال،‌ مسئولان رژیم صهیونیستی عنوان داشتند، توافق آشتی میان فتح و حماس غیر منتظره بود، چون این مساله اصلا در نشست‌های هیات‌های سیاسی و امنیتی اسرائیل مطرح نبود.

یوسی بیلین، مذاکره کننده‌ی سابق اسرائیل، گفت: هنوز زود است درباره‌ی نتایج این توافق نامه و پیامدهای آن بر اسرائیل صحبت کنیم.

خبرگزاری معا نیز گزارش داد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در دیدار با هیات‌ کنگره‌ی آمریکا، اشاره کرد که آمریکا باید در صورت تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین و در صورتی که این دولت اسرائیل را به رسمیت نشناسد و خشونت و تروریسم را کنار نگذارد، کمک‌های اقتصادی‌اش به تشکیلات خود گردان فلسطین را متوقف کند.

نتانیاهو تصریح کرد: اسرائیل هرگز دولت وحدت ملی فلسطین را در صورتی که به شروط اسرائیل پاسخ ندهد، به رسمیت نخواهد شناخت.

وی مدعی شد: اسرائیل هیچ دولتی در جهان که در برگیرنده‌ی اعضای القاعده باشد را به رسمیت نخواهد شناخت.

پیش بینی می‌شود رژیم صهیونیستی از جامعه‌ی جهانی بخواهد دولت جدید فلسطین را در صورت عدم پاسخگویی حماس به شروط کمیته‌ی کاری چهارجانبه تحریم کند.

وزارت خارجه‌ رژیم صهیونیستی در پیام تلگراف محرمانه به سفیران این رژیم در اتحادیه اروپا، به آنها گفته است: اسرائیل از رهبران اروپا انتظار دارد از دولت وحدت ملی فلسطین استقبال نکنند.

خبرگزاری شینهوا نیز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه‌ی چین گزارش داد: چین از توافق نامه آشتی میان فتح و حماس استقبال می‌کند و پیش بینی می‌کند این امر به تحکیم هماهنگی میان گروه‌های فلسطینی منجر شود.

یک مقام مصری نیز اعلام کرد: مصر از محمود عباس و خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس و رهبران گروه‌های فلسطینی و شخصیت‌های فلسطینی دعوت خواهند کرد ظرف چند روز آینده به قاهره سفر کنند تا توافق نامه‌ی صلح را امضا کنند.

اسماعیل رضوان، یکی از رهبران حماس، ضمن تقدیر از تلاش‌های مصر اعلام کرد: توافق نامه‌ی نهایی صلح ظرف چند روز آینده در حضور خالد مشعل، محمود عباس و اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت منتخب فلسطین در قاهره امضا خواهد شد.

شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی نیز با انتقاد شدید از محمود عباس، از وی خواست این توافق نامه را امضا نکند و هیچ تماسی با حماس نداشته باشد.

پرز افزود: فرصت صلح با اسرائیل وجود داشت، اما فتح آن را از بین برد و تمامی گام‌های برداشته شده در راستای تشکیل کشور فلسطین را از طریق همکاری با حماس نابود کرد.

رئیس رژیم صهیونیستی مدعی شد: هرگونه توافق با حماس تصمیم سازمان ملل در خصوص تشکیل کشور فلسطین را در سپتامبر با شکست رو برو خواهد کرد.

پرز با "تروریست" خواندن گروه حماس، مدعی شد: هرگونه گام به سوی حماس با گام‌های رو به عقب اسرائیل در زمینه‌ی تشکیل کشور فلسطین روبرو خواهد شد.

وی مدعی شد: ملت اسرائیل به دیدگاه‌ فلسطینی‌ها امیدوار است، اما در قبال مساله‌ی صلح، حماس خواهان نابودی اسرائیل است و و فتح خواهان صلح. پس آنها در خصوص صلح با هم اختلاف دارند.

پرز از جامعه‌ی جهانی خواست تشکیل کشور فلسطین که حماس جزئی از آن است را به رسمیت نشناسد.

ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز مخالفت خود را در زمینه‌ی مذاکره با هر دولت فلسطینی که حماس در آن مشارکت داشته باشد اعلام کرد.

باراک بار دیگر مدعی شد: حماس یک گروه تروریستی است که قصد نابودی کشور اسرائیل را دارد.

وی تصریح کرد: اگر دولت فلسطین تشکیل شود، اسرائیل باید بیان کند که پس از نابودی زیرساخت‌های نظامی حماس و به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی حماس، با دولت فلسطین مذاکره خواهد کرد.

وی اذعان کرد: سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل تصور می‌کردند احتمال تحقق آشتی ملی فلسطینی‌ها ضعیف بود و خود مسئولان فلسطینی نیز در این زمینه تردید داشتند.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ادامه داد: هیچ کس نمی‌داند این توافق نامه چه تاثیری بر آینده مذاکرات در خصوص پرونده‌ی گلعاد شلیط، سرباز اسرائیلی اسیر شده خواهد داشت.

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی نیز در جریان نشست روز پنجشنبه خود تصمیم گرفت که با دولت وحدت ملی فلسطین مذاکره نکند.

اعضای این کابینه از اتخاذ تصمیمات خصمانه اضافی علیه آشتی ملی خودداری و به عدم مذاکره با این دولت اکتفا کردند.

این منبع افزود: پس از رایزنی اعضای این کابینه با حضور ایهود باراک قرار شد که دولت نتانیاهو رخدادهای فلسطین را دنبال کند و به هرگونه تلاش در جهت مذاکره با تشکیلات خودگردان فلسطین پایان دهد.

این منبع خاطرنشان ساخت که هرگونه تحرک برای مذاکره با تشکیلات خودگردان متوقف شد.

بنیامین نتانیاهو که ریاست این نشست را برعهده داشت، محمود عباس را میان دو گزینه سازش با تل آویو یا صلح با حماس مخیر کرد.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه اسرائیل در پی این توافق تهدید کرد که دست به اقدامات انتقام جویانه گسترده‌ای علیه تشکیلات خودگردان خواهد زد.

آویگدور لیبرمن به رادیو ارتش عبری گفت: این توافق به منزله تخطی از خط قرمز است. ما دست به اقدامات انتقام جویانه گسترده‌ای علیه تشکیلات خودگردان خواهیم زد که از جمله آنها لغو کارت VIP عباس و سلام فیاض است.

وی یادآور شد: ما می‌توانیم مالیات‌های تشکیلات خودگردان را بلوکه کنیم. انتخاباتی که قرار است به موجب این توافق در سال آینده برگزار شود به حماس این امکان را می‌دهد که کرانه باختری را به سیطره خود درآورد.

در همین حال، صائب عریقات، مذاکره کننده‌ی ارشد فلسطینی‌ها، موضع گیری‌ رژیم صهیونیستی را دخالتی علنی و غیر قابل قبول در امور فلسطین خواند که با هدف بهانه تراشی برای توقف روند صلح مطرح شده است.

عریقات ادامه داد: آشتی ملی یک راهکار واقعی برای دموکراسی فلسطین و صلح در منطقه و تاسیس سازمان‌های کشور فلسطین است.

وی افزود: کسانی که از روند دموکراسی در منطقه حمایت می‌کنند، باید از آشتی ملی فلسطین نیز حمایت کنند، چون این مساله به دموکراسی و برگزاری انتخابات طی یک سال منجر خواهد شد.

ناصر جوده، وزیر خارجه‌ی اردن نیز از امضای اولیه توافق نامه‌ی صلح استقبال کرد.

رابرت سری، هماهنگ کننده‌ی ویژه سازمان ملل در روند صلح در خاورمیانه نیز در بیانه‌ای از توجه شدید سازمان ملل به توافق نامه فتح و حماس خبر داد و گفت: امیدواریم این آشتی به صلح منطقه کمک کند.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه‌ی آلمان نیز درباره توافق آشتی فتح و حماس، گفت که این مذاکرات مورد تردید دولت آلمان است.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: حماس برای ما طرف مذاکره کننده قابل قبول نیست، چرا که ما نمی‌توانیم با سازمانی همکاری کنیم که حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

این مقام آلمانی افزود که راه حل تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل تنها از طریق مذاکره امکان پذیر است و به رسمیت شناختن یک جانبه‌ی کشور فلسطین مساله‌ای غیرمفید است.

وی گفت: از این رو برلین نیز از این اقدام یک‌جانبه حمایت نمی‌کند.

توافق فتح و حماس و پایان اختلافات چهار ساله

گروههای فلسطینی فتح و حماس اعلام کردند که به یک توافق در خصوص اتحاد مجدد دولت‌هایشان در کرانه باختری و نوار غزه دست یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این توافق در شرایطی حاصل شد که سالها درگیری بین دو طرف باعث تضعیف آنها به لحاظ سیاسی و از بین رفتن صدها تن از نیروهای طرفین در درگیری‌های خشونت بار و سرکوب‌ها شده بود.

دکتر موسی ابو مرزوق نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" با اشاره به توافق کامل این جنبش و جنبش فتح اظهار داشت، زمان آن فرا رسیده است که شکاف داخلی را به صفحات تاریخ بفرستیم و صفحه جدیدی در راستای همبستگی و مبارزه برای احقاق حقوق خود باز کنیم.

ابو مرزوق طی کنفرانسی مطبوعاتی پس از امضای پیش‌نویس توافقنامه آشتی ملی خاطرنشان کرد که جنبش‌های فتح و حماس گفت‌وگوهای مفصل و طولانی را با هم داشته‌اند و امروز پس از فراهم شدن شرایط لازم، ثمره این گفتگوها را برداشت می‌کنیم.

وی افزود، جنبش‌های فتح و حماس امروز به توافقات کاملی به ویژه در زمینه تشکیل دولت با حضور شخصیت‌های مستقل و ازسرگیری فعالیت پارلمان و نیز تعیین زمان برگزاری انتخابات دست یافتند.

این رهبر برجسته جنبش حماس همچنین تصریح کرد که تفاهمات صورت گرفته با جنبش فتح امضا شد و پس از آن هم هر دو جنبش طرح آشتی ملی مصر را امضا کردند.

وی با اشاره به اینکه دیگر موضوع مورد اختلافی میان جنبش‌های فتح و حماس باقی نمانده است، تاکید کرد که تنها مساله باقی مانده امضای توافقنامه و تشکیل دولت است و درهای غزه به روی تمامی شهروندان فلسطینی باز است.

ابو مرزوق همچنین اظهار داشت که با امضای توافق آشتی میان جنبش های فتح و حماس، کمیته چهارجانبه بین‌المللی و شروط آن دیگر محلی از اعراب ندارند.

عزام احمد رئیس هیات اعزامی جنبش فتح به قاهره و عضو کمیته مرکزی این جنبش نیز به نوبه خود تاکید کرد که ما این توافق را به ملت فلسطین که مدت زمان زیادی انتظار آن را می کشیدند، تبریک گفته و خطاب به جوانان فلسطینی اعلام می‌کنیم که امروز خواسته‌های شما تحقق یافت.

احمد با اشاره به اینکه فلسطینیان تصمیمات ملی خود را به دست گرفتند، تصریح کرد که اسرائیل هشدارها و تهدیدهای خود علیه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به عواقب و تبعات این توافقنامه را آغاز کرده است، اما عباس نمی‌خواهد تحت تاثیر این هشدارها قرار بگیرد.

وی همچنین تاکید کرد که جنبش‌های فتح و حماس صورت جلسه تفاهمات میان خود را به شکلی که در مفاد طرح آشتی ملی مصر آمده بود، امضا کردند و علاوه بر این، توافق دیگری را نیز در زمینه تشکیل دولت مستقل و تعیین زمان انتخابات امضا کرده و به طرح آشتی ملی مصر ضمیمه کردند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین،عزام احمد تصریح کرد که اتحادیه عرب بر توافق آشتی و اجرای آن از سوی طرف های فلسطینی نظارت خواهد داشت.

کد خبر 133666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز