شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نصرالله افجه‌ای در سال ۱۳۱۲ تهران به دنیا آمده است

نصرالله افجه ای

او تحصیلات مقدماتی را در تهران گذرانده و موفق به گرفتن دیپلم هنری شده است.

وی چندین دهه سابقه تمرکز بر روی هنرخطاطی دارد و با تکنیک های مختلف و مصالح و مواد متنوع در خوشنویسی نیز کار کرده و آثار متنوعی ‏را به وجود آورده است.

نصرالله افجه ای در میان خوشنویسان ایرانی از نسل اول این گونه تجربه اندوزی ها و ترکیب کردن و گسترش دادن ‏امکانات خوشنویسی با مصالح نقاشی و سایر تکنیک های طراحی بوده است.

افجه ای نمایشگاه های بسیاری از آثارش را در داخل و خارج از کشور برپا کرده است.‏

برخی از هنرمندان خوشنویسی که با نصرالله افجه‌ای درگرایش های نوین کارکرده اند عبارتند از: محمد احصائی، فرامرز پیلارام، جلیل رسولی ‏و چند هنرمند دیگر.

از نصرالله افجه ای تاکنون در مناسبت های مختلف تقدیر شده است. از جمله در آئین معرفی برگزیدگان جایزه نیایش در گستره هنر و پژوهش به ‏مناسبت سال پیامبر اعظم (ص) که در موزه ملی قرآن کریم تهران برگزار شد.

همچنین از او برای خوشنویسی مذهبی و نقاشی خط در ‏کنارکاظم چلیپا برای «نقاشی» و چند نفر دیگر تقدیر شده است.‏

نصرالله افجه ای به دریافت نشان درجه ۱ هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نایل شده است و‏ در هفتمین همایش چهره های ماندگار در آبان ماه ۱۳۸۷ به عنوان چهره برگزیده در رشته خوشنویسی انتخاب شد.

این هنرمند، وفاداری اش را به خوشنویسی حفظ کرده و اگر از مصالح نقاشی در خلق آثار تازه خود بهره برده، در حد استفاده از تک رنگی ‏گرم و شکل سوخته آن بوده است.

ریتم، ویژگی کارهای اوست و وی از همان الگوی قدیمی سیاه مشق در کارهایش پیروی می کند و به کلام ‏نیز با حفظ معنای آن، میدان می دهد. کارهایش پرداختی محکم و اجرایی چشم نواز دارند.‏

کد خبر 129214
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز