یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی امروز در نشستی خبری با اشاره به دعوت از 250 شخصیت از 57 کشور برای حضور در بیست‌ و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت، از بررسی مسائل جهان اسلام در این کنفرانس خبر داد.

تسخیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، پیش از ظهر امروز، یکشنبه، 24 بهمن‌ماه، در نشست خبری بیست‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت با تبریک سالروز آغاز امامت امام عصر(عج) به حوادث اخیر منطقه اشاره کرد و گفت: امواج وحدت اسلامی سراسر جهان اسلام را فراگرفته و بیداری اسلامی اثر خود را بر وجدان ملت‌ها گذاشته است.

وی با اشاره به پیروزی مردم تونس در فراری‌دادن «بن‌علی» افزود: وی نه تنها بزرگ‌ترین برنامه جداسازی دین از سیاست را هدایت می‌کرد، بلکه به جنگ دین رفته بود که حرکت عظیم مردم تونس وی را فراری داد.

تسخیری همچنین با اشاره به جایگاه کشور مصر اظهار کرد: استکبار برای حمایت و پشتیبانی از رژیم فرعونی مبارک سرمایه‌گذاری‌های زیاده کرده بود؛ به حدی که امیدی به از بین رفتن این رژیم نبود. آمریکا سالانه یک میلیارد و 400 میلیون دلار به این کشور کمک می‌کرد و مبارک برخلاف گفته‌های اخیرش، در طول عمرش دیکته‌های غربی‌ها را اجرا می‌کرد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه رژیم مبارک گاز رژیم صهیونیستی را با یک سوم مبلغ تأمین می‌کرد، گفت: از بین‌رفتن این رژیم کاری بزرگ و عظیم بود و حقیقتا مصداق آیه «إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ» بود.

تسخیری اضافه کرد: تلاش‌های زیادی می‌شود که گفته شود این حرکت مردم مصر متأثر از انقلاب اسلامی نیست، در حالی که انگیزه آن‌ها دقیقاً دینی است؛ حرکت مردم تونس از مساجد شروع شد و اولین هدیه انقلاب به مردم این کشور پخش اذان بعد از 50 سال از رادیو تونس بود و به انگیزه‌های دینی مردم مصر نیز به وضوح روشن است؛ به شکلی که کل راهپیمایی‌ها بعد از نماز جمعه شروع می‌شد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه آثار تحرکات اخیر در سایر کشورهای اسلامی به‌خوبی نمایان است، اظهار کرد: از امروز به بعد همه طاغوت‌ها حساب کار خود را دارند و ملت‌ها فهمیده‌اند چقدر عظمت دارند؛ هرچند تلاش می‌شود ارتباط این تحرکات با انقلاب اسلامی نمایان نشود، ولی شعارها و اهداف آنها، شعار و اهداف انقلاب اسلامی است و جالب اینکه رژیم فرعونی مبارک در 22 بهمن‌ماه ساقط شد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری بیست‌و‌چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از 30 بهمن‌ماه تا 2 اسفند مطابق با 15 تا 17 ربیع‌الاول در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، گفت: «راهکارهای اندیشه‌ای و کاربردی تحقق تقریب مذاهب اسلامی» موضوع اجلاس امسال است که تلاش می‌شود در آن هرکس هر راهکاری چه در بعد نظری و چه عملی برای تحقق تقریب مذاهب دارد، مطرح کند.

تسخیری معتقد است، با توجه به انتخاب این موضوع و نیز فضای انقلابی که بر منطقه حاکم شده، اجلاس اخیر بسیار انعطاف‌‌پذیر خواهد بود به نحوی که نیمی از آن در رابطه با موضوع اجلاس است و نیم دیگر به فضای جهان اسلام می‌پردازد و در روز سوم در جلسه‌ای سه ساعته مسائل مربوط به جهان اسلام بررسی می‌شود.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه از 250 شخصیت از 57 کشور برای حضور در اجلاس امسال دعوت شده، گفت: انتظار می‌رود نزدیک به 200 نفر از این شخصیت‌ها که در بین آن‌ها افرادی مثل هماهنگ‌کننده حرکت اخوان‌المسلمین در اروپا حضور یابند. این فرد درباره سخنان مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی گفته است که افتخار می‌کنیم که رهبر انقلاب اسلامی به مصر توجه دارند.

وی با اشاره به برپایی سه کمیسیون در کنفرانس سال جاری، برپایی نمایشگاه، انتشار کتب به زبان‌های مختلف، تجلیل از برگزیدگان ششمین دوره کتاب سال تقریب و تجلیل از شخصیت‌های تقریبی را از دیگر برنامه‌های جانبی کنفرانس وحدت بیان کرد.

تسخیری یادآور شد: سعی ما بر این است که کنفرانس امسال مقدمه اجلاس عمومی جهانی و اعضای مجمع عمومی در سال آینده باشد که در آن اجلاس قرار است عملکرد 20 ساله مجمع تقریب مذاهب مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

دبیرکل مجع تقریب همچنین به برخی برنامه‌های این مجمع در هفته وحدت از جمله برپایی همایش‌های تقریبی در سراسر کشور و جشن میلاد پیامبر(ص) اشاره کرد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تلاش آمریکا برای انحراف مسیر قیام مردم مصر متذکر شد: خواب اوباما تعبیر نخواهد شد و مردم مصر به جایگاه گذشته خود که رهبری بر مقاومت عربی است باز خواهند گشت؛ حرکت مردم مصر به سوی پیشرفت، بازگشت به موقعیت اصلی خود است و آن‌ها هرگز جنایت‌های رِژیم مبارک را فراموش نمی‌کنند و قراردادهای ظالمانه‌ای که وی بسته را از بین می‌برند.

تسخیری با بیان اینکه ما پیش از قیام مردم مصر نیز بارها از الازهر خواسته‌ بودیم که با مردم مصر باشد، اظهار کرد: در اتفاقات اخیر برخی بزرگان الازهر استعفا دادند و برخی از آن‌ها در کنار مردم قرار گرفتند و ما از شیخ الازهر که فرد معروفی است، می‌خواهیم از این فرصت کمال استفاده را بکند و دیگر الازهر را وابسته دولت نکند و اجازه دخالت دولت در تعیین شیخ الازهر و سیاست‌های آن را ندهد.

وی در پایان با بیان اینکه رئیس‌جمهور سخنران مراسم افتتاحیه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران مراسم اختتامیه خواهند بود، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور کشورمان در دل توده‌های مسلمان هستند و آن‌ها انتظار دارند که نظرات وی را درباره حوادث جهان اسلام بدانند. 

کد خبر 128190
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز