چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بزرگ‌ترین مجسمه از «آمنهوتپ سوم» در مصر کشف شد.

Amenhotep

باستان‌شناسان مصری در جریان کاوش‌های خود در محوطه‌ای تاریخی در نزدیکی شهر تاریخی «لکسور» کشور مصر موفق به کشف مجسمه‌ای 13 متری از «آمنهوتپ سوم» شدند.

به گزارش ایسنا، این مجسمه از هفت تکه سنگ بزرگ کوارتزی ساخته شده و یکی از دو مجسمه‌ای است که در ورودی شمالی معبد آمنهوتپ سوم در کرانه رود نیل در نزدیکی شهر تاریخی لکسور قرار داشته و در زلزله سال 27 پیش از میلاد از بین رفته، این در حالی است که مجسمه دیگر در سال 1928 کشف شد.

«آمنهوتپ سوم» یکی از فراعنه مشهور تمدن مصر باستان به شمار می‌رود که در فاصله‌ سال‌های 1358 تا 1351 پیش از میلاد بر سرزمین‌های این تمدن حکومت می‌کرد. وی همچنین پدربزرگ «توتنخامون»، مشهورترین فرعون تمدن مصر باستان است که علت این شهرت، کشف مقبره وی قبل از تاراج توسط دزدان و به صورت دست‌نخورده توسط یکی از محققین دانشگاه آکسفورد به نام «هاوارد کارتر» است.

هاوارد کارتر در 16 فوریه‌ سال 1923 میلادی، پس از آن‌که در ماه نوامبر سال 1922 میلادی موفق به کشف مقبره‌ توتنخامون شد، پس از ماه‌ها مطالعه‌ شرایط مقبره، با ترس فراوان از دام‌های احتمالی این مقبره، در اصلی آن را گشود.

تمام آثار کشف‌شده در مقبره‌ توتنخامون در موزه‌ قاهره نگهداری می‌شوند. البته قرار است تمام آن‌ها پس از پایان پروژه‌ ساخت بزرگ‌ترین موزه‌ جهان در کنار اهرام ثلاثه‌ مصر در سال 2012 میلادی، به این موزه انتقال یابند.

توتنخامون یکی از فراعنه‌ مصر باستان بوده که بین سال‌های 1333 تا 1323 پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) بر مصر باستان حکومت می‌کرده است. دلیل اصلی شهرت او، کشف مقبره‌اش در بهترین شرایط ممکن و به‌صورت دست‌نخورده است.

کد خبر 133573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز