پیکر شهید برونسی پس از 27 سال کشف شد؛ پلاک، لباس پاسداری، بخشی از صفحات قرآن و بادگیر شهید برونسی اجزایی است که پیدا شده است.

 شهید برونسی

این خبر را رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح نقل کرد و پیش از هر چیز همان احساسی را زنده کرد که سال گذشته با بازگشت پیکر شهید هاشمی، سردار گمشده هور پس از 22 سال به آغوش وطن شکل گرفت اما اعضای خانواده شهید برونسی و سعید عاکف نویسنده کتاب «خاک‌های نرم کوشک» که کتابی درباره زندگانی شهید برونسی است، درباره صحت این خبر تردید دارند.

سردار سید محمد باقرزاده دیروز در نشستی خبری در این باره گفت: این شهید سر در بدن ندارد اما بر آرمان‌های خود استوار است. وی افزود: پیکر شهید برونسی طی عملیات ویژه‌ای در شرق دجله به همراه ۱۲ شهید دیگر پیدا و به میهن منتقل شد و در روز شهادت حضرت زهرا (س) همزمان با دهه دوم در مشهد تدفین می‌شود. معاون تبلیغات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی مشرق گفت: خبر منتشر شده از سوی سردار باقرزاده کاملا رسمی و صحیح است. همچنین براساس اخبار به دست آمده، صبح دیروز سردار باقرزاده با حضور در خانه شهید برونسی، از خانواده شهید درخواست کرد برای زیارت پیکر مطهر به تهران سفر کنند. مسئولان معراج شهدا در تهران تاکید کردند پیکر منسوب به شهید برونسی در معراج نگهداری می‌شود. آنها هر گونه پاسخگویی نسبت به این موضوع را به فردا و بعد از رویت پیکر از سوی فرزند شهید موکول کرده‌اند.

سخنان عاکف و همسر شهید برونسی

سعید عاکف نویسنده کتاب «خاک‌های نرم کوشک» که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس است و روایت زندگی عبدالحسین برونسی را در این کتاب آورده است؛ براساس اسناد و مدارکی که دارد معتقد است پیکر کشف شده، با مشخصات لحظه شهادت شهید برونسی همخوانی ندارد و این مشخصات اعلام شده مورد تأیید خانواده شهید برونسی نیز نیست. عاکف در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: هر چیزی که گفته‌اند از بادگیری که تن شهید بوده تا جنازه بی‌سر، خلاف مشخصاتی است که شهید برونسی در هنگام شهادت داشته است.

وی به اطلاعاتی که «سیدکاظم حسینی‌فر»، کسی که بیشترین خاطرات کتاب خاک‌های نرم کوشک را دارد، و «زاده احمد» که بیسم چی همراه شهید برونسی بوده است و از فاصله نزدیک شهید برونسی را هنگام شهادت دیده است، اشاره کرده و گفت: این دو نفر شهادت داده‌اند که شهید برونسی در هنگام شهادت لباس فرم سپاه برتنش بوده است. وی گفت: «نایب علی قانعی» که مسئول اطلاعات لشکر بود جنازه شهید برونسی را بعد از شهادت روی دوش خود انداخته و تا مسیری با خود آورده است اما در مسیر، پایش گلوله می‌خورد و جنازه مطهر را در باتلاق مانند انداخته است؛ می‌گویند عراقی‌ها سر شهید برونسی را جدا کرده‌اند درحالی‌که اگر سر شهید برونسی دست عراقی‌ها می‌رسید، در همان زمان غوغایی به پا می‌کردند، که این سر همان برونسی است که اینقدر به نیروهای عراقی ضربه زده است. همسر شهید برونسی نیز در مورد پیکر کشف شده شهید ابراز تردید کرد و در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: گفته‌های سعید عاکف مورد تأیید خانواده شهید برونسی است.

پلاک، ملاک خوبی نیست

سید کاظم حسینی معاون و همرزم برونسی نیز گفت: مشخصاتی که از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، اعلام شده است مورد تأیید خانواده شهید نیست. وی از تماس خود با بیسیم‌چی برونسی که در لحظه شهادت در کنار آن شهید بوده خبر داد و گفت: بیسیم‌چی شهید برونسی روایت می‌کند که بر اثر انفجار خمپاره و اصابت ترکش به پهلوی ایشان، شهید برونسی به شهادت رسیده است و سر در بدن داشته‌اند اما سردار باقر‌زاده روایت کرده است پیکر پیدا شده سر در بدن ندارد.

سید کاظم حسینی در گفت‌وگو با همشهری افزود: همه قبول دارند که پلاک شهید پیدا شده است اما پلاک، ملاک خوبی نیست؛ پلاک ممکن است در عملیات‌ها از گردن شهید بیفتد؛ الان مهم برای خانواده شهید، پیکر شهید است که خود بنده به خاطر علاقه خاصی که به این شهید داشته‌ام و دارم از استدلال‌های سردار باقر‌زاده قانع نشده‌ام.

نماد حقیقت پرورش انسان‌های بزرگ

شهید عبدالحسین برونسی در سال ۱۳۲۱ در روستای «گلبوی کدکن»، از توابع تربت حیدریه، قدم به عرصه هستی نهاد. در کلاس چهارم دبستان، به خاطر بیزاری از عمل معلمی طاغوتی، و فضای نامناسب درس و تحصیل، مدرسه را رها می‌کند. در سال ۱۳۴۱ به خدمت زیر پرچم احضار می‌شود که به جرم پایبندی به اعتقادات اصیل دینی، از همان ابتدا، مورد اهانت و آزار افسران و نظامیان طاغوتی قرار می‌گیرد. در سال 47، اعتراض‌های او به برخی خدعه‌های رژیم پهلوی (مثل اصلاحات ارضی)، به اوج خود می‌رسد که در نهایت، به رفتن او و خانواده‌اش به شهر مقدس مشهد و سکونت در آنجا می‌انجامد، که این فصل نوینی را در زندگی او رقم می‌زند. پس از چندی، با هدفی مقدس، به کار سخت و طاقت فرسای بنایی روی می‌آورد و رفته رفته، در کنار کار، مشغول خواندن دروس حوزه نیز می‌شود.

با شروع جنگ تحمیلی، در نخستین روزهای جنگ، به جبهه روی می‌آورد و به خاطر لیاقت و رشادتی که از خود نشان می‌دهد، مسئولیت‌های مختلفی را برعهده او می‌گذارند که آخرین مسئولیت او، فرماندهی تیپ هجده جوادالائمه (سلام‌الله علیه) است، که قبل از عملیات خیبر، عهده دار آن می‌شود.با همین عنوان، در عملیات بدر، درحالی‌که شکوه ایثار و فداکاری را به سرحد خود می‌رساند، مرثیه سرخ شهادت را نجوا می‌کند. تاریخ شهادت این سردار افتخار آفرین، ۲۳ اسفندماه ۱۳۶۳ است. رهبر معظم انقلاب در دیداری که با خانواده این شهید داشتند درباره مقام شهید فرمودند: «شهید برونسی و امثال او باید نماد حقیقتِ پرورش انسان‌های بزرگ با معیارهای الهی و اسلامی و نه ظاهری و معمولی باشند.»

تشییع پیکر 31 شهید

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین از کشف پیکرهای مطهر 31 شهید سرافراز دوران دفاع مقدس توسط کمیته جست‌وجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد و گفت: در ماه‌های اخیر، توسط کمیته جست‌وجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح پیکرهای مطهر 31 شهید سرافراز دوران دفاع مقدس کشف شد. رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: 4 شهید در چند روز گذشته در منطقه بازی‌دراز و شهر آبادان دفن شده و شهدای دیگر همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) در ایام فاطمیه دوم در
17 اردیبهشت ماه در 15 نقطه از کشور تشییع و به خاک سپرده می‌شوند.

کد خبر 133299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز