چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر- کامران محمدی: آیین‌نامه جدید شورای صنفی نمایش فیلم به‌زودی به مرحله نهایی می‌رسد و این شورا در دومین اقدام عملی‌اش، تغییرات شیوه اکران فیلم‌های سینمایی را رسما اعلام خواهد کرد.

شورای صنفی جدید نمایش که عمرش کمتر از یک ماه است، در اقدام اول، پیش از آنکه آیین‌نامه جدیدش را رسما اعلام کند، فیلم‌های نوروز را مشخص کرد. به این شکل، نخستین حرکت شورا، مهم‌ترین حرکت آن محسوب می‌شود، چرا که همواره اکران نوروزی، مهم‌ترین اکران در طول سال است و همه تهیه‌کنندگان مایلند فیلم‌شان جزء این اکران باشد.

با این حال از بین همه فیلم‌ها، رقابت اصلی به «جدایی نادر از سیمین» و «اخراجی‌ها 3» رسید که البته این دو رقیب هم محسوب نمی‌شوند؛ فیلم اصغر فرهادی از اساس در گونه‌ای متفاوت از فیلم مسعود ده‌نمکی قرار می‌گیرد، بنابراین هر یک از این دو فیلم، مخاطبان خود را دارند و مشکلی برای هم ایجاد نخواهند کرد. فرهادی با فیلمی که توانست موفقیت خیره‌کننده‌ای در جشنواره برلین به دست آورد، اصولا در بین فیلم‌های امسال رقیب قابل اعتنایی ندارد اما ده‌نمکی در مقابلش کمدی خوش‌ساخت، سالم و واقعا خنده‌داری را به نام «ورود آقایان ممنوع» دارد. این فیلم که شاید بهترین ساخته رامبد جوان باشد، قرار بود در اکران نوروزی باشد اما به دلایل نامعلومی از رقابت با اخراجی‌ها بازماند...

آنطور که سخنگوی شورای تازه‌تاسیس نمایش به ایسنا می‌گوید، قرار است در چند روز آینده (هرچند اصولا چیزی تا پایان سال باقی نمانده است!) یا پس از تعطیلات، تغییرات آیین‌نامه جدید به اطلاع عموم برسد. حبیب کاوش که آخرین فیلمش 18سال پیش اکران شده، به‌عنوان نمونه‌ای از تغییرات می‌گوید: «سعی کرده‌ایم فرد یا گروه خاصی نسبت به اکران اشراف نداشته باشد. به‌عنوان مثال یک دفتر پخش در یک دوره تنها می‌تواند 2فیلم داشته باشد یا اینکه یک شرکت پس از 2دفعه اکران باید یک‌بار استراحت داشته باشد.»

علاوه بر این و شاید به‌عنوان یک اقدام خوب در آیین‌نامه جدید، گروه «هنر و تجربه» از اردیبهشت سال 90 دوباره احیا خواهد شد. کاوش درباره استقلال آرا و تصمیمات شورای نمایش نیز می‌گوید: بعضی‌ها با سخنان‌شان می‌خواهند از تشکیل شورای صنفی نمایش سوء‌استفاده سیاسی کنند و به همین دلیل جوسازی می‌کنند، درحالی‌که هیچ اتفاق خارق‌العاده‌ای قرار نیست بیفتد. متأسفانه ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که به‌شدت مسائل سیاسی روی کارها سایه انداخته است. هرکس به‌دلیل خاستگاه‌های سیاسی‌اش سینما را ملعبه قرار داده و این مسئله اصلا خوب نیست.

به اعتقاد کاوش، شورای صنفی تازه، مثل شورای سابق است و همان طور که پیش از این تحت سیطره دولت نبوده، باز هم نخواهد بود. او می‌گوید: به‌عنوان سخنگوی شورای صنفی نمایش می‌گویم که مطلقا قرار نیست در این شورا اتفاقات خاصی که بعضی به آن اشاره می‌کنند، بیفتد. به‌نظرم شورای صنفی نمایش مانند آن شورایی است که در گذشته وجود داشت. بنابراین، نه در دوره اول شورا که در اتحادیه تشکیل می‌شد، نه در دوره‌ خانه سینما و نه در این دوره، تحت سیطره دولت نبوده و همیشه مناسبات بین تهیه‌کننده، پخش‌کننده و سینماداران رقم می‌خورد.

شورای گذشته زیرنظر خانه سینما فعالیت می‌کرد و اعضایش، نمایندگان اصناف عضو خانه سینما بودند اما پس از آنکه اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد با فعالیت تمام و کمال علیرضا سجادپور، صنف واحد تهیه‌کنندگان را راه انداخت، رسما این شورا از فعالیت خود بازماند و سجادپور، اعضای دیگری را معرفی کرد. با این حال، شورای قبلی، آیین‌نامه سال آینده خود را تدوین کرده که سجادپور قول داده است از آن نیز برای تدوین آیین‌نامه جدید استفاده کند. در عین حال، هم سجادپور و هم سخنگو و اعضای شورا، اتصال و ارتباط آن را با ارشاد، کاملا رد می‌کنند.

کاوش درباره ایرادات آیین‌نامه سابق و تغییرات آیین‌نامه جدید نیز می‌گوید: حل مشکل اکران به پیش‌نیاز‌هایی مانند ساخت سالن و سینما نیاز دارد اما برای اینکه تعداد زیادی فیلم به‌صورت همزمان اکران نشود، تدابیری اندیشیده شده است. ما جلوی این کار را گرفته‌ایم. در گذشته فیلم‌ها به‌صورت تک‌سئانس اکران می‌شد که نوعی فیلم‌سوزی بود. ما سعی کرده‌ایم به این وضعیت نظم بدهیم. الان سینماهایی را که تک سئانس دارند مشخص کرده‌ایم و هر سینما باید برای نمایش سئانسی از شورای صنفی مجوز بگیرد. به‌طور طبیعی برای قضاوت درباره این تغییرات و اثری که بر اکران فیلم‌ها می‌گذارد، بسیار زود است. باید منتظر ماند و عملکرد شورای صنفی نمایش را در آینده دید.

کد خبر 130644

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز