فریبا خانی: امروز 19 اسفند است و ما می‌خواهیم‌ از چند نمایشگاه دیدن کنیم. اما در تقویم ایرانیان 19 اسفند روز مهمی بوده است.

در دید ایرانیان قدیم این روز، «نوروز رودها» نامیده می‌شد. در این روز ایرانیان به لایروبی  و پاکسازی رودها و کاریزها و چشمه‌ها  می‌پرداختند، همراه با پاشیدن گلاب بر آنها.

ایرانیان روز 20 اسفند هم جشن گلدان برگزار می‌کردند و  به کاشت و آماده‌سازی گیاهان می‌پرداختند.

این روزها حتماً نیازی نیست به نمایشگاهی برویم و گزارش تهیه کنیم؛ کافی است به شهر نگاه کنیم، به حال و هوای اسفند و به پامچال‌ها و نرگس‌ها.

در خیابان‌های شهر تهران، این روزها در ادامه طرح استقبال بهار، خاک‌های درختان خیابان عوض و درختان کهنسالی که ریشه‌هایشان بیرون زده است تیمار می‌شوند. اما از نمایشگاه‌ها چه خبر؟

 مش اسماعیل و اسفند

این آهن‌های با احساس مرا به گریه می‌اندازند. این حجم های دیدنی...

دیوانه نشده‌ام. در نمایشگاه مجسمه‌های  مش اسماعیل هستیم، در مؤسسه صبا.

در این نمایشگاه، 16 اثر حجمی از جمله زنان عشایری و روستایی، حاجی‌فیروز، سرباز، دلقک،‌ رستم و دیو و... از این هنرمند می‌بینیم. پیچ و تاب ورقه‌های فلزی با تسمه‌ها و آهن‌پاره‌ها عجب حجم‌هایی را ساخته‌اند.

کارهای مش اسماعیل را حتماً در بوستان‌های تهران دیده‌اید. مثلاً در بوستان‌های  لاله، نیاوران، چیتگر، ورزش و... او هنرمندی غریزی است. کارهایش پر از حس و بی‌آلایشی است. ادا و اصول ندارد، زیباست و به دل می‌نشیند. در باره او می‌گویند حتی سواد خواندن و نوشتن هم نداشته است. مش اسماعیل در سال 1302 در قزوین به دنیا آمد. پدرش مسگر  بود. در سن 25 سالگی به تهران آمد و در دانشگاه تهران به عنوان نگهبان در کارگاه مجسمه‌سازی مشغول به کار شد. او تابع قواعد هنری نبوده است اما  در کارهایش سادگی و زیبایی می‌بینیم. او همچنین نمایشگاه‌هایی در ایتالیا، ترکیه، انگلستان، بلژیک، سوئیس و آلمان برگزار کرد و جوایز بسیاری گرفت. حاج اسماعیل توکلی بعد از مدتی بیماری در روز یکشنبه هشتم آبان ماه 1373 در 71 سالگی در گذشت.

با حاجی فیروز او به نوروز سلام می‌دهیم، با سبد زن روستایی که در آن مرغ و خروس هست به بازار محلی می‌رویم و با رستم لاغر او به جنگ دیوان می‌رویم. بزهای او در کمال سادگی زیبا هستند و شهرت جهانی دارند.

 پرویز تناولی، مجسمه ساز درباره او گفته است پشتکار و علاقه‌ای که این دربان داشت از دانشجویان بیشتر بود.

اگر دوست دارید این آثار را ببینید، حتماً به نمایشگاه لر زاده در مؤسسه صبا بروید. این نمایشگاه تا 25 اسفند ادامه دارد. مؤسسه صبا در خیابان طالقانی، خیابان برادران شهید مظفر قرار دارد.

نمایشگاه پوستر

 اما از نمایشگاه‌های اسفندی دیگر می‌توان به نمایشگاه پوستر در موزه هنرهای معاصر فلسطین اشاره کرد.

سید احسان عمرانی، مسئول بخش نمایشگاهی موزه هنرهای معاصر فلسطین به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: «این پوسترها از سال 85 تهیه شده‌اند و بخشی از آنها مربوط به نمایشگاه دوسالانه جهان اسلام هستند. در این نمایشگاه، 46 اثر به نمایش گذاشته شده است.»

می‌توانید کارنامه موزه هنرهای معاصر و نمایشگاه‌هایش در طول این سال‌ها را  در این پوسترها ببینید؛ مسابقه کاریکاتور غزه که در سال 87 برگزار شد، نمایشگاه بزرگداشت شهدای عکاس دفاع مقدس، نمایشگاه عکس آلفرد یعقوب زاده و ده‌ها نمایشگاه دیگر که در این موزه برگزار شده است. به‌هر حال اگر به پوستر علاقه دارید، سری به این نمایشگاه بزنید.

بازارچه نوروزی

این روزها در برخی از فرهنگ‌سراها نمایشگاه‌های صنایع دستی و نوروزی برپاست. در فرهنگ‌سرای ملل هم یک بازارچه کوچک صنایع دستی می‌بینیم که تا 25 اسفند برپاست. همچنین یک نمایشگاه کوچک از هفت‌سین در این نمایشگاه دیده می‌شود. عاطفه عطاریان درباره نمایشگاه هفت سین می‌گوید: «در طول سال، ما این‌جا کلاس‌هایی برای خانم‌ها داریم و برای نوروز، هنرجویان و خود من آثار هفت سینی درست کرده و به نمایش گذاشته‌ایم.»

اگر دوست دارید از صنایع دستی و هفت سین  دیدن کنید، فرهنگ‌سرای ملل  در پارک قیطریه  به شما خوشامد می‌گوید.

کد خبر 130091
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز