همشهری آنلاین: ابعاد مختلف رویکری نو در تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم به کرسی داوری و نقد گذاشته می‌شود.

قرآن

به گزارش خبرنگار مهر در قم، عضو هیئت علمی پژوهشکده دانشنامه نگاری بعد از ظهر سه شنبه 26 بهمن در گفتگو با خبرنگاران ضمن اعلام این خبر بیان داشت: این اجلاسیه نخستین اجلاسیه کرسی رویکردی نو در تفسیر قرآن کریم است که توسط بنده ارائه شده و با حضور داوران و ناقدان مورد بررسی، نقد و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور در خصوص رویکردی نو در تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول بیان داشت: تفسیر تنزیلی یا‌‌ همان ترتیب نزولی قرآن یکی از ریشه دار‌ترین سبک‌های تفسیر قرآن همزاد با نزول آیات و سور قرآن بر پیامبر اکرم (ص) بود و همین روش در نگارش کامل‌ترین درس گرفته تفسیری از آن حضرت یعنی مصحف امیرالمومنین (ع) رعایت شد و به دنبال تغییری که در چینش سوره‌ها پدید آمد، تفسیرنگاری مسلمانان تابع تربیت موجود در مصحف رسمی آنان شد.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنان که پس از قرن‌ها تفسیرنگاری تربیتی، نیازهای جدید به منظور کشف نظریه‌ها و دیدگاه‌های موضوعی قرآن، رویکرد موضوعی را موجه ساخت، امروز ضرورت دارد تا به کشف هندسه‌های تربیتی و آموزشی بپردازیم و تلاش نماییم تا متد و روش‌های منظم تغییر دینی در چارچوب‌های مستخرج از منبع وحی به دست آید.

بهجت‌پور تفسر تنزیلی را تنها گزینه پیش روی مفسران در پاسخ به این ضرورت دانست و افزود: آنچه که در این اجلاسیه ارائه می‌شود، گزارش فایده‌مندی تفسیر تنزیلی در زمینه کشف روش‌ها است افزون بر آن پاره‌ای فواید این رویکرد را، در حل پاره‌ای از مجهولات علمی و پرده برداری از ابهامات عارض شده برآیات نشان داده‌ایم و مالا برتری و کمال این رویکرد بر تفسیر نگاری ترتیب مصحفی معلوم شده است.

وی خاطر نشان کرد: نکته دارای کمال اهمیت آن است که تفسیر تنزیلی به مثابه یک عملیات علمی روشمند، دارای مبانی اصول و قواعد است که تبیین آن‌ها موجد طراحی یک رشته علمی جدید است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده دانشنامه نگاری ضمن ترسیم ملزومات ارائه این نظریه، اظهار داشت: برای ترسیم آنچه باید در این زمینه صورت گیرد پاره‌ای از سئوالات اصلی و فرعی مربوط به این رویکرد شامل چیستی رسالت قرآن و رابطه آن با کیفیت نزول تدریجی قرآن، چگونگی رابطه قرآن با واقع و جامعه معاصران نزول و کیفیت تاثیر قرآن بر فرهنگ معاصران و یا انعکاس فرهنگ معاصران در قرآن، کیفیت جمع میان رسالت جهانی و توجه به مسائل و معضلات جامعه معاصر نزول، چگونگی ساحت زبانی قرآن و شیوه اصطلاحات جدید قرآن با توجه به نزول تدریجی آیات، آموزش یا تربیتی بودن آموزه‌های و لوازم آن، اعتبار و مشروعین سبک تفسیر تنزیلی، تفسیر تنزیلی سوره‌ها یا تفسیر تنزیلی آیات و چگونگی توجیه وحدت سوره‌ها و اعتبار برداشت‌ها در صورت اول خواهد بود.

وی ادامه داد: در این کرسی علمی حجج الاسلام محمد هادی یوسفی غروی، محمد کاظم طباطبایی، سید رضا مودب به عنوان داور حضور داشته و نقادی آن نیز بر عهده حجت الاسلام سید منذر حکیم، دکتر جعفر نکونام، دکتر احمد پاکتچی و خانم دکتر نهله غروی خواهد بود، همچنین در این جلسه حجت الاسلام محمد علی اسدی به عنوان مدیر کرسی حضور خواهد داشت.

بر پایه این گزارش اجلاسه این کرسی عصر روز پنجشنبه 28 بهمن با حضور صاحب نظران تفسیر و قرآن پژوهان، علما، طلاب، دانشجویان و دانش پژوهان در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است شرکت در این نشست برای عموم علاقه مندان آزاد است.

کد خبر 128419
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز