چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

آیدا ابوترابی: ماهرترین غواصان دنیا در نزدیکی آنتارکتیکا، در قطب جنوب زندگی می‏کنند؛ جاندارانی سیاه و سفید که می‏توانند تا 20 دقیقه زیر آب بمانند و تا عمق 550 متری شیرجه بزنند و به راحتی شنا کنند، بدون این که نفس کم بیاورند!

 این ویژگی پنگوئن‏ها بسیار مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است، تا آن‌جایی که درباره گونه‏ای از این جانداران که به پنگوئن‏های فرمانروا یا امپراتور معروف‏اند، تحقیقات وسیع‏تری شده است. پنگوئن‏های امپراتور جثه‏ای بزرگ‏تر از سایر همنوعان خود دارند ( قد حدود 122 سانتی‏متر و وزن بین 22 تا 45 کیلوگرم) و می‏توانند مدت بیشتری در آب بمانند و به طور کلی بیشتر عمرشان را زیر آب و روی یخ‏ها می‏گذرانند و کمتر به خشکی می‏روند.

در واقع موضوعی که باعث شده جانورشناسان به زندگی این پرندگان علاقه‏مند شوند، توانایی بدن آنها در شرایطی است که اکسیژن کمی وجود دارد. آنها امیدوارند با بررسی این موضوع متوجه شوند که سلول‏های این جانداران چگونه با پایین آمدن میزان اکسیژن به فعالیت خود ادامه می‏دهند. به عبارت دیگر، پنگوئن‏ها چگونه در چنین شرایط دشواری نه تنها زنده می‏مانند، بلکه رشد و فعالیت هم می‌کنند. دانشمندان در تحقیقات خود متوجه شدند که قلب پنگوئن‏ها پس از ورود به آب، نوسانات زیادی دارد و در کندترین حالت بین 20-30 بار در دقیقه می‏زند. این موضوع سبب می‏شود که اکسیژن بیشتری در سلول‏ها ذخیره شود.

از طرف دیگر میزان هموگلوبین و میوگلوبین در خون آنها بسیار بیشتر از بدن انسان است. به این ترتیب تفاوت خون و پمپاژ یا خون‏رسانی به قلب باعث به وجود آمدن چنین ویژگی مهمی در آنها شده است. جالب است بدانید که مجموعه این تحقیقات به پزشکان کمک خواهد کرد تا راه‏حلی برای بسیاری از بیماری‏ها مثل حملات قلبی که در آن اکسیژن بدن به شدت کاهش پیدا می‏کند، بیایند. از طرف دیگر در مطالعه وضعیت بدن انسان در شرایط خاص مثل فضا هم اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 130096
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز