همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور از موجودی 22 هزار میلیارد تومان صندوق توسعه ملی خبر داد اما وزیر اقتصاد این رقم را 10 میلیارد دلار اعلام کرد.

ایران پول درآمد

به گزارش ایسنا، محمدرضا رحیمی در مراسم بهره‌برداری از سد مخزنی البرز با بیان اینکه باید در سال آینده دو میلیون و 500 هزار شغل ایجاد شود، گفت: از اعتبارات صندوق توسعه ملی که هم‌اکنون 22 هزار میلیارد تومان است باید استفاده شود تا در سال آینده بیکاری به 3.4 درصد برسد.

 این در حالی است که هفته گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی از افزایش موجودی صندوق توسعه ملی به رقم 10 میلیارد دلار خبر داده بود.

 شمس‌الدین حسینی با اشاره به برداشت نکردن از موجودی این صندوق گفته بود: تاکنون هیچ مبلغی از موجودی صندوق توسعه ملی برداشت نشده است و رقم موجودی این صندوق تا پایان دی ماه سال جاری به 10 میلیارد دلار رسید.

 با این دو اظهار نظر متفاوت در واقع تفاوتی 12 میلیارد دلاری در موجودی این صندوق وجود خواهد داشت.

 هفته گذشته همچنین رئیس کل دیوان محاسبات کشور در اظهار نظری با طرح این سوال که مجموع درآمدهای کشور چه قدر است؟ گفت: هیچ کس از این مقدار خبر ندارد، چرا که بودجه‌نویسی ما تنها بر اساس نفت و مالیات است.

 در حالی که پس از سال 1386، برای دو سال متوالی موجودی حساب ذخیره ارزی از سوی دولت اعلام نمی‌شد و مسئولان اقتصادی دولت همواره در پاسخ به این پرسش که موجودی این حساب چقدر است، تنها به این جمله که "وضعیت خوبی دارد" اکتفا می‌کردند، اما وزیر اقتصاد در آخرین حضورش در مجلس برای پاسخ به سوال نماینده مردم تهران، علت عدم واریز بودجه دو میلیارد دلاری متروی تهران و کلان‌شهرها را «نبود بودجه کافی در حساب ذخیره ارزی» عنوان کرد.

 شمس‌الدین حسینی در مورد دلایل عدم پرداخت مبلغ مربوط به قانون اختصاص دو میلیارد دلار به متروی تهران و کلانشهرها با تاکید بر اینکه این اراده و تکلیف بر دوش ماست که قوانین مجلس را به نحو مطلوب اجرا کنیم، در مورد جزییات انجام گرفته در این زمینه گفت: از اردیبهشت ماه این قانون به اجرا و جریان گذاشته شد و بنده آن را به بانک مرکزی منعکس کردم که در این میان باید بانک عامل انتخاب می‌شد و کمیسیون اقتصادی دولت نیز آن را تصویب می‌کرد.

 وی اضافه کرد: سوابق را در کمیسیون ارائه کردم و همه اقدامات صورت گرفت. نهایتا آنچه سبب شد نتوانستیم این مبلغ را پرداخت کنیم نبود پول در حساب ذخیره ارزی بود.

 این اظهارات در حالی است که گزارش دولت از موجودی حساب ذخیره ارزی در پایان چهار سال گذشته ارقام بزرگتری را نشان می‌دهد، به طوری که موجودی حساب ذخیره ارزی در پایان سال1387 معادل 13 هزار و 142 میلیون دلار اعلام شده‌ است.

 بر اساس گزارش معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، موجودی نقد این حساب در پایان سال 1386 نیز معادل 23 میلیارد و 175 میلیون دلار ثبت شده بود.

کد خبر 127639
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز