دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان معتقدند با ساخت یک قرص می‌توان انسان‌ها را نسبت به پیتزا، چیپس، پاپ کورن و دیگر غذاها بی‌میل کرده و به این ترتیب به مبارزه با چاقی کمک بیش‌تری کرد.

پیتزا

به اعتقاد دانشمندان، ما در هنگام گرسنگی بوی غذاها را بهتر استشمام می‌کنیم و به همین دلیل سخت‌تر می‌توانیم نسبت به خوردن غذا خصوصا غذاهای ناسالم مقاومت کنیم. اما دانشمندان با انجام تحقیقاتی دلیل اصلی این موضوع را کشف کرده و معتقدند با این روش می‌توان با ساخت داروها یا اسپری‌هایی این حالت را کم‌تر کرد.

این اسپری‌ها و داروها می‌توانند به ما در کنترل اشتها کمک کرده و به این ترتیب توانایی بیش‌تری در انتخاب غذاهای سالم‌تر خواهیم داشت. در عین حال، با طراحی و ساخت داروهای دیگر می‌توان به افزایش اشتها در بیمارانی که میل چندانی به غذا خوردن نداشته و دچار سوء تغذیه‌ شده‌اند کمک کرد.

ایده اصلی این طرح زمانی مطرح شد که دانشمندان آمریکایی متوجه چگونگی واکنش نشان دادن مگس‌های میوه به تکه‌های باقی مانده غذا شدند. با وجود اندازه بسیار کوچک، مگس‌های میوه اشتراک ژنی زیادی با انسان دارند و به همین دلیل برای انجام تحقیقات آزمایشگاهی گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شوند. دانشمندان متوجه شدند حس بویایی تاثیر بسیار زیادی در جذب حشرات به سمت غذاها دارد.

تحقیقات دیگر هم نشان می‌دهد سلول‌هایی وجود دارند که مسوول پردازش حس بویایی هستند و هم چنین انسولین نقش مهمی در این فرآیند دارد.

زمانی که به دلیل گرسنگی میزان انسولین بدن کاهش پیدا کند، مقدار بیش‌تری از این پروتئین ساخته می‌شود و همراه با آن حس بویایی نیز قدرتمندتر می‌شود.

با وجود آن‌که این تحقیقات روی مگس‌های میوه انجام شده است، اما محققان دانشگاه کالیفرنیا امیدوارند، شبیه به همین فرآیند نیز در انسان‌ها برقرار باشد.

به این ترتیب شاید بتوان به بخش زیادی از جامعه که توانایی کافی برای کنترل اشتهای خود نداشته و به همین دلیل در خطر چاقی مفرط هستند، کمک کرد تا وزن خود را کاهش دهند.

منبع:خبرآنلاین

کد خبر 131356
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز