پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

مهدی تهرانی : یکی از فیلم هایی که ثابت کرد هنوز سینما بر پایه قدرت بازیگر و سناریوی خوب نفس می کشد ؛ درام تاریخی سخنرانی پادشاه است. فیلمی که اگرچه در آن گفتگو بسیار زیاد است اما فیزیک حرکتی بازیگران و سیالی دوربین و داستانک های اشتیاق برانگیز ، همگی باعث می شوند تا تماشاگر با فیلم همراه شود.

سخنرانی پادشاهی / فیلم

نکته اصلی در فیلم سخنرانی پادشاه سیرتحول تاریخی و سیاسی در کشور انگلستان بین سالهای 1930 تا 1940 نیست . اگرچه به جهت روایت زندگی جرج ششم ؛گذرا این مقطع تاریخی نیز در فیلم به چشم می آید.

داستان فیلم به شروع پادشاهی جرج ششم ( بابازی کالین فیرث)برمی گردد؛ کسی که بواسطه داشتن لکنت زبان همواره از دیالوگ های خصوصی و کوچک با دیگران اجتناب می کرده چه برسد به اینکه بخواهد در مقام پادشاه بریتانیا برای جمع زیادی و به صورت زنده سخنرانی داشته باشد. پس از رخ دادن اتفاقاتی و استعفای ادوارد هشتم در 1936 ؛ آلبرت یا همان جرج ششم به پادشاهی می رسد و از همان زمان همسرش الیزابت ( بابازی هلنا بونهام کارتر) در فکر راهکاری برای معالجه اوست .

 پس از مدتی جستجو سرانجام به این نتیجه میرسند که از یک متخصص استرالیایی به نام لیونل لاج ( بابازی جفری راش)  کمک بگیرند. لاج که در ابتدا به هیچ عنوان حاضر به پذیرش آلبرت نیست سرانجام درمان او را می پذیرد و کار به جایی می رسد که ایندو از بهترین دوستان یکدیگر می شوند. در همین گیرو دار در سال 1939 ، پس از حمله قوای آلمان نازی به لهستان ؛ چمبرلین نخست وزیر وقت انگستان به آلمان اعلام جنگ می کندو لازم می آید ، جرج ششم نیز به صورت زنده از رادیو برای مردم کشورش سخنرانی کند . این مهم در حالی روی می دهد که برخی اعتقاد دارند سخنرانی پادشاه بواسطه لکنت زبان چیزی جز افتضاح بین المللی در پی نخواهد داشت . اما به نظر می رسد اقدامات و روش درمانی لیونل موثر واقع خواهد شد. زمان مقرر فرا می رسد.جرج ششم در محل حضور یافته و پشت میکروفن قرار می گیرد...

تام هوپر کارگردان سخنرانی پادشاه ؛ با 38 سال سن جوانترین فیلمساز حاضر در مراسم اسکار امسال خواهد بود و دست برقضا این فیلم مهمترین کار هوپر به شمار می آید که پیش از این عمدتا در تلویزیون بی بی سی به فعالیت اشتغال داشت.

یکی از مهمترین امتیازات فیلم هوپر، جدای از فیلمنامه ی عالی دیوید سیدلر ؛ کستینگ یا همان انتخاب بازیگران برای نقش ها است. کالین فیرث ؛ هلنا بونهام کارتر و جفری راش ( خدای تئاتر انگلستان و از معدود شکسپرین های زنده ) هر سه از نامزدهای دریافت اسکار بازیگری هستند و شانس های خوبی هم در انتظارشان است.

کد خبر 128159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز