همشهری‌آنلاین: دبیر اجرایی همایش سلامت از دیدگاه قرآن گفت: هدف بلند مدت این همایش تدوین یک دائره المعارف قرآنی پزشکی ویژه دانشجویان رشته های پزشکی است.

بسم‌الله

به گزارش ایرنا، زهرا نقی‌زاده گفت: یکی از اهداف بلند مدت همایش سلامت از دیدگاه قرآن کریم این است که تمام آیات و روایاتی را استخراج کنیم که با جنبه‌های پزشکی در چهار محور سلامت جسمی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی ارتباط دارند و یک دائره المعارف قرآنی پزشکی ویژه دانشجویان پزشکی منتشر شود.

وی با اشاره به این که اولین همایش با محوریت سوره کهف برگزار شده و سوره‌های دیگر در همایش های بعدی مطرح خواهد شد، افزود: زمانی که این دائره‌المعارف منتشر شود تمام دانشجویان پزشکی با آن آشنا می‌شوند تا در زمانی که وارد بیمارستان یا کلاس درس می‌شوند، بدانند وظایف و رسالت‌های یک فرد مسلمان در حیطه پزشکی چگونه است.

نقی‌زاده در ادامه گفت: در این همایش میان علمای حوزه علمیه با اساتید و هیات‌های علمی دانشگاه‌های پزشکی ارتباطی ایجاد شده تا اساتید دانشگاه‌های پزشکی مباحث ارائه شده در همایش را از نظر پزشکی و اساتید حوزه و دانشگاه در رشته های علوم اسلامی مطالب را از نظر اسلامی و قرآنی بررسی کنند.

وی خاطر نشان کرد: اساتید هیات علمی در این همایش افرادی هستند که هم در زمینه های پزشکی تخصص دارند و هم احاطه ای به مسائل دینی دارند و برخی از آنها در رشته های پزشکی از صاحبنظران و متخصصین هستند.

نقی زاده با تاکید بر این مطلب که این ارتباط باعث ایجاد شکوفایی در نحوه ارائه دادن این گونه مطالب تخصصی به دانشجویان است، افزود: در این راستا تلاش می کنیم تا با بهره گرفتن از نظرات اساتید دانشگاه ها رشته های میان رشته ای برای کسانی که به مباحث اسلامی و مباحث علمی و پزشکی علاقمند هستند ایجاد کنیم.

وی در ادامه گفت: امروزه 90 درصد کتاب‌های دانشگاهی مربوط به رشته‌های پزشکی از منابع غربی هستند و درحال حاضر کتاب‌های بومی سازی شده‌ای برا ی دانشجویان وجود ندارد تا منابع این رشته‌ها با توجه به آیات و روایات باشد. در حالی که کتاب بوعلی سینا از قرن پانزدهم میلادی به زبان لاتین ترجمه شد و همچنان در کشورهای غربی از این کتاب استفاده می کنند. اما در دانشگاه های ایران از این نوع کتاب ها بهره برداری نمی شود.

دبیر اجرایی همایش سلامت با بیان این که کتاب هایی با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی در این رشته ها وجود ندارد، اضافه کرد: ضرر این مساله هنگامی بیشتر احساس می شود که پزشک بر سر بالین بیمار می رود و نکته مهم، نحوه رفتار یک دانشجو و یا پزشک با بیماران است. چون معمولا نگرش و ارائه دانش و نحوه برخورد با بیماران در کتاب های رشته های پزشکی برگرفته از دانش غرب است و متاسفانه هنوز نتوانسته ایم جایگاه رفتار اسلامی را در دانشجویان پزشکی علوم پزشکی ایجاد کنیم تا پزشکان به شیوه اسلامی با بیماران رفتار کنند.

نقی‌زاده در پایان گفت: برگزاری همایش‌هایی که میان مفاهیم قرآنی و اسلامی با آموزه‌های پزشکی ارتباط برقرار کند، می‌تواند بستری در جامعه ایجاد کند که خلا موجود در رفتار پزشکان بر بالین بیمار و مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را پر کند.

اولین همایش سلامت از دیدگاه قرآن کریم با محوریت سوره کهف از روز چهارشنبه 18 اسفند با حضور اساتید و دانشجویان در مرکز همایش‌های بین المللی رازی آغاز به کار کرد و روز پنجشنبه 19 اسفند با معرفی مقالات برگزیده به کار خود پایان داد.

کد خبر 129685
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز