گروه سیاسی: با وجود رفت وآمدهای دیپلماتیک میان ایران و کویت و انتظار منطقی بهبود روابط ایران و کویت در پی صدور پیام تسلیت رئیس مجلس برای همتای کویتی خود، اتهام‌زنی دولت کویت به کشورمان همچنان ادامه دارد.

شیخ محمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت (وسط) در کنار همتایان بحرینی (چپ) و اماراتی خود (راست)

وزیر خارجه کویت در تازه‌ترین اظهارات خود مدعی شد: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس چندین‌بار تلاش کردند سرفصل جدیدی را در روابط خود با ایران آغاز کنند اما هیچگونه تغییری در سیاست‌های ایران در این زمینه مشاهده نمی‌شود.شیخ محمد السالم الصباح در گفت‌وگو با تلویزیون العربیه به تکرار ادعاهای گذشته خود پرداخت. او همچنین ایران را متهم به تلاش برای ساقط کردن حکومت بحرین کرد. وزیر خارجه کویت در عین حال گفت که کویت همچنان خواهان روابطی خوب با ایران است: ما قطع رابطه با ایران را کاملا مردود می‌دانیم. اما او گفت که ایران باید رفتار بهتری با کشورهای عربی منطقه داشته باشد: کشورهای خلیج‌فارس علائم زیادی حاکی از حسن‌نیت به ایران فرستاده‌اند.

این اظهارات وزیر امور خارجه کویت در حالی رسانه‌ای می‌شود که چهارشنبه گذشته، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، برای تقدیم پیام تسلیت رئیس مجلس به همتای کویتی خود به این کشور رفت. علاءالدین بروجردی در این سفر با رئیس مجلس کویت نیز به گفت‌وگو نشست. سفر رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که بازوی دیپلماسی پارلمانی ایران به شمار می‌رود پس از آن اتفاق می‌افتد که دولت کویت با متهم کردن تهران، برخی عوامل سفارت ایران را از این کشور اخراج کرد؛ ایران نیز 11روز پیش، در اقدامی متقابل 3دیپلمات کویتی را اخراج کرد.

به‌نظر می‌رسید فوت برادر رئیس مجلس کویت فرصتی دیپلماتیک را فراهم کرده تا مناقشه اخیر بین 2 دولت ایران و کویت، در صحنه دیپلماسی پارلمانی به رفت‌وآمد و گفت‌وگوی تلفنی تبدیل شود. علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، همراه با محمدتقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیان مجلس با حضور در مراسم ترحیم مرحوم شیخ ناصر الخرافی برادر رئیس مجلس کویت در این کشور، ضمن تسلیم پیام تسلیت علی لاریجانی با جاسم الخرافی دیدار و گفت‌وگو کردند.

بروجردی در این دیدار ضمن قدردانی از حمایت‌های مرحوم ناصر الخرافی از مقاومت اسلامی لبنان و مشارکت در بازسازی لبنان بعد از جنگ 33 روزه گفت: در شرایط کنونی همه طرف‌ها با خویشتن‌داری و درایت به حل مشکلات منطقه کمک‌کرده و اجازه ندهند بیگانگان در منطقه دخالت کنند.

تسلیت تلفنی

پیش از سفر 2 فرستاده ایرانی به مجلس ترحیم برادر الخرافی، علی لاریجانی در گفت‌وگوی تلفنی با همتای کویتی خود، درگذشت ناگهانی برادر او را تسلیت گفت و با او و خانواده‌اش ابراز همدردی کرد.جاسم الخرافی رئیس مجلس کویت نیز در این گفت‌وگو ضمن تقدیر و تشکر از ابراز احساسات برادرانه لاریجانی اظهار امیدواری کرد الفت و دوستی میان 2ملت روز به روز تقویت شود و تحکیم یابد.

الخرافی با بیان اینکه ما مایل هستیم روابط 2 کشور بیشتر تقویت شود و گسترش یابد، ادامه داد: در شرایط سخت کنونی بسیاری از دشمنان مایل نیستند مناسبات برادرانه 2کشور تقویت شود. لاریجانی نیز ضمن تاکید بر نگاه مثبت دولت و مجلس ایران به توسعه و گسترش همکاری‌های برادرانه 2کشور گفت:

نباید اجازه داد شیاطین به روابط دوستانه و صمیمانه 2کشور آسیب برسانند. پیش از لاریجانی هم، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران طی یک گفت‌وگوی تلفنی با جاسم الخرافی رئیس مجلس کویت، درگذشت برادر او را تسلیت گفت. علی‌اکبر صالحی همچنین پیام تسلیتی نیز برای درگذشت برادر الخرافی فرستاد. تماس پیشین صالحی با کویت، گفت‌وگویی بود با وزیر امور خارجه این کشور که در آن درباره اتهام اخیر دولت کویت سخن گفته شد.

ماجراجویی چند نماینده کویتی

این در حالی است که روزنامه الوطن چاپ کویت خبر داد که جمعی از نمایندگان مجلس کویت به‌زودی جلسه‌ای درباره اتهام‌های دولت این کشور و بررسی نقش ایران در منطقه برگزار خواهند کرد.به گزارش خانه ملت، هدف از این جلسه، آگاهی از اقدامات اتخاذ شده از سوی دولت کویت برای مقابله با ایران اعلام شده است. کویت چندی پیش ادعایی مبنی بر ارتباط چند دیپلمات ایرانی با یک شبکه جاسوسی مطرح کرد که این ادعا در تهران به‌شدت تکذیب شد.

دولت کویت اما 3 نفر از عوامل تهران در سفارت ایران را از کویت اخراج کرد. ایران نیز در واکنش به ادعاهای دولت کویت و بازگردانده شدن برخی دیپلمات‌های ایرانی، چند نفر از دیپلمات‌های کویتی را اخراج کرد. وزیر امور خارجه کویت پس از آن مدعی شده بود که دیپلمات‌های ایرانی جزئی از شبکه‌ای هستند که دادگاهی در کویت روز سه‌شنبه -10فروردین- 3 عضو آن را به اعدام محکوم کرده است. در واکنش به اقدام تهران، دولت کویت دوباره 4 نفر از دیپلمات‌های ایرانی را اخراج کرد تا شمار دیپلمات‌های ایرانی اخراج‌شده از کویت به 7 نفر برسد.

محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری که پانزدهم فروردین امسال در مجموعه پاستور برگزار شد، در برابر پرسش خبرنگار شبکه الجزیره عربی، مردم و دولت کویت را دوست ایران خواند و دست‌های بیگانه را در کار دانست. رئیس دولت دهم گفت: اصلا این حرف یعنی چه که یک عده در آنجا جاسوسی می‌کنند؟ کویت چه دارد که ما جاسوسی کنیم؟ اگر درباره مردم است که مردم کویت با ما دوست هستند و اگر جاسوسی درباره دولت آنهاست که دولت کویت هم با ما دوست است و جاسوسی اصلا معنایی ندارد. مشخص است که دست‌های بیگانه در کار است و می‌خواهند مشکل درست کنند ولی همانطور که قبلا عرض کردم به نتیجه نخواهند رسید.
کویت، امیرنشینی است بر کرانه غربی خلیج‌فارس که 4میلیون نفر را جای داده است.

کد خبر 133060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز