همشهری آنلاین: یکی از اقدامات مهم علامه عسکری این بود که کتاب مفصلی در رابطه با تحریف نشدن قرآن کریم نوشت و با بررسی روایات تحریف و اثبات ضعف آنها در کتب شیعه به شبهه متعصبان در زمینه اعتقاد شیعه به تحریف قرآن، پاسخ داد.

بی آزار شیرازی

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با اشاره به آزاداندیشی علامه عسکری اظهار کرد: جدال احسن و عدم تحمیل عقیده خود به دیگران یکی از مهم‌ترین رموز موفقیت ایشان بود و این مسئله یکی از درس‌هایی است که ما می‌توانیم از او بگیریم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: متأسفانه افراد زیادی هستند که گناه پیشینیان را به پسینیان و نسل حاضر تسری می‌دهند و می‌خواهند انتقام گذشتگان را از نسل جدید بگیرند، این افراد به جست‌وجو در کتب پیشینیان پرداخته و یک مطلب یا گناهی را پیدا می‌کنند و آن‌را به حساب نسل جدید می‌گذارند و از این طریق می‌خواهند انتقام بگیرند.

وی ادامه داد: این کاری ظالمانه است و قرآن کریم به‌شدت با این مسئله مخالف است، می‌فرماید: در هنگام گفت‌وگو، یکی از آداب آن این است که نباید گناه شخصی را به گناه شخص دیگری تسری دهیم. مسئول گناه پیشینیان، خودشان هستند، «وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى؛ و هیچ بردارنده‏اى بار گناه دیگرى را برنمى‏دارد».

بی‌آزار شیرازی با بیان این‌که روشی که متأسفانه متعصبان هر مذهب در پیش‌گرفته‌اند که جست‌وجو می‌کنند تا نظریه شخصی را که چند قرن قبل مطرح شده، پیدا می‌کنند و آن‌را به فلان فرقه نسبت می‌دهند، روشی مذموم است، گفت: باید گفته هر شخصی را نقل و آن‌را نقد کرد، نه این‌که گفته یک شخص را به‌ حساب تمام پیروان آن مذهب گذاشت.

وی با اشاره به این‌که اساساً روش برخی‌ها این است که با نفی دیگران خودشان را اثبات کنند، تأکید کرد: این افراد که بر اساس این روش عمل می‌کنند، به این مطلب توجه نمی‌کنند که شخصی که فلان سخن را گفته است، آیا شخص مورد قبول همه پیروان آن مذهب هست یا خیر؟ و آیا این سخنی که او در کتابش آورده، واقعاً همان معنایی که از آن استخراج شده، مورد نظر است یا مقصودش چیز دیگری است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء(س) تأکید کرد: به‌عنوان نمونه یکی از عقایدی که به اهل سنت نسبت می‌دهند، این است که خداوند در روز قیامت قابل رؤیت است، لازمه این مسئله، جسم‌بودن خداست. اما باید ببینیم که آیا آن کسانی که قائل هستند که خداوند در قیامت دیده می‌شود، آیا واقعا منظورشان این است که با چشم ظاهری دیده می‌شود؟ یا مراد، چشم دیگری است؟

وی با بیان این‌که این عقیده، مورد تأیید بسیاری از علمای اهل سنت نیست، اظهار کرد: می‌بینیم که برخی افراد متعصب این عقیده را که لازمه‌اش جسم‌بودن خداست، به تمام اهل سنت نسبت می‌دهند و به‌طور کلی اهل سنت را کافر و غیرمسلمان می‌دانند، در حالی‌که این‌گونه نیست.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تأکید کرد: از آن‌سو نیز به شیعه این تهمت زده می‌شود که به امری به نام «بداء» معتقدند و لازمه آن، این است که خداوند قبلا چیزی را نمی‌دانسته و حکمی را صادر کرده است. بعداً بر خداوند معلوم می‌شود که حقیقت امر، چیز دیگری است و به این ترتیب، خدا هم حکم خودش را عوض کرده است.

وی با بیان این‌که منظور شیعه از «بداء» چنین چیزی نیست، افزود: اما اشخاصی که می‌خواهند شیعه را بدنام کنند، از بداء چنین چیزی را برداشت کرده و تشیع را کافر می‌دانند. علامه عسکری به‌شدت با این مسئله مخالف هستند که گناه پیشینیان به نسل جدید نسبت داده شود و از کلمات متشابه، معنای اشتباهی برداشت شود.

بی‌آزار شیرازی با اشاره به تحقیقات گسترده علامه عسکری گفت: ایشان در کتاب‌های خود به سراغ آن تفسیری می‌رود که خود آن گوینده مرادش بوده است و عین عبارت او را می‌آورد و قضاوت را بر عهده خواننده گذاشته است. برخی از متعصبان اهل سنت آمده‌اند و روایاتی که در کتاب «کافی» آمده و ظاهراً دلیل بر این است که شیعه، قرآن را تحریف‌شده می‌داند، بیان کرده و کتاب‌های زیادی علیه شیعه نوشته‌اند که این فرقه؛ یعنی شیعه قائل به تحریف قرآن است و این قرآن را قبول ندارد.

وی اضافه کرد: یکی از کارهای مهم علامه عسکری این بود که کتاب مفصلی در رابطه با تحریف نشدن قرآن کریم نوشتند و به شبهه متعصبان در زمینه تحریف قرآن پاسخ دادند. تمام آن روایات کافی را بررسی کرده‌اند و نشان داده‌اند که بسیاری از آن‌ها ضعیف است و مورد قبول نیست و اصلا در مقام بیان آن تحریفی که متعصبان می‌گویند، نیست.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این‌که علامه عسکری مطرح کرده‌اند که اطاعت از پیامبر اکرم(ص) امر مشترک میان شیعه و سنی است، گفت: اختلاف بر این است که سنت پیامبر اکرم(ص) را از چه طریقی اخذ کنیم؟ آیا از هر صحابه‌ای می‌توانیم یا این‌که تنها از برخی صحابه باید سنت پیامبر اکرم(ص) را اخذ کنیم؟

وی اظهار کرد: علامه عسکری بدون هیچ‌گونه توهینی، در این زمینه بیان می‌کند که مکتب خلفا این است که احادیث هر صحابی را می‌پذیرند و نظر مکتب اهل‌بیت(ع) این است که تنها روایات آن صحابی که عادل باشند، پذیرفتنی است. علامه تنها این مطالب را توضیح می‌دهد و قضاوت را بر عهده خواننده می‌گذارد. 

کد خبر 127550
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز