سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

علیرضا نوش‌آفرین: مراسم اختتامیه نخستین جشنواره کسب و کار اینترنتی چهارشنبه 27بهمن، در سالن همایش‌های وزارت کار با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

کامپیوتر

در این مراسم، لوح تقدیر و تندیس جشنواره به 12 سایت برتر فروشگاه الکترونیکی ایران اعطا شد. همچنین طی این جشنواره، سخنرانان در مقالات علمی خود موانع و مشکلات موجود بر سر راه رونق کسب و کارهای اینترنتی در ایران را تشریح کردند.

مهندس فرانک رازقی اسکویی، قائم‌مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک در این مراسم گفت: نظام توزیع کالا که در طرح تحول اقتصادی به آن پرداخته شده بود مشکلات عمده‌ای دارد که 4مورد عمده آن عبارت است از: 1- تعداد زیاد کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند. 2- بالابودن هزینه شبکه‌های توزیع کالا در ایران ( برآوردی که می‌کنند 50درصد از هزینه کالا در کشور به خاطر هزینه توزیع است و این، درصد خیلی بالایی را به خودش اختصاص داده است). 3- نبودن نظام طبقه‌بندی شناسایی کالا و خدمات. 4- نبودن آمار و اطلاعاتی که به شکل کارآمدی این نظام توزیع کالا را مدیریت کند.

مهندس اسکویی در رابطه با پروژه‌های کسب‌وکار اینترنتی گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیک، ایجاد اتحادیه کشوری را به‌عنوان یک برنامه جدی در دستور کار خود قرار داده و به زودی اتحادیه فروشگاه‌های اینترنتی راه‌اندازی می‌شود که البته تغییر دیدگاه‌ها نسبت به کسب و کار‌های اینترنتی در بدنه دولت، کار سختی است و تا وقتی که اتحادیه‌ای تشکیل نشود این کسب‌وکار عنوان اصلی خودش را در کشور پیدا نمی‌کند. به گفته وی ، مسئله ایران کد نیز در این راستا از اهمیت فراوانی برخوردار است.

در حال حاضر بسیاری از کالا‌ها دارای ایران‌کد هستند و پروژه دیگری که در دستور کار قرار دارد تهیه نماد الکترونیکی مرکز برای ساماندهی فروشگاه‌های اینترنتی است.وی با تأکید بر هدف ساماندهی فروشگاه‌های الکترونیکی و موارد مرتبط با آن خاطرنشان کرد: اگر خریدارها بتوانند به اطلاعات کالاها به شکل خیلی راحت و ساده دسترسی پیدا کنند، حق انتخاب مردم خیلی بیشتر می‌شود. شفافیت و رقابتی‌شدن بازار، کاهش ترددهای شهری، حذف واسطه‌ها و کوتاه‌شدن مسیر تولید و کاهش قیمت‌ها نیز از فواید اینترنتی‌شدن مبادلات تجاری است؛ همچنین هزینه‌های اینترنتی پایین‌تر از فضای فیزیکی است.

مهندس اسکویی در مورد دلایل رونق نداشتن کسب‌وکار اینترنتی در ایران گفت: رسمیت پیدا کردن خود ارائه کنندگان کالا و خدمات و نحوه پرداخت برای خریداران خیلی مهم است. همچنین بسیاری از افراد از قوانین لغو خرید اطلاعی ندارند در حالی که این موارد در قانون تجارت الکترونیک وجود دارد. خیلی‌ها به خاطر بی‌اطلاعی، خرید اینترنتی نمی‌کنند و موضوع گارانتی و خدمات پس از فروش نیز مطرح است و بعضی‌ها نسبت به سوءاستفاده از اطلاعات شخصی خود نگران هستند و نمی‌دانند که آیا مرجعی هست که به شکایت آنها رسیدگی کند. از سوی دیگر امنیت فروشگاه برای نگهداری اطلاعات شخص چقدر است یا استاندارد‌های خاصی رعایت می‌شود؟ به گفته وی این موارد جلوی خیلی از خریداران را می‌گیرد و آنها را از خرید اینترنتی منصرف می‌کند.

وی در رابطه با قوانین کسب‌وکار اینترنتی اظهار کرد: مرکز توسعه و تجارت الکترونیک طرح ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی را شروع کرده است البته در اساسنامه این مرکز آمده که ساماندهی فعالیت سایت‌ها به‌عهده این مرکز گذاشته شده و در قانون برنامه چهارم نیز تصریح شده که ایجاد بازار مجازی و توسعه آن و انجام فعالیت‌های تدارکاتی در قالب تجارت الکترونیک از وظایف دستگاه‌هاست و همچنین خود وزارت بازرگانی گسترش بازارهای داد‌وستد الکترونیکی مبنی بر فناوری اطلاعات را در دستور کار دارد.

اولین جشنواره معرفی برترین‌های کسب‌و‌کار اینترنتی در 2بخش رقابتی توسط مؤسسه شهروند سالم با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی، وزارت کار و امور اجتماعی، دبیرخانه شورای‌عالی اطلاع‌رسانی، مرکز فابا و شهرداری تهران، طی 2ماه دی و بهمن برگزار شد. یکی از برنامه‌های اجرایی جشنواره، برگزاری همایش‌های معرفی سایت‌های برتر بود. همایش‌های فوق در مناطق مختلف شهر تهران و با حضور مدیران سایت‌های برتر و با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای اینترنی برگزار شد. همچنین در ایام برگزاری جشنواره نشست‌های تخصصی پیرامون بررسی فرصت‌ها و آسیب‌های کسب و کارهای اینترنتی با حضور شرکت‌کنندگان در جشنواره برگزار شد.

در بیانیه پایانی جشنواره نیز بر این نکات تأکید شد: 1-‌تشکیل هر چه سریع‌تر اتحادیه فروشگاه‌های مجازی به‌عنوان نهاد حمایتی کسب و کارهای اینترنتی، 2- برخورد و مقابله مؤثر با فروشگاه‌های مجازی و شرکت‌های خدمات تجارت الکترونیک متخلف که موجب ایجاد عدم اعتماد خریداران اینترنتی به سایر فروشگاه‌های مجازی شده‌اند. 3- شفاف‌سازی‌ امور مربوط به پرداخت یا معافیت مالیاتی فروشگاه‌های مجازی توسط دولت. 4- همکاری هر چه بیشتر اداره پست و شرکت‌های حمل‌ونقل در جهت بهبود کیفیت ارسال محصولات فروشگاه‌های مجازی. 5- انجام تبلیغات مؤثر با هدف فرهنگسازی خرید اینترنتی توسط دولت.

 

کد خبر 128866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز