«نطق پادشاه» یک درام تاریخی است و قصه لکنت زبان جرج ششم، پدر ملکه فعلی بریتانیا را تعریف می‌کند.

بخش مهمی از قصه فیلم اختصاص به رابطه جرج ششم با دکتر مخصوص او دارد. این دکتر به جرج کمک کرد تا بر لکنت زبان خود غلبه کند. حرف‌های تام هوپر، کارگردان جوان فیلم را  درباره «نطق پادشاه» بخوانید.

  •   از نوع برخورد مثبت منتقدان با فیلم راضی هستید؟

 از واکنش آنها شگفت‌زده شدم و سخت تحت تأثیر قرار گرفتم. شما هیچ‌وقت نمی‌توانید نوع واکنش آنها را پیش‌بینی کنید. برای تدوین فیلم چند ماه در یک اتاق کوچک و تاریک بودم و همه امیدم این بود که هنگام نمایش عمومی با استقبال تماشاگران روبه‌رو شود. برایم خیلی جالب بود که در کنار تماشاگران بنشینم و فیلم را تماشا کنم. لحظه‌هایی که آنها به‌طور مشترک با هم در برخی صحنه‌ها می‌خندند، بسیار جذاب بود. تماشاگران فیلم پس از پایان آن به سراغم می‌آْمدند و احساسشان را در باره آنچه دیده بودند بیان می‌کردند و این خیلی دل‌چسب بود.

  •  فیلم‌های شرح‌حال گونه معمولاً خسته کننده و فاقد جنبه‌های هنرمندانه و سینمایی هستد. ولی «نطق پادشاه» این‌طور نیست. به عنوان کارگردان در هنگام ساخت فیلم چه کردید که شبیه یک کار معمولی تلویزیونی در نیاید؟

 سعی کردم زبان فیلم کاملاً سینمایی باشد و تا حد امکان از نماهای دوربین استفاده کنم و از به کار گرفتن نماهای مختلف (و به ویژه نمای نزدیک) نترسیدم. استفاده زیاد از نمای نزدیک (کلوزآپ) می‌تواند برای یک فیلم‌سینمایی خطرناک باشد. این‌ نما باعث محدود شدن کارتان می‌شود و این چیزی است که باید تا حد امکان از آن دوری کنید. در نماهای نزدیک شما فقط صورت‌های شخصیت‌های قصه را دارید و روی پرده نمی‌توانید چیز دیگری ببینید. اگر به فیلم‌های کلاسیک و قدیمی نگاه کنید، می‌بینید در آنها هم استفاده زیادی از کلوزآپ شده است. نوع لنزهایی که این فیلم‌ها استفاده می‌کردند به گونه‌ای بود که پس زمینه و پشت چهره بازیگران معمولاً تار بود. هنگام ساخت «نطق پادشاه» سعی کردم از این شیوه استفاده کنم.

  •  «نطق پادشاه» جوایز متعددی از مراسم و جشنواره‌های مختلف فیلم‌سازی گرفته است. در این میان چه چیزی بیشتر خوشحالتان می‌کند؟

 من هم مثل هر هنرمند دیگری از شنیدن خبر موفقیت فیلم‌هایم خوشحال می‌شوم. ولی آنچه بیشتر از دریافت جایزه مرا خوشحال می‌کند این است که تعداد بیشتری از مردم به دیدن کارهایم بروند. البته یکی از حسن‌های دریافت جایزه این است که مردم تشویق به تماشای این فیلم‌ها می‌شوند. به اعتقاد خودم «نطق پادشاه» فیلمی سرگرم کننده است.

  •  نظرتان در باره سینمای سه بعدی چیست؟ آیا احتمال دارد فیلمی تاریخی در مایه‌های «نطق پادشاه» را به صورت سه بعدی بسازید؟

 این‌طور به نظر می‌رسد که سینمای سه بعدی پاسخی به خواست و اشتیاق تماشاگران است. مخالف فیلم‌های سه‌بعدی نیستم، ولی فکر نمی‌کنم سبک فعلی کار من طوری باشد که نیاز به تکنیک سه‌بعدی داشته باشد. تماشاچی فیلمی مثل «نطق پادشاه» هیچ وقت به این نکته فکر نمی‌کند که آن را به صورت سه بعدی می‌بیند یا دو بعدی. علتش هم این است که او جذب قصه فیلم می‌شود و با غرق شدن در آن، بقیه موضوعات را فراموش می‌کند. در چنین حالتی، فیلم برایش حکم یک موضوع واقعی را پیدا می‌کند.

  •  در باره نحوه انتخاب بازیگران هم صحبت می‌کنید؟ بازیگران فیلم همان انتخاب‌های اول شما بودند؟

 از همان ابتدای کار می‌خواستم کالین فرث نقش جرج ششم رابازی کند و آدم خوش شانسی بودم که در فیلمم بازی ‌کرد. کالین بهترین گزینه برای ایفای این نقش بود. فکر می‌کنم یکی از دلایل اصلی موفقیت فیلم این بود که بازیگر درستی برای بازی در نقش جرج انتخاب شد. ما بازیگران اندکی داریم که می‌توانند نقش‌های غیرمتعارف را بازی کنند.

کد خبر 130078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز