همشهری‌آنلاین: رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در تشریح فعالیت‌های این پژوهشگاه گفت: کلان طرح‌های‌ «سنجش دینداری ایرانیان» و «شاخص‌های بومی توسعه فرهنگی جمهوری اسلامی» در صورت تأمین اعتبار در سال آینده اجرایی خواهد شد.

تزئینی

به گزارش ایکنا با حضور محمدرضا مرندی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نشست خبری مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، امروز ‌سه‌شنبه 24 اسفند‌ماه در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این نشست مرندی، با اشاره به این‌که این پژوهشگاه در سال 1378 تأسیس شد و هم‌اکنون دارای هفت پژوهشکده و یک مرکز افکارسنجی است، گفت: از این پژوهشکده‌ها، دو پژوهشکده مطالعات اجتماعی فرهنگ و آئین‌‌های مذهبی و ادبیات ایران در شرف تأسیس است که فروردین‌ماه سال آینده به ترتیب در تهران و خراسان رضوی افتتاح می‌شود.

وی افزود: پژوهشکده‌های مطالعات دینی فرهنگ در قم، هنر و رسانه در تهران، ارتباطات فرهنگی بین‌المللی در تهران، هنرهای سنتی اسلامی در اصفهان و مطالعات میان‌رشته‌ای فرهنگ از دیگر پژوهشکده‌هاست که از ابتدای تأسیس پژوهشگاه در گروه‌های مختلف مشغول به فعالیت است.

مرندی در ادامه سخنانش با اشاره به راه‌اندازی مرکز افکارسنجی در این پژوهشگاه اظهار کرد: بیش از دو سال است که مرکز افکارسنجی در این پژوهشگاه راه‌اندازی شده که به جهت اعتبار کارهایش مورد وثوق دستگا‌ه‌های اجرایی است. از جمله در مورد فیلم مختارنامه و سریال‌های مناسبتی ماه رمضان نظرسنجی‌هایی را انجام داده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اهمیت پژوهش‌های کاربردی در پژوهشگاه گفت: به سفارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تأکید وی مبنی بر این‌که پژوهشگاه باید اتاق فکر وزارتخانه باشد، پژوهش‌های کاربردی مورد تأکید است. پژوهش باید برای رفع نیاز جامعه باشد، البته پژوهش کاربردی ضرورتا به معنای اجرایی بودن آن نیست.

وی با تأکید بر پژوهش‌های کاربردی و دقت و سخت‌گیری علمی در پژوهش‌های این پژوهشگاه اظهار کرد: هر هفته به طور متوسط سه نشست تخصصی در این پژوهشگاه برگزار می‌شود که در آن از صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف دعوت می‌شود که در رسانه‌ها هم انعکاس می‌یابد و همچنین متن سخنرانی هم به صورت کتابچه‌ای منتشر می‌شود.

مرندی با اشاره به این‌که یکی از اقدامات مهم پژوهشگاه تدوین پیش‌نویس لایحه جامع نظام رسانه‌هاست، گفت: این طرح به همت گروه حقوق رسانه پژوهشگاه از آبان‌ماه سال جاری تا شهریورماه تهیه شد و حدود 3000 نفر ساعت کار انجام شد.

وی همکاری برای برگزاری جشنواره امام رضا(ع) را از دیگر کارهای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بر شمرد و اظهار کرد: در سال آتی هم این همکاری ادامه خواهد داشت. برگزاری دوازدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال بعد از سه سال وقفه در نهم اسفندماه سال جاری هم از دیگر اقدامات پزوهشگاه بوده است که مورد توجه اهل علم و فرهنگ قرار گرفته است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در ادامه سخنانش تأکید کرد: کلان طرح‌های سنجش دینداری ایرانیان و شاخص‌های بومی توسعه فرهنگی جمهوری اسلامی از طرح‌های مهمی است که در صورت تأمین اعتبار در سال آینده اجرایی خواهد شد. تاکنون شاخص‌های بومی فرهنگی تدوین نشده بود که این طرح کلان این کار را انجام خواهد داد.

وی اظهار کرد: در طول سال جاری کارگاه‌های آموزشی جنگ نرم، تحلیل روش فرهنگی، همایش مالکیت معنوی، تضارب فرهنگ‌ها، جایگاه رسانه‌های جهان اسلام در انتشار اخبار بین‌المللی انجام شده است. انعقاد 21 تفاهم‌نامه هم با مراکز علمی و فرهنگی داخل و خارج از کشور از دیگر فعالیت‌های انجام شده در سال جاری است.

مرندی در مورد همایش‌های سال آینده این پژوهشگاه گفت: همایش بین‌المللی «دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با همکاری دستگاه‌های فرهنگی کشور سال آینده برگزار می‌شود. طرح‌های ملی «گزارش پژوهش فرهنگی» و «پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» و «تهیه اطلس فرهنگی کشور» هم در سال آینده برگزار می‌شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آسیب‌شناسی فرهنگ عمومی جامعه ایران، دیپلماسی عمومی و فرهنگی، تبیین دیدگاه‌های اسلام در خصوص مسأله حریم خصوصی، تساهل اخلاقی در حوزه فرهنگ، تبیین خطوط قرمز در فعالیت‌های فرهنگی و ... از جمله پژوهش‌های کاربردی سال آینده است.

وی در پایان سخنانش با اشاره به رشد فعالیت‌های پژوهشگاه نسبت به سال گذشته اظهار کرد: در بخش‌ چاپ کتاب، ترجمه کتاب، برگزاری نشست، طرح‌های در دست اجرا و اجرا شده رشد قابل توجهی مشاهده می‌شود و امیدواریم که این روند ادامه داشته باشد.

کد خبر 130566
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز