همشهری آنلاین: باستان‌شناسان با پایان عکسبرداری ماهواره‌ای، به کشف مقبره «چنگیزخان» نزدیک شدند.

چنگیزخان

با پایایان پروژه عکسبرداری از دره «خان‌ها» در «مغولستان» با استفاده از دو ماهواره، باستان‌شناسان به کشف مقبره «چنگیزخان» نزدیک شدند.

به گزارش ایسنا، در جریان پروژه کشف مقبره چنگیزخان، بیش از 200 هزار تصویر ماهواره‌ای از دره «خان‌ها» که به احتمال فراوان مقبره چنگیزخان در آن قرار دارد، تهیه شده و در آن نزدیکی مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرند.

در این پروژه نزدیک به 7000 نفر حضور دارند که بخش اعظم آنها از دانشگاه «کالیفرنیا» در آمریکا هستند.

کشف مقبره‌ اسرار‌آمیز چنگیزخان آرزوی باستان‌شناسان زیادی در دهه‌های گذشته بوده، این درحالی است که تا به حال با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای آثار تاریخی زیادی در کشور‌های مختلف جهان کشف شده‌اند.

در آوریل 2009 نیز باستان‌شناسانی که از سال‌ها پیش به‌دنبال کشف بقایای پایتخت چنگیزخان در منطقه‌ آسیای مرکزی‌اند، موفق به کشف بقایای پایتخت چنگیزخان همراه قصر او در محوطه‌ای تاریخی در نزدیکی رود ارخون در شرق کشور مغولستان شدند.

پایتخت چنگیزخان که «خارا خروم» نام دارد، قرن‌ها پیش توسط چنگیزخان بنیان نهاده شده است و از سال‌ها پیش، باستان‌شناسانی از دانشگاه‌های کشورهای مختلف جهان، به ویژه دانشگاه کلمبیای آمریکا به‌دنبال کشف آن بوده‌اند.

در سال 2005 نیز باستان‌شناسان ژاپنی موفق به کشف بقایای یکی از کاخ‌های چنگیزخان و مکانی شدند که می‌تواند مقبره‌ وی باشد.

در طی قرن‌ها، همواره محل دفن چنگیزخان به‌عنوان یک راز باقی مانده بود تا این‌که باستان‌شناسان ژاپنی پس از چهار سال کاوش، خاکستر چند گاو و اسب و وسایل دیگری را کشف کردند که به احتمال زیاد، در جریان مراسم خاک‌سپاری چنگیزخان از آن‌ها استفاده شده است.

البته در کشور مغولستان، آثار تاریخی فراوانی از دوره‌ مغول‌ها وجود دارد، ولی بیش‌تر آن‌ها در سال‌های حکومت حزب کمونیست بر مغولستان در دهه‌ 30 میلادی به‌دلیل نبود حفاظت، به‌شدت آسیب دیده‌اند.

چنگیزخان مغول در سال 1206 میلادی با متحد کردن قبایل مغول، امپراتوری بزرگی را با تصرف بخش‌هایی از آسیا شامل چین، روسیه و ایران بنیان نهاد. چنگیزخان را یکی از وحشی‌ترین انسان‌ها دانسته‌اند و دلیل اصلی این امر، جنایت‌های او در زمان حمله به کشورهای مختلف از جمله ایران است که در جریان آن‌ها، انسان‌های زیادی کشته شدند و سپاهیان او حتی به حیوان‌ها هم رحم نکردند.

کد خبر 131910
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز