دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین-فرانک عطیف: ساحل عاج، محاصره شدن لورن باگبو در محل اقامتش و درگیری بر سر کناره‌گیری او از قدرت و به قدرت‌رسیدن واتارا این روزها یکی از بحث‌های داغ رسانه‌های جهان است.

محل اقامت باگبو


در این مطلب بیشتر قصد داریم به خصوصیت و شرایط محل زندگی باگبو بپردازیم و نه شرایط فعلی ساحل عاج که طبق آخرین خبرها طرفداران او به هتل محل اقامت الحسن واتارا حمله کرده‌اند.

باگبو در محل اقامتش در آبی‌جان به نوعی محاصره شده است.

برخی معتقدند او در پناهگاهی زیرزمینی مخفی شده و سنگر گرفته است.

شاید درباره محل اقامت باگبو براساس خبرهایی که می‌خوانیم تا به حال تصورهایی را در ذهن پرورانده باشیم، اما آنچه که رسمی‌تر و شاید دقیق‌تر ما را با محل زندگی او آشنا می‌کند اطلاعاتی است که گوی لابرتی، وابسته قدیمی باگبو برای مدت‌های مدید در مصاحبه با اسوشیتدپرس و نیویورک تایمز مطرح کرده است.

لابرتی پیشتر مشاور امور آفریثقا در حزب سوسیالیست فرانسه بود.او چندین بار به قصر باگبو رفته است.

از اطلاعات او نکات زیر درباره آخرین سنگر باگبو ، قصرش به دست می‌آید:

-مجتمع وسیع باگبو در یک شبه جزیره قرار دارد و از همه طرف با خندقی طبیعی محاصره شده.

-این قصر دو سطح دارد. اولی زیر زمین است که می‌توان آن را" محل فرهنگ و استراحت " نامید.در این طبقه یک اتاق بزرگ برای دیدار و جلسه با وزیران ، یک کتابخانه با کتاب‌هایی به زبان اصلی لاتین که مناسب پروفسور و استاد پیشین دانشگاه باگبو باشد، وجود دارد. او قبا تاریخ تدریس می‌کرده است.

بنا به گفته آسوشیتدپرس باگبو اغلب از همین کتابخانه با مردم ساحل عاج صحبت‌ می‌کرده است.

-سطح دوم:گذرگاه و محلی عبوری مخفی دارد.

سطح دوم محل قرار گرفتن تونلی زیرزمینی نیز هست که به محل اقامت سفیر فرانسه می‌رسد.اولین رئیس‌جمهور ساحل عاج این تونل را ساخت تا در صورت بروز کودتا بتواند در اقامت‌گاه سفیر فرانسه پناه بگیرد.

ساحل عاج پیشتر مستعمره فرانسه بود.

البته الان مدتی است که این گذرگاه بسته شده است.خود باگبو بعد از متهم کردن فرانسه به حمایت از یک گروه شورشی که سعی کردند او را در سال 2002 برکنار کنند، این تونل را مهر و موم کرد.

-تجهیزات و امکانات ارتباطاتی دارد.

باگبو از مخفیگاهش سخنرانی های ملی انجام داده و با شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی فرانسه مصاحبه کرده است.

این دوست قدیمی باگبو که در ماه فوریه دو ماه بعد از انتخابات 28 نوامبر با او دیدار داشته می گوید باگبو می‌خواهد زنده بماند اما زندگی تحت هر شرایطی را دوست ندارد و از نقطه نظر انسانی او را فردی سخاوتمند توصیف کرده که شاید بسیار سریع هم به دیگران اعتماد می کند.لابرتی معتقد است باگبو در حال حاضر هزینه اعتماد بیش از حدش به دیگران را می‌پردازد!

28 نوامبر در انتخابات ریاست جمهوری ساحل عاج طبق نظر سازمان ملل الحسن واتارا بایستی به ریاست‌جمهوری می‌رسید اما باگبو معتقد است او برنده انتخابات است و با‌وجود فشارهای بین‌المللی و اعتراض‌های مردمی حاضر به کناره‌گیری از قدرت نیست.

کد خبر 131901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز