چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۵ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین دور حملات ارتش آمریکا به جنوب سومالی دست کم 26 کشته برجای گذاشت.

به نوشته ال موندو،منابع دولت بوش ادعا کرده‌اند که این عملیات با هدف کشتن یکی از روسای ارشد القاعده انجام می‌گیرد.

برایان ویتمن سخنگوی پنتاگون در آنچه اولین اظهار نظر رسمی مقامات آمریکایی درباره حمله به مناطق جنوبی سومالی ارزیابی شده است،گفت:حملات ارتش آمریکا به سومالی براساس ارائه اطلاعات موثق از سرویس‌های اطلاعاتی انجام گرفته است.

منابع سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نیز ادعا کرده‌اند که در جریان حملات هوایی دو روز اخیر دست کم یکی از عناصر القاعده کشته شده است. این منابع در ادامه احتمال داده‌اند این فرد ابو طلحه السودانی یکی از متخصصان ساخت مواد منفجره باشد.

گفته می‌شود این فرد رهبری گروه تروریستی القاعده در شرق آفریقا را به عهده دارد.با این حال پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) کشته شدن السودانی در جریان حملات نیروی هوایی به جنوب سومالی را هنوز تایید نکرده است.


از سویی دیگر فرماندهی مرکزی آمریکا از اعزام ناوهواپیما بر یو اس دوایت آیزنهاور به سواحل سومالی خبر داد.به گفته چارلی براون از سخنگویان ارتش آمریکا به سبب تحولات سریع در سومالی، فرماندهی مرکزی آمریکا ناو هواپیما بر آیزنهاور را مامور حمایت از عملیات امنیتی دریایی در مقابل سواحل سومالی کرد.

او گفت: هیچ عملیات نظامی از ناو هواپیمابر آیزنهاور صورت نخواهد گرفت و فعالیتش را فقط در نظارت بر فعالیت‌های تروریستی و اطلاعاتی محدود خواهد کرد.

این تحولات در حالی رخ می‌دهند که مردان مسلح روز سه شنبه با موشک به ساختمانی که محل استقرار نیروهای ارتش اتیوپی در موگادیشو بود؛ حمله کردند. در پی این حمله درگیری مسلحانه شدیدی رخ داد. سران اتحایه المحاکم الاسلامیه در پی شکست در برابر نیروهای دولت سومالی و اتیوپی تاکید کردند که وارد جنگ چریکی خواهند شد.


از سویی دیگر دولت بریتانیا در حال انجام تحقیقاتی درباره وضعیت شهروندان بریتانیایی است که گفته می‌شود در جریان حملات هوایی آمریکا به جنوب سومالی زخمی شده‌اند.یکی از سخنگویان وزارت خارجه بریتانیا در این باره گفت: برای آگاهی از سرنوشت بریتانیایی‌ها با دولت‌های اتیوپی و سومالی تماس‌های نزدیکی برقرار کرده‌ایم.

براساس گزارش‌ها از سومالی در جریان حملات ارتش آمریکا به جنوب سومالی که 26 کشته بر جای گذاشته است،مناطق روستایی نیز هدف قرار گرفته‌اند.منابع خبری همچنین گزارش کرده‌اند که حملات روز دوشنبه ارتش آِمریکا به مناطق جنوب سومالی تعداد زیادی کشته برجای گذاشته است که آمار دقیقی از آن در دست نیست.


سخنگوی دولت انتقالی سومالی گفته است: اولین دور حملات هوایی آمریکا کشته‌های بسیاری بر جای گذاشت و باعث از میان رفتن محصولات کشاورزی و گله‌های حیوانات دامداران شده است.

کد خبر 12965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز