همشهری آنلاین: دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به اقدام امارات برای احداث جزایر مصنوعی در خلیج فارس، گفت: احداث این جزایر باعث پیچیده‌تر شدن اختلافات موجود اماراتی‌ها با ایران و نیز باعث واگرایی و تیره شدن بیشتر روابط کشورها خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در چهارمین گنگره ملی جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک که با حضور اساتید، دانشجویان و پژوهشگران رشته جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک در تالار شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، در خصوص پیامدهای اقدامات برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: حوزه ژئوپلتیکی خلیج فارس همچنان تا دهه‌های آینده کانون توجه، تنش و رقابت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای خواهد بود و منشاء این تنش‌ها اکثرا اهداف و منافع قدرت‌های فرا منطقه‌ای است ولیکن برخی از رقابت‌های محلی بین کشورهای جنوب خلیج فارس و ایران هم می‌تواند کانون این تنش‌ها باشد.

وی ادامه داد: با توجه به حضور قدرت‌های فرا منطقه‌ای در کشورهای جنوب خلیج فارس طرح مسئله به این صورت است که هر گونه تصمیم گیری کشورهای ساحلی در ایجاد تغییرات عمده در سواحل جنوبی برای دسترسی به اهداف سیاسی، امنیتی و اقتصادی پیامدهای ناگواری بر کل اکوسیستم، مسایل سیاسی، امنیتی و اقتصادی خواهد داشت.

صفوی با اشاره به تصمیم اماراتی‌ها برای ایجاد جزایر مصنوعی با سرمایه گذاری ده‌ها میلیارد دلاری وپیامدهای حاصله از این تصمیم، گفت: باید بررسی کرد که پیامدهای این کار اماراتی‌ها چه مشکلی را برای ایران و سایر کشورهای همجوار خلیج فارس به وجود خواهد آورد.

وی افزود:باید به این مسئله مهم توجه داشت که تقسیم مرزهای بستر خلیج‌فارس که یک فلات قاره است بر اساس خط منصف بین ایران، عربستان سعودی، قطر، بحرین و عمان مشخص و با امارات بخشی از آن مشخص شده است و قسمتی از آن که روبروی جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک است هنوز خط بستر دریا مشخص نشده است.

عضو موسس انجمن ژئوپلتیک ایران با بیان فرضیه‌های موجود دراین موضوع اظهار داشت: مرز دریائی و کف دریای ما با دو کشور عراق و کویت هم هنوز مشخص نشده است و بر اساس فرضیه‌های موجود، احداث این جزایر باعث طولانی‌تر شدن روند تعیین مرزهای دریایی ایران با کشورهایی که هنوز مرز دریایی مشخصی ندارد از جمله امارات خواهد شد. از سوی دیگر احداث این جزایر باعث پیچیده‌تر شدن اختلافات موجود اماراتی‌ها با ایران و نیز باعث واگرایی و تیره شدن بیشتر روابط کشورها خواهد شد.

وی ادامه داد: فرض دیگر این است که منطقه خلیج فارس برای مدت طولانی کانون تنش خواهد بود و این تنش‌ها باعث حضور طولانی مدت قدرت‌های فرا منطقه‌ای و دخالت احتمالی فرا منطقه‌ای‌ها در امور کشورهای این منطقه خواهد شد.

صفوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حقوق دریاها و کنوانسیون‌های مرتبط که جزایر مصنوعی را فاقد هر گونه قلمرو دریایی معرفی کردند و علیرغم حق انحصار در احداث جزایر، ایجاد آن را منوط به هماهنگی با کشورهای دیگر دانسته است، خاطرنشان کرد: اماراتی‌ها با اقدامات خودسرانه، در ساخت جزایر مصنوعی عملا این کنوانسیون را زیر پا گذاشتند و به دنبال طرح ادعاهای واهی در خصوص گسترش قلمرو دریای سرزمینی و یا مالکیت بر برخی از جزایر خلیج فارس هستند.

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا افزود: احداث این جزایر فاصله سواحل خشکی امارات به جزیره ابوموسی را حدود 10 کیلومتر کمتر می‌کند. به نظر می‌رسد در صورت عملی شدن این پروژه از سوی امارات، احتمال تغییر مرزهای آبی این کشور با حمایت حقوقی کشورهای بزرگ و قدرت‌های فرا منطقه‌ای و سازمان‌های بین المللی وجود دارد و با احداث این جزایر و تبدیل تمامی نوار کم عمق ساحلی امارات به محیط خشک و افزایش وسعت سرزمینی، اشرافیت و نزدیکی بیشتر مرزهای خشکی امارات به جزایر سه گانه، تاثیر گذار در مسایل امنیتی و دفاعی آینده خواهد بود.

این استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص ادعاهای احتمالی اماراتی‌ها ، گفت: در آینده احتمال ادعاهای امارات مبنی بر اینکه خط مبدا دریاییش را تغییر دهد و گسترش منطقه آب‌های سرزمینی و رساندن مرزهایش به نزدیکی جزایرایرانی را دنبال کند و احتمال اینکه اماراتی‌ها به دنبال این باشند که تغییر مرزهای دریایی را از نظر حقوقی دنبال کنند و از قدرت‌های فرا منطقه‌ای هم استفاده کنند وجود دارد. البته بیگانگان می‌دانند از نظر قدرت نظامی در مقابل ایران ناتوان هستند و جمهوری اسلامی ایران قدرت لازم برای دفاع از سرزمین خودش را دارد، پس می‌خواهند از نظر حقوقی مسئله را دنبال کنند.

صفوی بروز مسائل زیست محیطی حاصل از اقدام اماراتی ها در ایجاد جزایر مصنوعی را از دیگر پیامدهای این موضوع دانست و تصریح کرد: منطقه خلیج فارس بزرگترین زیستگاه گیاهی و جانوری جهان است به طوری که خلیج فارس متشکل از بیش از 600 گونه جانوران آبزی از جمله 500 گونه ماهی، 15 گونه میگو و پنج نمونه از لاک‌پشت‌های نادر دریایی و همچنین آبسنگ ها مرجانی و مجموعه های جلبرگی، درختان حرا و مانگرو است که دیدنی های منحصر به فرد این دریای عظیم است و این جزایر مصنوعی اکوسیستم این منطقه را برهم خواهد زد.

وی ادامه داد: اینگونه اقدامات اماراتی‌ها ممکن است توسط سایر کشورها الگو برداری شده و ممکن است سایر کشورها مانند کویت و بحرین هم طرح‌های مشابهی را ایجاد کنند و احتمالا در این جزایر مصنوعی سلاح، تجهیزات، سیستم‌های موشکی و راداری قرار دهند و سیستم دفاعی و امنیتی منطقه را بر هم بریزند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا جدیت ایران در تعیین خط مرز دریایی باقی مانده با امارات عربی متحده که هنوز تعیین نشده است را که لازمه آن اراده سیاسی دولت امارات عربی متحده است، خواستار شد و گفت: به نظر می‌رسد بهترین و سریع ترین راه این است که ما بر مسایل زیست محیطی، تغییر اکوسیستم و همچنین از نظر سیاست خارجی و فعال شدن دیپلماسی سیاسی‌مان تلاش کنیم که این اتفاقات رخ ندهد و همچنین از نظر حقوقی مسئله را دنبال کرده وتوسعه قوی‌تر روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایران یا برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس می‌تواند در این موضوع موثر واقع شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران خواستار امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس است و این امنیت پایدار با همکاری و هماهنگی کشورهای برادر و دوست جنوبی خلیج فارس حاصل خواهد شد، البته نیروهای فرامنطقه ای همواره بدنبال ایجاد تنش و سوء ظن بین کشورهای جنوبی خلیج فارس با ایران هستند.

 

کد خبر 129412
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز