چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

ترجمه کیکاوس زیاری: از استن‌لی به عنوان سلطان کتاب‌های کمیک استریپی اسم می‌برند. وی خالق بسیاری از قصه‌های مصور تاریخ ادبیات است و اکثر کاراکترهای ابرقهرمان دنیای سینما و ادبیات، هستی خود را مدیون وی هستند.

او در شرکت انتشاراتی مارول- که منتشر کننده قصه‌های کمیک استریپی مطرح جهان هم‌چون «سوپرمن»، «اسپایدرمن» و «بتمن» است- یکی از مهره‌های اصلی است. این شرکت اخیراً واحد فیلم‌سازی خود را نیز فعال کرده و در ساخت فیلم‌های ابرقهرمانانه‌ای که از روی قصه‌های این شرکت تولید می‌شود، همکاری می‌کند.

استن‌لی اخیراً در تولید بازی ویدیویی «مارول» همکاری نزدیکی داشت. پخش وسیع عمومی این بازی و موفقیت خوب مالی فیلم‌هایی که چهره‌های افسانه‌ای کمیک استریپ‌های لی نقش اصلی آن را دارند (فراموش نکنیم که هنوز فیلم‌های زیاد دیگری قرار است بر اساس این قصه‌های مصور ساخته شود) حکایت از آن می‌کند که استن‌لی به این زودی‌ها قصد بازنشستگی ندارد.

این هنرمند قدیمی و کهنه‌کار در گفت‌وگو با خبرنگار مجله سینمایی «مووی» درباره بازی ویدیویی «مارول» و پروژه‌هایی مثل «چهار آدم فانتزی»، «هالک» و «آیرون من» (مرد آهنی) صحبت می‌کند.

  • آیا فکر می‌کنید حضور کاراکترهای ابرقهرمانانه قصه‌های کمیک استریپی و سینمایی در بازی‌های ویدیویی، تلفیقی درست از این دو شکل هنری است؟ چرا؟

دقیقاً همین‌طور است! وقتی شما قصه‌های بزرگ کمیک استریپی را با اکشن و هیجانات تصویری فیلم‌های سینمایی تلفیق می‌کنید، اثر بزرگی به‌وجود می‌آید. فکر می‌کنم هیچ چیزی بهتر از این نمی‌شود. این کاراکترها در دنیای بازی‌های ویدیویی هم می‌توانند چیزهای خوب و بانمکی ارایه دهند.

  • نظرتان درباره کاری که در بازی ویدیویی «مارول» بر روی قصه کمیک استریپی‌تان شده چیست؟

من متحیر و بهت‌زده‌ام! کار هنری خوبی روی آن صورت گرفته و پس‌زمینه‌های عظیمی دارد. اکشن کار خوب است و کسانی که این بازی را انتخاب می‌کنند قدرت انتخاب زیادی دارند و می‌توانند با یک بازی خوب، حسابی خودشان را سرگرم کنند.

  • در این باره که یک عده‌ای امکان آن را پیدا می‌کنند که با یک قهرمان کمیک استریپی شما بازی کنند چه فکر می‌کنید؟

کدام‌یک از دوستداران قصه‌های کمیک استریپی نمی‌خواهند امکان و فرصت آن را پیدا کنند تا یک‌سری بازی با بزرگترین ابرقهرمان‌های قصه‌های مصور داشته باشند؟ این یک فرصت استثنایی و درخشان است.

  • کدام جنبه بازی ویدیویی «مارول» مورد علاقه‌تان است؟

آن‌چه در این بازی به‌شدت مرا تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد، این واقعیت است که بازیکنان این بازی می‌توانند هریک از ابرقهرمان‌های قصه‌های مصور شرکت مارول را که بخواهند، برای بازی انتخاب کنند.

فکر نمی‌کنم تا به امروز هیچ بازی ویدیویی دیگری به بازار عرضه شده باشد که این تعداد ابرقهرمان و کاراکتر منفی در داخل خودش داشته باشد. «مارول» برای دوستداران بازی‌های ویدیویی فرصت‌های متعددی فراهم می‌کند. تلفیق این تعداد قهرمان و ضد قهرمان هم باشکوه است!

بازیکن و استفاده کننده از این بازی ویدیویی تبدیل به چیزی شبیه سردبیر و مدیر شرکت انتشاراتی مارول می‌شود و می‌تواند هریک از هزاران کاراکتر معروف قصه‌های مارول را که بخواهد انتخاب کرده و با او بازی کند.

فراهم شدن فرصت بهره‌برداری از یک چنین تیم خلاقی- که بزرگترین ابرقهرمانان و کاراکترهای شرور را در خود دارد- یک گام استثنایی است.

  • آیا وقتی اولین کاراکتر ابرقهرمان قصه‌های کمیک استریپی خود را خلق می‌کردید،  اصلاً تصورش را می‌کردید که تا سال‌های سال به‌صورت یک کاراکتر محبوب و دوست داشتنی باقی بماند؟

حقیقت امر را بخواهید، خیر! هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم این کاراکترها تبدیل به چنین شخصیت‌های مشهور و ماندگاری بشوند. بعضی وقت‌ها که به این موضوع فکر می‌کنم می‌بینم باور کردنش خیلی سخت است.

  • با بسیاری از آدم‌ها که صحبت می‌کنم- و از جمله مادر خودم- می‌بینم سه قسمت فیلم «مردان ایکس» را خیلی دوست دارند. متعجبم که می‌بینم شما فکر می‌کنید مردم آن‌ها را نپسندیده‌اند و با آن‌ها ارتباط برقرار نکرده‌اند.

فکر می‌کنم شاید یک دلیلش این است که این فیلم‌ها کاراکترهایی را معرفی می‌کند که دارای مشکلات زیادی هستند و ما در مقام تماشاچی می‌توانیم با آن‌ها همدردی کنیم و به نوعی مشکل و درد آن‌ها را مشکل و درد خود بدانیم. قصه‌های این فیلم‌ها فقط درباره اکشن نیستند و هریک معانی و تفاسیری را در دل خود دارند. این قصه‌ها درباره احساسات و روابط مابین انسانهاست.

  • آیا درباره کارهای جدید «چهار آدم فانتزی 2»، «هالک» (که شنیده می‌شود قرار است جلوی دوربین برود) و «آیرون من» صحبت می‌کنید؟

متأسفم. اگر کوچکترین اطلاعاتی درباره این فیلم‌ها بدهم، سازندگان آن‌ها مرا نفرین کرده و کاراکترهای منفی این فیلم‌ها را به سراغم می‌فرستند! تنها چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که نقش کوتاهی که در «چهار آدم فانتزی» بازی کردم، بهترین نقش سینمایی است که تا به حال داشته‌ام.

در این صحنه نه‌تنها من دیالوگ هم داشتم، بلکه در ادامه آن می‌بینید که بزرگترین سورپریز فیلم اتفاق می‌افتد.

  • این روزها مشغول انجام چه کارهایی هستید؟

کمپانی خودم (پاو اینتر تینمنت) در حال کار بر روی چند فیلم سینمایی، مجموعه تلویزیونی، دی وی دی و کارهایی از این دست است. مجموعه علمی- خیالی واقع‌گرایانه ما در شبکه «علمی- خیالی» تلویزیون به نام «کسی می‌خواد یک ابرقهرمان بشه؟» تازه وارد قسمت جدید خودش شده است.

به همین دلیل تا تابستان آینده ما ده قسمت دیگر از این مجموعه را خواهیم داشت.

کد خبر 13012

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز