سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مایکل سوئیت میکی مارتلی سیاستمدار خارج از صحنه سیاسی داخل کشور هائیتی با اکثریت قاطع آرا پیروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد.

michel martelly

 به گزارش واحد مرکزی خبر، پی یر تیبالت، سخنگوی شورای انتخاباتی ایالتی در هائیتی، گفت: مایکل مارتلی خواننده و سیاستمدار خارج از صحنه سیاسی هاییتی با کسب 816 هزار و 986 رای با اکثریت قاطع برنده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور شده است که در مجموع شصت و هفت ممیز پنجاه و هفت صدم آرا به شمار می رود و میرلاند مانیگات که ملکه پیشین این کشور به شمار می رود، با کسب 336 هزار و 747 رای معادل سی و یک و هفتاد و چهار صدم آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است.

این در حالی است که مایکل مارتلی پنجاه ساله از تجربه سیاسی و فعالیت های دولتی برخوردار نیست و شهرت وی علاوه بر فعالیت در عرصه موسیقی به کمک رسانی ها در این کشور زلزله زده باز می گردد. وی در پی اعلان نتایج اولیه انتخابات مبنی بر پیروزی خود، در بیانیه کوتاهی در تویتر از رای دهندگان تقدیر و تشکر کرد.

بر اساس اظهارات سخنگوی شورای انتخاباتی در هاییتی، این، نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری روز بیستم ماه مارس در این کشور به شمار می رود زیرا این شورا باید پیش از هرگونه اعلام نهایی و رسمی نتیجه انتخابات، به برخی از چالش های قانونی احتمالی بپردازد.

این نخستین انتخابات ریاست جمهوری در هاییتی به شمار می رود که به دور دوم کشیده شده است که یکی از فقیرترین کشورهای جهان نیز می باشد.

همچنین به منظور جلوگیری از بروز هرگونه تشنجی پیش و پس از برگزاری انتخابات هاییتی، نیروهای کلاه آبی صلح بان سازمان ملل متحد در شهر پروتو پرنس، پایتخت این کشور و دیگر شهرهای مهم مشغول به گشتزنی هستند.

سویت میکی متعهد شده است ضمن بهبود اوضاع اقتصادی در هاییتی در پی وقوع زمین لرزه مرگبار سال 2010 در این کشور که به کشته شدن بیش از 300 هزار تن منجر شد، وضع موجود را تغییر و علاوه بر زندگی بهتر برای شهروندان به دهه ها فساد و سوء حاکمیت در پورتو پرنس نیز پایان دهد.

کد خبر 131510
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز