دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

مهدی سنایی*: نیروگاه اتمی بوشهر یکی از پروژه‌های اصلی در روابط ایران و روسیه است و می‌توان گفت که گر چه روابط 2کشور محدود به این موضوع نیست و شاخه‌های متنوعی را در بر می‌گیرد اما در گذر زمان تبدیل به نماد همکاری 2کشور ایران و روسیه شده و برای ایران دارای اهمیت ویژه‌ای است که از این جهت نیاز کشور به انرژی هسته‌ای قطعی است زیرا بخش قابل توجهی از کشور توسط انرژی آبی تغذیه می‌شود و جایگزین انرژی هسته‌ای ضروری است.


البته این پروژه بسیار زمان بر شده زیرا مربوط به پیش از انقلاب اسلامی است که با جایگزینی روسیه به‌جای کشور آلمان بهره‌برداری را با تاخیری 10ساله مواجه کرد. از سوی دیگر، این پروژه برای کشور روسیه نیز دارای اهمیت است زیرا از طرفی اعتبار آنان نزد مردم ایران زیر سؤال می‌رود و از سوی دیگر در انعقاد قراردادهای جدید با سایر کشورهای منطقه دچار چالش می‌شوند.

تاخیر در راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر تحت‌تأثیر مسائل فنی و مالی از یک سو و تحت‌تأثیر معادلات بین‌المللی از سوی دیگر بوده است؛ از این‌رو دیدگاه‌های متفاوتی در این خصوص وجود دارد مبنی بر اینکه آیا اساسا تاخیر ناشی از مسائل فنی است یا اینکه تحت‌تأثیر روابط روسیه با غرب است که برخی از کارشناسان این عامل را در تاخیر بی‌تاثیر نمی‌دانند.

هر چند باید گفت که محافل رسمی در ایران و روسیه درواقع به شکل رسمی کمتر حرف می‌زنند، به هر صورت خروج سوخت از رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر متاثر از این حواشی شده است، برخی از افراد با بدبینی خروج سوخت را به‌خاطر ویروس استاکس نت می‌دانند.

کارشناسان و مسئولان امر معتقدند یک موضوع فنی و طبیعی است همانطور که مسئولان بیان داشته‌اند به‌رغم اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی از همه ابزارهای خود برای جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای ایران استفاده می‌کنند و از جمله آن ایجاد مانع برای راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر است ولی مسئولان مراقبت لازم را مبذول می‌دارند.

نزدیک‌شدن به‌ آغاز کار این نیروگاه و هم دستاوردهای دیگر فنی نشان از بومی‌شدن دانش هسته‌ای در ایران دارد و تحت فشار نظام سلطه چیزی از عزم کشور برای دستیابی به انرژی هسته‌ای و راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر کم نمی‌کند و اساسا وقفه کوتاه در راه‌اندازی این پروژه و بازنگری و خروج مجدد سوخت موضوعی طبیعی است و با توجه به پیچیدگی این موضوع و اینکه به‌دلیل استفاده از زیرساخت‌ها و تجهیزات آلمانی و تلفیق 2 فن‌آوری روسی - آلمانی، ضرایب و استانداردهای حفاظتی نیروگاه بیش از استانداردهای متعارف اعمال شده و آقای کرینکو رئیس روس اتم که برای شروع همکاری ایران و روسیه درزمینه رادیوداروها هفته گذشته سفری به تهران داشت، به اراده دولت روسیه برای راه‌اندازی نیروگاه تأکید کرد.

با وجود این مردم از روسیه انتظار دارند که با توجه به روابط 2کشور و برای حفظ اعتماد اگر اشکالاتی وجود دارد با یک زمان بندی مشخص پروژه را به اتمام برساند.

ایجاد فضای منفی مبنی بر حمله ویروس استاکس نت به نیروگاه اتمی بوشهر و خروج سوخت از رآکتور 2علت اصلی دارد:
1- به‌علت اینکه نیروگاه اتمی بوشهر یکی از خبرسازترین پروژه‌ها در دنیاست، بهره‌برداری سیاسی و خبری از آن طبیعی است.
2- از سوی دیگر هیچ تردیدی وجود ندارد که رژیم صهیونیستی و آمریکا درصدد ضربه زدن به ایران باشند و با به‌کار‌گیری چنین ویروسی قصد رسیدن به اهداف خود را داشته باشند ولی با هوشیاری دانشمندان ایرانی توفیقی پیدا نمی‌کنند.

*رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه

کد خبر 129369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز