دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی که مدت‌ها ارائه نتایج آن مورد انتظار بود حاکی از آن است که بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دریچه آئورت، شریان خروجی عمده قلب، را می‌‌توان بدون نیاز به جراحی قلب باز تعویض کرد و دریچه جدیدی را از طریق لوله‌ای درون شریان کار گذاشت.

aorta

به گزارش آسوشیتدپرس این شیوه نقاط ضعفی هم دارد، خطر بالاتر سکته مغزی و عدم اطمینان درباره اینکه دریچه‌های تعویضی تا چه مدتی کار خواهند کرد.

بااین وجود پزشکان پیشنهاد می‌کنند که اگر این دریچه جدید تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را به دست آورد، بیماران از این شیوه درمانی جدید مانند آنژیوپلاستی با بالون که به میلیون‌ها نفر مبتلا به انسداد شریانی امکان داد تا بدون عمل باز درمان شوند، استقبال خواهند کرد.

دکتر کریگ اسمیت، رئیس بخش جراحی قلب در دانشگاه کلمبیا و بیمارستان نیویورک- پرسبیترین می‌گوید: "این حقیقت که این شیوه درمانی از جراحی قلب باز استفاده نمی‌کند، به خودی خودی باعث جلب شدن بیماران به آن می‌شود."

او سرپرست این بررسی بوده است که نتایج آن یکشنبه 3 آوریل در کنفرانس کالج متخصصان قلب آمریکا در نیواورلئان اعلام شد.

دکتر مایکل کرافورد، رئیس اجلاس و رئیس بخش بیماری‌های قلب در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو ابداع این شیوه جدید را "رویدادی تاریخی" خواند که به شکلی تاثیرگذار درمان بیماری‌های قلب را تغییر خواهد داد.

دریچه آئورت با افزایش سن ممکن است سفت و تنگ شود، و در نتیجه قلب مجبور شود برای عبور دادن خون از آن فشار بیشتری بیاورد. موارد شدید تنگی دریچه آئورت با جراحی برای تعویض دریچه درمان می‌شود، اما این جراحی برای بسیاری از افراد سالمند که دچار این عارضه هستند خطرناک است.

در پاییز گذشته پزشکان گزارش کردند آزمایش این روش جدید کمتر تهاجمی در بیمارانی که بیش از حد بیمار بودند که تحمل جراحی را داشته باشند، نشان دهنده افزایش قابل توجه میزان زنده ماندن بیماران بوده است. این بررسی جدید بر روی 700 بیمار دچار تنگی دریچه آئورت که خطر جراحی برای آنها زیاد بود انجام شد.

میانه سنی این بیماران 84 سال بود، این بیماران به طور اتفاقی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه با جراحی مورد تعویض دریچه قرار گرفتند و گروه دوم با شیوه جدید درمان شدند. 28 بیمار از تحقیق خارج شدند زیرا هنگامی که دریافتند در گروه جراحی قرار دارند، از درمان منصرف شدند.

در پایان در هر دو گروه درمان به خوبی انجام شد.

پس از یک یکسال، حدود 24 درصد بیمارانی که از طریق شریان درمان شده بودند و 27 درصد بیمارانی که جراحی باز شده بودند، فوت کردنه بودند- که در بررسی با این شمار بیماران قابل مقایسه و بسیار کمتر از تعدادی بود که پژوهشگران پیش‌بینی می‌کردند.

اما سکته مغزی و سایر مشکلات عصبی در گروهی که از طریق شریان درمان شده بودند،‌ دو برابر گروه دیگر بود- 8 درصد در برابر 4 درصد. بررسی‌های قبلی نیز میزان بیشتر سکته مغزی را با درمان از طریق شریان نشان داده بود.

نشت دریچه هم با این شیوه جدید درمان شایع‌تر بود، اما پزشکان می‌گویند این مشکل با ادامه بررسی‌ها بهتر خواهد شد.
اسمیت می‌گوید: "مدت بیشتری لازم است تا این مشکل خل شود."

سازنده دریچه، شرکت Edwards Lifesciences در ایروین کالیفرنیا که هزینه این تحقیق را تامین کرده بود، و برخی از پژوهشگران مشاور شرکت بودند. این شرکت در حال حاضر به دنبال تایید دولتی برای فروختن این دریچه برای بیمارانی که قابل‌عمل نیستند و در چند ماه آینده برای بیماران کمتر بدحال مانند بیماران این بررسی،‌ است.

این شرکت قصد دارد این دریچه‌ها که از قبل در اروپا مورد استفاده بوده‌اند، به قیمت 30000 دلار بفروشد. یک بررسی دیگر که در اجلاس روز شنبه ارائه شد بر روی بیمارانی که تحمل عمل جراحی نداشتند و با این شیوه جدید درمان شدند، هزینه کلی این شیوه درمانی با دستمزد پزشکان و هزینه بستری‌شدن را 73653 دلار تعیین کرده بود.

با این وجود در این بیماران این هزینه به صرفه است- چرا که هزینه‌های بستری‌شدن بیمارانی که دریچه جدید دریافت نمی‌کنند، بالاتر است.

پزشکان در مورد این نتایج در یک بررسی صرفا یک ساله احتیاط به خرج می‌دهند، و می‌گویند دست کم پنچ سال بررسی لازم است تا معلوم شود که آیا این شیوه کمتر تهاجمی به اندازه تعویض دریچه با جراحی باز که در 20 سال گذشته معمول بوده است،‌ مناسب است یا نه.

کد خبر 131433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز