سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هشتادو‌سومین مراسم سالانه اسکار بامداد دیروز در سالن کداک لس‌آنجلس برگزار شد و همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، «سخنرانی پادشاه» 4 جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را گرفت.

اسکار

شایداگر تحولات خاورمیانه کمی زودتر اتفاق می‌افتاد و نقش فیس بوک در مصر و تونس بیشتر سر زبان‌ها می‌افتاد، حالا به‌جای تام هوپر و فیلم تمام‌انگلیسی تقریبا کسل‌کننده‌اش، این دیوید فینچر با فیلم «شبکه‌اجتماعی» بود که شب افتخارش را جشن می‌گرفت اما داوری از حدود 5 هزار داور آکادمی علوم و فنون سینمای آمریکا که جایزه اسکار را انتخاب می‌کنند پیش‌تر از آن صورت گرفته بود و به‌هرحال فیلم «سخنرانی پادشاه» که در 12 بخش نامزد جوایز بود، موفق به کسب 4 جایزه اصلی شد.

این یازدهمین فیلم انگلیسی است که طی 83 دوره برگزاری، موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم شده و همچنین هفدهمین فیلمی است که با موضوع شرح‌حال یک شخصیت توانسته باارزش‌ترین جایزه اسکار را به‌خود اختصاص دهد. این در حالی بود که در بخش بهترین فیلم بلند نامزد اسکار، آثار سرشناسی چون «شبکه اجتماعی»، «شهامت»، «قوی سیاه»، «آغاز»، «مبارز»، «استخوان زمستانی»، «داستان اسباب‌بازی3»، «بچه‌ها همه خوبند» و «127 ساعت» حضور داشتند.

امیل شرمن، تهیه‌کننده فیلم سخنرانی پادشاه پس از حضور روی صحنه اهدای جوایز اسکار و دریافت جایزه بهترین فیلم گفت: «بسیار افتخار بزرگی است که بخشی از عوامل فیلمی باشید که مردمان بسیاری را در سراسر دنیا تحت‌تأثیر قرار داده است.

از شورای فیلم انگلیس که حمایت مالی زیادی از این پروژه داشت تشکر می‌کنم. تام هوپر، کارگردان فیلم «سخنرانی پادشاه» نیز پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی جوایز اسکار با تشکر فراوان از مادرش گفت: پیام این فیلم این است که به مادران خود احترام بگذارید و به حرف‌های آنها گوش دهید.

من این موفقیت را مدیون او هستم. کالین فرث که برای فیلم «سخنرانی پادشاه» موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد شد، این عنوان ارزشمند را اوج موفقیت کاری خود دانست. وی پس از دریافت این جایزه گفت: احساس می‌کنم حرفه‌ بازیگری من امروز به اوج خود رسیده است.

بسیار از آکادمی اسکار متشکرم. وی با تشکر از دیوید سیدلر اعلام کرد تجربه‌ای که او در دوران کودکی از مشکل لکنت زبان داشته بود کمک فراوانی به وی کرده تا بتواند نقش خود را به‌خوبی ایفا کند. کالین فرث همچنین از «تام فورد» تشکر فراوان کرد و بخش عمده‌ای از جایزه اسکار خود را مدیون این فیلمساز سرشناس دانست.

فیلم «سرآغاز» ساخته کریستوفر نولان هم در این مراسم توانست 4 جایزه فنی بگیرد. این فیلم که باوجود داستان فوق‌العاده، بازی‌های خیره‌کننده و کارگردانی بی‌نظیرش بیش از اینها حق بردن جایزه داشت به‌علت پیچیدگی‌های قصه، چندان مورد پسند داوران اسکار قرار نگرفت. اگرچه این بی‌مهری پیش از این نیز در جشنواره‌های ریز و درشت انجمن‌های مختلف سینمایی و حتی گلدن گلوب در مورد این فیلم دیده شد.

اسکار که بار دیگر رونویسی از روی دست داوران جشنواره‌های دیگر را در پیش گرفته بازهم نشان داد که دیوید فینچر را به هیچ شکلی دوست ندارد، حتی اگر به جای «هفت»، «مورد عجیب بنجامین باتن» یا «سرگذشت فیس بوک» را بسازد.

برگزیدگان اسکار 2011

بهترین فیلم: سخنرانی پادشاه
بهترین کارگردانی: تام هوپر (سخنرانی پادشاه)
بهترین بازیگر مرد: کالین فرث (سخنرانی پادشاه)
بهترین بازیگر زن: ناتالی پورتمن (قوی سیاه)
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: کریستین بیل (مبارز)
بهترین بازیگر نقش مکمل زن: ملیسا لئو (مبارز)
بهترین طراحی صحنه: آلیس در سرزمین عجایب
بهترین طراحی لباس: آلیس در سرزمین عجایب
بهترین فیلمبرداری: سرآغاز
بهترین تدوین: شبکه اجتماعی
بهترین چهره پردازی: مرد گرگ‌نما
بهترین موسیقی: شبکه اجتماعی
بهترین ترانه: داستان اسباب‌بازی 3
بهترین صداگذاری: سرآغاز
بهترین صدابرداری: سرآغاز
بهترین جلوه‌های ویژه: سرآغاز
بهترین فیلمنامه اقتباسی: شبکه اجتماعی
بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: سخنرانی پادشاه
بهترین فیلم خارجی: در دنیایی بهتر (دانمارک)
بهترین فیلم انیمیشن: داستان اسباب بازی 3
بهترین انیمیشن کوتاه: اشیای گمشده
بهترین فیلم کوتاه: الهه عشق
بهترین مستندبلند: حرفه درونی
بهترین مستند کوتاه: دیگر غریبه‌ای نیست

کد خبر 129477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز