همشهری آنلاین: مجید انتظامی که قطعات ماندگاری را درباره دفاع مقدس ، چه به صورت سمفونیک و چه درقالب موسیقی فیلم ساخته است ، فردا( 21 دی ماه) سمفونی ایثار ساخته خود رادر در سالن سینما سپاهان شهرستان اصفهان اجرا خواهد شد.

به گزارش همشهری آنلاین  این آهنگساز علاوه بر اجرای اثر یاد شده،‌ بخش‌هایی از موسیقی‌ فیلم  "روز واقعه" را نیز با این ارکستر در نخستین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری اجرا خواهد کرد.

انتظامی برای این اجرا، یک سال با نوازندگان ارکستر حوزه هنری اصفهان تمرین کرده و در این مدت به ترمیم و تجهیز این ارکستر نیز پرداخته است.
به اعتقاد او این ارکستر در صورتی که مورد حمایت قرار بگیرد در زمره ارکستر سمفونیک‌های حرفه‌ای کشور در خواهد آمد.

مصنف موسیقی فیلم "از کرخه تا راین" گفت:  تمرین با این ارکستر باعث شد که از حضور در جشنواره امسال موسیقی فجر انصراف بدهم و اجرای تمامی بخش‌های موسیقی روز واقعه در فضای باز را نیز با همین نوازندگان تمرین کنم.

مجید انتظامی درحال رهبری ارکستر

انتظامی معتقد است که تعداد ارکسترها باید با میزان دانشجویان موسیقی هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها در تناسب باشد چرا که فرهنگ از ضروریات هر استان و شهرستان کشور است و دانشجویان این رشته باید مانند تمامی حرفه‌ها، از امنیت شغلی بهره‌مند باشند.

این آهنگساز برای اجرای خود در جشنواره تولیدات مراکز استانی حوزه هنری تعداد نوازندگان ارکستر یاد شده را به 150 نفر افزایش داده است و به خاطر فقدان سازهای مسی در ارکستر سمفونیک اصفهان، این دسته از سازها را همراه با نوازندگان آن‌ها از تهران به اصفهان برده است.

انتظامی در این کنسرت 150 نوازنده سازهای بادی، زهی و کوبه‌ای و یک گروه کر بزرگ همراه با یک گروه نمایشی را - که از میان تماشاگران با حرکت وآواز به روی سن می‌روند - رهبری خواهد کرد.

او در پایان گفت: درخواست جدی ما از مسوولین حمایت از این دست ارکستر‌هاست، تا هر استانی به ارکستری حرفه‌ای مجهز شود.

علاوه بر نمایش آثار و تولیدات حوزه هنری برنامه های حانبی نیز در حاشیه جشنواره برگزار می شود . در راستای برگزاری نشست های پژوهشی کمیته موسیقی  دیروز(سه شنبه) محسن نفر درباره مبحث "فلسفه و موسیقی" به سخنرانی پرداخت. مصطفی کمال پورتراب نیز امروز( 20 دی)در باره موضوع  "موسیقی کلاسیک ایران" سخنرانی کرد.

پور تراب، دکتر و مدرس موسیقی و مولف کتاب آکادمیک "تئوری موسیقی" است که تاکنون بیش از 30 بار تجدید چاپ شده است. محسن نفر نیز از جمله نوازندگان چیره‌دست تار است که بداهه نوازی او و بدعت‌هایش در اجرای ردیف‌های موسیقی ایرانی،  در جشنواره اخیر موسیقی فجر مورد توجه اهالی موسیقی قرار گرفت.

گفتنی است نخستین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری با هدف تاثیر در روند تولید آثار برجسته هنری و شناسایی و جذب استعدادهای درخشان جوانان هنرمند روز 22 دیماه پس از اعلام نتایج داوری و انتخاب آثار برتر و قدردانی از "محمدعلی بهمنی"، شاعر و غزلسرا حوزه هنری استان هرمزگان،‌ "علی معلم دامغانی"، ادیب و شاعر حوزه هنری تهران، "صادق عاشورپور"، هنرمند تئاتری ساکن همدان،‌ "یدالله آقاعباسی"، مترجم کرمانی،‌ "عباس قانع"، مجسمه ساز  قزوینی، "محمدجواد محبت"، شاعرکرمانشاهی و شماری دیگر از پیشکسوتان هنر و فرهنگ استان‌های کشورمان در باغ موزه چهل ستون اصفهان به کار خود خاتمه خواهد داد.

در این جشنواره که با هدف تببین ، ترویج و تقویت جریان دینی در هنرمندان ، فراهم آوردن زمینه ای برای افزایش تولیدات در سطح کمی ، فراهم آوردن فضای رقابتی برای هنرمندان و بازخوانی و نقد و ارزیابی آثار در اصفهان در حال برگزاری است 381  اثر در بخش سینمایی، 44 اثر نمایشی، 163 اثر موسیقایی، 626 اثر ادبی، 2591 اثر تجسمی، و 124 اثر پژوهشی  رقابت می کنند.

 تولیدات دفاتر استانی مرکز موسیقی حوزه هنری در سه بخش موسیقی سنتی،‌ نواحی و کلاسیک و تلفیقی، توسط علیرضا مشایخی، محمدرضا درویشی، مجید کیانی، ساسان فاطمی،‌ رضا مهدوی، شاهین فرهت و سیمون آیوازیان داوری می شوند.

صداقت جباری، حسین غلامی، حمید عجمی داوری بخش خوشنویسی، محمدخزایی، احمد قلی‌زاده، علی وزیریان ثانی داوری بخش گرافیک،‌ پرویز حاصلی، فرهاد صادقی، پرویز اسکندرپور خرمی داوری بخش نگارگری، ایرج اسکندری، غلامعلی طاهری، مرتضی اسدی داوری نقاشی‌ها، یوسف گرامی، محمود عبدالحسینی، امیرعلی جوادیان داوری عکس‌ها و سید محسن نوری نجفی، سید مسعود شجاعی طباطبایی و محمد حسین نیرومند داوری بخش کاریکاتور تولیدات تجسمی حوزه‌های هنری را عهده دار هستند.

بخش فیلم و فیلمنامه این جشنواره نیز توسط حسین خورشیدی، مسعود فراستی، محمد درمنش، عبداللهی، محرابی، فرید فرخنده کیش و سعید رحمانی داوری خواهد شد.

نصرالله قادری، محسن حسینی و امیرکاووس بالازاده داوری تولیدات واحدهای استانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری را بر عهده دارند. تولیدات ادبی حوزه های هنری نیز در چهار سطح شعر، داستان، تدوین  و طرح ادبی، توسط عبدالجبار کاکایی، مصطفی علی‌پور، ذکریا اخلاقی،‌ فیروز زنوزی جلالی، بلقیس سلیمانی، محمدرضا بایرامی،‌ علیرضا قزوه، محسن مومنی وسید علی علوی داوری می شوند. 

کد خبر 13005

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز