همشهری آنلاین: هشتادو‌سومین مراسم سالانه اعطای جوایز اسکار ساعت 5 صبح دوشنبه به وقت محلی در سالن تئاتر کداک در لس‌آنجلس برگزار شد و فیلم "سخنرانی پادشاه" که در 12 بخش نامزد جوایز بود، موفق به کسب 4 جایزه اصلی شد.

سینمای جهان

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویتر،این فیلم علاوه‌بر کسب اسکار بهترین فیلم، جایزه بهترین کارگردانی را برای "تام ‌هوپر"، جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای "کولین فرث" و همچنین جایزه بهترین فیلم‌نامه اصلی را نیز به‌دست آورد.

در بخش بهترین فیلم بلند نامزد اسکار، آثار سرشناسی چون "شبکه اجتماعی"، "شهامت"، "قوی سیاه"، "آغاز"، "مبارز"، "زمستان استخوان‌سوز"، "داستان اسباب‌بازی3"، "بچه‌ها همه خوب‌اند" و "127 ساعت" حضور داشتند.

فیلم "آغاز" نیز ساخته کریستوفر نولان در مراسم اسکار امسال توانست 4 جایزه را به خود اختصاص دهد. این فیلم جایزه بهترین فیلم‌برداری را برای "والی فیستر"، جایزه بهترین صدابرداری، جایزه بهترین میکس صدا و همچنین جایزه بهترین جلوه‌های ویژه را به‌دست آورد.

جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در اسکار 83 به کریستین بیل برای فیلم "مبارز" رسید و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را ناتالی پورتمن برای فیلم "قوی سیاه" به‌دست آورد.

جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز به "ملیسا لئو" برای فیلم "مبارز" تعلق گرفت.

اما داستان "اسباب‌بازی3 " به کارگردانی لی‌ اونکریچ جایزه بهترین انیمیشن بلند جوایز اسکار را به خود اختصاص داد.

فیلم "آلیس در سرزمین عجایب" نیز در حضور آثار بزرگی چون "هری‌ پاتر و هدیه مرگ" توانست جایزه بهترین کارگردان هنری را به‌دست آورد. این فیلم همچنین جایزه اسکار بهترین طراحی لباس را به خود اختصاص داد.

جایزه بهترین اثر مستند بلند نیز به "حرفه‌ درونی" ساخته چارلز فرگوسن اعطا شد و فیلم "دیگر هیچ غریبه‌ای" ساخته کارن گودمن جایزه اسکار بهترین مستند کوتاه را دریافت کرد.

فیلم "شبکه اجتماعی" نیز جایزه بهترین تدوین و بهترین موسیقی فیلم را به خود اختصاص داد. این فیلم همچنین جایزه بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را دریافت کرد.

همچنین فیلم "مرد گرگ‌نما" جایزه بهترین چهره‌آرایی را دریافت کرد و فیلم "چیز گمشده" بهترین انیمیشن کوتاه جوایز اسکار انتخاب شد.

در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز اسکار نیز "در دنیایی بهتر" از دانمارک جایزه این بخش را دریافت کرد.

فیلم‌های "زیبا" از مکزیک، "دندان سگ" از یونان، "آتش‌افروزی" از کانادا و "یاغی" از الجزایر دیگر نامزدهای این بخش بودند.

کد خبر 129360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز