سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هوگو چاوز دوشنبه 8 ژانویه (18 دی) اعلام کرد: "باید هر آنچه را تا کنون خصوصی شده بود، ملی کرد"

به نوشته ال موندو، هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا ضمن اعلام تصمیم خود مبنی بر ملی کردن شرکت مخابرات این کشور افزود: "باید هر آنچه را تا کنون خصوصی شده بود، ملی کرد".

چاوز در سخنانی که پس از سومین سوگند خود در مقام رییس جمهوری ایراد می‌کرد، گفت: ضروری است که تمام بخش‌هایی که پیش از سال 1999 خصوصی شده‌اند، تحت کنترل مجدد دولت درآیند.

رییس جمهوری ونزوئلا افزود: کشور باید تمامی بخش‌های استراتژیک تمامیت ارضی، امنیتی ودفاعی را مجددا از آن خود کند. او در این بین به شرکت‌های مخابرات، آب و برق ونزوئلا به عنوان مراکزی که باید تحت کنترل دولت درآیند ،اشاره کرد.

چاوز گفت: زمانی که CANTV (شرکت ملی تلفن‌های ونزوئلا که 6 درصد در شرکت مخابرات این کشور سهم دارد) در سال 1991 خصوصی اعلام شد، بسیاری از مقامات این اتفاق را اشتباه دانستند.

چاوز همچنین اعلام کرد روند رو به رشد استخراج مواد خامی که در کف بستر رودخانه اورینوکو قرار دارند نیز باید تحت کنترل دولت قرار گیرد.

رییس جمهوری ونزوئلا گفت: اعلام ملی کردن این بخش‌ها فقط نمونه‌ای کوچک از آن چیزی است که در دوران ریاست سومش رخ خواهد داد. چاوز در ادامه گفت: در صورت تفویض اختیارات بیشتر از سوی مجلس به رییس جمهور، روند دولتی کردن شرکت‌های خصوصی را نیز آغاز خواهد کرد.

چاوز در توضیح برنامه جدید خود گفت: برای به اجرا درآوردن مجموعه‌ای از قوانین انقلابی از مجلس در خواست اختیارات ویژه‌ای خواهیم کرد.

چاوز افزود: در همین چارچوب و با اخذ اختیارات ویژه، بانک مرکزی ونزوئلا را نیز تحت نظارت دولت درمی‌آورم.

رییس جمهوری ونزوئلا تصریح کرد: ما به سمت ایجاد یک جمهوری سوسالیست در ونزوئلا حرکت می‌کنیم. هیچ کس نمی‌تواند ما را از حرکت به سمت سوسیالیسم باز دارد.

چاوز پیش از آنکه مجددا و برای بار سوم به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا برگزیده شود نیز قول داده بود سوسیالیسم را در این کشور نهادینه کند.

کد خبر 12912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز