دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۶
۰ نفر

سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر بر پا شده است و تا 13 اسفند ماه ادامه دارد.

اگر به هنر نقاشی، سفال، کاریکاتور، مجسمه‌سازی و... علاقه دارید به پیش. هم اینک در موزه هنرهای معاصر، مؤسسه صبا، فرهنگ سرای نیاوران و برج آزادی نمایشگاه‌هایی برپاست.

نمایشگاه موزه هنرهای معاصر با دیوار نوشته‌های انقلاب شروع می‌شود. آن روزها رسانه، دیوار بود و مردم حرف‌های خود را روی دیوار می‌نوشتند؛ جملات و شعارهایی که از دلشان بر می‌آمد. این آثار به شکل تابلوهای سفیدی در کنار هم در ورودیه نمایشگاه دیده می‌شوند.شعارهایی مثل: «بگو مرگ بر شاه!» یا «این شاه آمریکایی اعدام باید گردد!» و...

تابلوی بزرگی از امام خمینی‌ره در نوفل لوشاتو نیز در ابتدای گالری اول دیده می‌شود و بعد آثار هنرمندان انقلاب به نمایش درآمده است.

در بخش «مروری بر آثار هنر انقلاب اسلامی»، آثاری را از هنرمندان مطرح که متعلق به گنجینه هنر انقلاب اسلامی حوزه هنری است، می‌بینیم؛ کارهایی از حسین خسروجردی، کاظم چلیپا، علی وزیریان، حبیب‌الله صادقی، ایرج اسکندری، احمد نادعلیان، ناصر پلنگی، مصطفی گودرزی، محمدعلی ترقی‌جاه، احمد اسفندیاری، پرویز کلانتری و...

در تابلوی «فریاد» حسین خسروجردی، روزنامه‌های آن روز پشت یک چراغ نفتی کوچک بر طاقچه حال و هوا و دغدغه‌های مردم را نشان می‌دهد.

«انتظار»‌ که شبیه یک درخت سبز زخم خورده است کاری از علی وزیریان و یا «تشییع قلوب» کاری از حبیب‌الله صادقی، فضای آن روزها را دارد.

اما در بخش دیگری از این نمایشگاه کارهایی را می‌بینیم که حال و هوای انقلاب و دفاع مقدس را ندارد و بیشتر به هنر پس از انقلاب با موضوع‌‌‌های متنوع می‌پردازد، مثل خانه های کاهگلی از پرویز کلانتری و کارهایی از احمد اسفندیاری با آن رنگ‌های سبز و آبی.

علاوه بر نقاشی‌ها، بخشی از نمایشگاه به کاریکاتورها اختصاص دارد؛ کارهایی از کامبیز درم‌بخش، بهرام عظیمی، شاهرخ حیدری، جمال رحمتی، بهمن عبدی، ابوالفضل محترمی و... این کارها از لحاظ تنوع بسیار جالب‌اند.

بخش «هنر جدید» هم که در این دوره از جشنواره با حضور هنرمندان مدعو برگزار شده است، آثاری از محمدمهدی انوشفر، نظام‌الدین امامی‌فر، عبدالمجید حسینی‌راد، محسن راستانی و اصغر کفشچیان مقدم را میزبانی می‌کند.

در بخش مدرن نمایشگاه در داستان سنگ‌های محمد مهدی انوشفر می‌خوانیم در چمدان مسافری تعداد زیادی سنگ پیدا شد. همه فکر کردند که این سنگ‌ها باید چیزی مشکوک باشد، اما مسافر گفت پدرم خطاط بود و هر بار سنگی را جلوی پنجره می‌گذاشت تا پنجره بسته نشود و رد خط و مرکب او در روی سنگ‌ها پیداست... این سنگ‌ها برای من بسیار با ارزش هستند. سه استمبولی که در کارگاه‌های بنایی استفاده می‌شود، پر شده از سنگ‌های زیبا با خطوط رنگی جالب.  اصغر کفشچیان مقدم اثری را خلق کرده است به نام «ویس و رامین و هنر پرواز»...

دو مر غ عشق زنده در یکی از قفس‌ها هستند، در کنار هم... محسن راستانی عکاس  هم یک اثر زیبا با نام «خانواده ایرانی» ارائه کرده است.« خانواده ایرانی»، خانواده بزرگی است با تنوع اندیشه‌ها و پوشش‌ها و...

در این بخش همچنین نظام الدین امامی‌فر «آسمان و زمین» و عبدالمجید حسینی‌راد «طلوع» را ارائه کرده‌اند.

حسینی‌راد، عضو شورای هنری و دبیر علمی بخش مقالات جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، درباره این بخش می‌گوید: «هنر جدید یکی از ضروری‌ترین مواردی است که باید در این جشنواره به آن پرداخته شود. نیاز به حضور این هنر در بخش‌های رقابتی این جشنواره محسوس بود و می‌تواند تأثیر خوبی بر ادامه روند این هنر در کشور داشته‌ باشد.»

او همچنین ابراز امیدواری کرد تا در چهارمین دوره این جشنواره شاهد حضور هنر جدید در بخش‌های اصلی جشنواره باشیم و از این طریق برای این هنر در کشور جریان سازی کنیم.

نمایش آثار استادان مدعو، هنر جدید و مروری بر آثار هنر انقلاب اسلامی تا 13 اسفندماه در موزه هنرهای معاصر ادامه خواهد داشت.

کد خبر 128807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز