شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

ترجمه - اعظم محمودوند: آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب، یک عارضه جدی است که بسیاری از مردم به آن دچار هستند.

کودک - خواب

 وقفه تنفسی خواب، موجب قطع مکرر و اغلب یک یا 2دقیقه و صدها بار در طول شب تنفس فرد حین خواب می‌شود. از میان 3نوع وقفه تنفسی خواب موجود (انسدادی، مرکزی و مختلط)، وقفه تنفسی خواب انسدادی از همه شایع‌تر است. وقفه تنفسی خواب انسدادی در نتیجه مسدود شدن راه هوایی، مانند پایین افتادن بافت نرم پشت گلو و مسدود شدن راه هوایی در طول خواب روی می‌دهد.

به گزارش هلث‌نیوز، در وقفه تنفسی خواب مرکزی، مغز قادر به ارسال پیام به عضلات تنفسی نیست و به همین دلیل برای مدت کوتاهی تنفس قطع می‌شود و وقفه تنفسی خواب مختلط نیز ترکیبی از این دو مشکل است. با آنکه مغز، فردی را که حین خواب دچار وقفه تنفسی شده است از خواب بیدار می‌کند تا او را وادار به ادامه تنفس کند، اما همین از خواب پریدن‌ها باعث بدخوابی و خوابی ناآرام در طول شب می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: رایج‌ترین راه درمان وقفه تنفسی خواب، درمان به روش فشار مداوم راه‌هوایی و استفاده از ماسک اکسیژن است که به یک لوله متصل است و هوا با فشاری ثابت به داخل آن وارد می‌شود که مانع قطع تنفس افراد در اثر انسداد راه هوایی می‌شود و به آنها اجازه می‌دهد که خواب آرام‌تری را در طول شب داشته باشند. اما به‌دلیل زشتی این دستگاه یا روش به جریان افتادن هوا هنگام تنفس، به‌نظر برخی از مردم این راه مناسبی نیست.

گزینه‌های دیگری نظیر جراحی، استفاده از ابزارهای دندانی و تغییرات رفتاری نیز وجود دارد. این نوع جراحی ترانس پالاتال فارنگوپلاستی نامیده می‌شود و ممکن است یک راه مؤثر برای افرادی باشد که از این عارضه رنج می‌برند. در این جراحی با برداشتن قسمتی از بافت پشت کام، فضای پشت گلو گشاد می‌شود تا به رفع انسداد مجرای تنفسی حین خواب کمک شود.
همچنین یک نوع ابزار دندانی وجود دارد که ضمن فشار به آرواره زیرین به سمت جلو و جلوگیری از انسداد راه هوایی کار می‌کند.

طبق تحقیقات اخیر این ابزار به 74درصد موفقیت دست‌یافته است و این بهترین درصد در میان افراد مبتلا به وقفه تنفسی خواب شدید به شمار می‌رود. محققان این ابزار را ساده، غیرهجومی، به آسانی قابل ساخت و با کاربردی آسان توصیف کرده‌اند.
طبق مطالعه‌ای که در سال 2009 در خارج از مرکز تحقیقاتی و آموزشی چاقی دانشگاه تمپل فیلادلفیا انجام شد کاهش وزن می‌تواند وقفه تنفسی خواب بعضی از بیماران را درمان کند. در حقیقت، کم‌کردن حتی 10درصد از وزن اضافی می‌تواند به‌طور قابل توجهی علائم بیماری را بهبود بخشد و به‌طور بالقوه این اختلال را از بین ببرد.

وقفه تنفسی خواب یک عارضه مزمن است و به‌جز بی‌خوابی می‌تواند پیامدهای دیگری نیز به همراه داشته باشد. ممکن است وقفه تنفسی خواب به مشکلات حافظه، افزایش وزن، لاغری، سردرد و همچنین فشارخون بالا یا بیماری‌های قلبی- عروقی دیگر بینجامد.
مطالعه‌ای در دانشگاه جان‌هاپکینز بالتیمور ثابت کرده است که افراد مبتلا به اختلالات تنفسی شدید حین خواب ازجمله وقفه تنفسی خواب، بیشتر با خطر مرگ زودرس مواجه هستند. در حقیقت، وقفه تنفسی خواب شدید تا 46درصد خطر مرگ زودهنگام را افزایش می‌دهد. این خطر در میان مردان بین سنین 40 تا 70سال مشهود‌تر است.

براساس یافته‌های این تحقیق، تجربه حتی 11 دقیقه بیماری وقفه تنفسی خواب (شدید و کاهش‌دهنده اکسیژن) در طول شب، میزان مرگ‌ومیر در میان مردان را تقریبا 2برابر می‌کند زیرا وقفه‌های تنفسی شدید حین خواب می‌توانند تا 90درصد سطح اکسیژن خون را کاهش دهند.

هلث نیوز- 28فوریه2011

کد خبر 131818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز