دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: همزمان با ربع قرن پیروزی انقلاب اسلامی، بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دوشنبه 18 دی، با اجرای نمایش‌های صحنه‌ای، خیابانی و بین‌الملل کار خود را آغاز کرد.

در این جشنواره 10 روزه، تالارهای مجموعه تئاترشهر، تالار وحدت، تالار هنر، تالار مولوی و تماشاخانه مهر در حوزه هنری میزبان نمایش‌ها خواهند بود و در کنار اجراهای صحنه‌ای کارگاه‌های آموزشی نیز در خانه هنرمندان برپا می‌شود.

همچنین نمایش‌های خیابانی نیز اجرای خود را از 18 دی ماه در محوطه باز تئاترشهر و فرهنگسرای نیاوران، بهمن و مقابل تالار مولوی آغاز می‌کنند. مراسم اختتامیه این جشن 10 روزه، دیشب در تالار وحدت برگزار شد.

جشنواره امسال مانند سال گذشته در بخش‌های تولیدات تئاتر 85، جشنواره جشنواره‌ها، بین‌الملل، منتخبین جشنواره‌های تئاتر مناطق، کودک و نوجوان و ویژه پیامبر اکرم خواهد بود. در نخستین روز از برپایی جشنواره تئاتر فجر هشت نمایش اجرا شد.

رسول نجفیان نمایش «رستم و سهراب» را که به مدت 105 دقیقه است در تالار اصلی تئاترشهر اجرا کرد، این نمایش ساعت 18:30  امروز نیز در این سالن اجرا می‌شود.

در تالار چهارسو نیز نمایش «نوای اسرارآمیز» به کارگردانی سهراب سلیمی ساعت 18 و 20:30 اجرا شد. در تالار سایه نیز نمایش «تقدیم به پدر و پسرم» به کارگردانی عبدالرضا ثامری از آبادان در سانس‌های 17:30 و 20 به اجرا درآمد.

تالار قشقایی هم میزبان نمایش «مرگ و شاعر» به کارگردانی کیومرث مرادی بود، این نمایش نیز در دو سانس 17 و 19:30 اجرا شد.

«مرگزار سیاه سرخ» عنوان نمایشی از بوشهر است که جواد صداقت نوشته و کارگردانی کرده، این نمایش ساعت 16:30 و 19 در تالار نو اجرا شد.

تالار مولوی نیز میزبان نمایش آرش دادگر با عنوان «کالون و قیام کاستلیون» است، این نمایش ساعت 15به اجرا در آمد.

تالار هنر هم در این مدت میزبان نمایش کودک و نوجوان است و در روز اول جشنواره احمد سلیمانی نمایش «یک دختر و یک سرباز» را ساعت 18 روی صحنه برد و امروز نیز مجددا آن را اجرا می‌کند.

«انتظار در کافه پارکر» نمایشی از آرتور میلر است که سعیدیان کارگردانی کرده این نمایش علاوه بر دیروز در  ساعت 18امروز  در تماشاخانه حوزه هنری مهر اجرا می‌شود.

قدرت تئاتر را نمی توان نادیده گرفت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی به مناسبت بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: بازنگری و تحول در مفاهیم گسترده و بنیادین علاج گره‌های موجود در تئاتر است.

به گزارش ستاد بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، محمدحسین صفارهرندی در این پیام آورده است: اکنون که به بیست و پنجمین سالگرد تولد جشنواره تئاتر فجر رسیده‌ایم برای بیست‌وپنجمین بار و به خاطر آینده‌ای بسیار طولانی‌تر و پربارتر می‌اندیشیم که در این عرصه چه سرمایه‌هایی داریم و از هنر انسان ساز تئاتر چه می‌خواهیم.

این پیام می‌افزاید: جهان امروز غرق تغییرات بی‌پایان است. تغییراتی که گستره‌ای وسیع از علم، اقتصاد، فرهنگ و ادب را دربرمی‌گیرد. در چنین فضایی هنرمند معاصر، هر لحظه دوباره تعریف می شود.

در ادامه پیام آمده است: قضاوتها و خواسته‌های هنرمند تغییر می‌یابد و سخت‌تر و عجیب‌تر از آن که مخاطبش نیز تغییر می‌کند، گاه پیش بینی‌ها و تئوری‌ها در این فضای پرتلاطم به مجهولات ما پاسخ نمی‌دهند. شاید در شرایط کنونی بازنگری و تحول در مفاهیم بنیادین تئاتر علاج گره‌های موجود به نظر برسد اما آنچه بیش و پیش از هر چیز می‌تواند راهگشا باشد توسل به مفاهیم گسترده‌تر است.

در بخش دیگر این پیام آمده است: بگذارید بگوییم کشف من خویش کشف ریشه‌های فرهنگی خودمان، کشف هویت، کشف ارزش‌های وابسته به دین مبین‌مان، کشف ویژگی‌های شگفت و غنی مستتر در متن و بطن جامعه و نبض پویای ایران اسلامی اینهاست که می‌تواند جایی تازه در کالبد تئاتر ما بدمد و گستره معنایی و نشانه شناختی آن را بسی فراتر از وضعیت موجود ببرد.

وزیر ارشاد در این پیام خاطرنشان کرد: به راستی آیا می‌توان تأثیر تئاتر را در بنیادهای اجتماعی نادیده گرفت؟ در فرهنگسازی و آیین پروری تئاتر را می‌توان فراموش کرد؟ چنین چشم فروبستنی بسیار ناگوار و در حکم بریدن از بخشی از اصالت‌های خویش و وانهادن یک شیوه بیان بسیار نیرومند هنری است. مهم این است که هر لحظه به یاد بیاوریم و از خود بپرسیم که این هنر جذاب و درخشان از انسان مسلمان ایرانی در متن یک نظام اجتماعی فرهنگ محور و دین بنیاد چه می‌خواهد.

صفار هرندی در پیام خود با اشاره به این مطلب که هنر تئاتر قدرت وسیع و بی مانندی دارد و این قدرت در همه حوزه‌ها قابل اثبات و شناخت و بررسی است، بیان کرد: شاید همین وسعت توانایی‌های هنر تئاتر است که آن را آسیب پذیر هم می‌سازد، اینجاست که پای تعهد هنرمند با آرمانها و اصالت‌هایش در میان می‌آید.

در پایان این پیام آمده است: در چنین فضایی تولد نسل و نهضت تابناکی را در تئاتر شاهد خواهیم بود. آیا بیست و پنجمین تولد جشنواره بین‌المللی و وزین تئاتر فجر زمان مناسبی برای مرور این اندیشه‌های ریشه‌دار و طراوت بخشی به حافظه زنگار گرفته جوامع جهانی در برخورد با واقعیت پرقدرت تئاتر ایران نیست؟ زمان زمان فشردن دستان گرم و پرتعهد هنرمندان عاشق ایران اسلامی است که دست در دست هم به بهانه تئاتر فجر به فجر تئاتر برسیم. امید که با یاری عشاق این هنر ناب چنین شود.

سه شنبه با جشنواره

در دومین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر 9 نمایش داخلی با 13 اجرا در تالارهای نمایش شهر تهران به صحنه می‌رود.

در تالار وحدت نمایش «پایین، گذر سقاخانه» نوشته اکبر رادی و به کارگردانی هادی مرزبان، در مجموعه تئاتر شهر نمایش‌های «رستم و سهراب» نوشته و کار رسول نجفیان در تالار اصلی، «نوای اسرارآمیز» نوشته اریک امانوئل اشمیت به کارگردانی سهراب سلیمی در تالار چهارسو، «سه‌گانه سوءظن و سوسک» نوشته و کار رضا گشتاسب در تالار سایه، «موهای بلوند» نوشته و کار اصغر خلیلی در تالار قشقایی، «مرگزار سیاه سرخ...» نوشته و کار جواد صداقت در تالار نو اجرا می‌شوند.

در تالار مولوی نمایش «کالون و قیام کاستلیون» نوشته حمیدرضا نعیمی و کارگردانی آرش دادگر به صحنه می‌رود و در بخش جشنواره جشنواره‌ها نمایش‌های «یک دختر، یک سرباز» نوشته محمدرضا کوهستانی و کارگردانی احمد سلیمانی در تالار هنر  «انتظار در کافه پارکر» نوشته آرتور میلر و کارگردانی مشترک سعیدیان و زینالی در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه می‌روند.

کد خبر 12827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز