یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اگرچه روز نخست برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فجر، خیلی آرام و بی‌سروصدا برگزار شد اما ستاد برگزاری جشنواره تصمیم گرفت به‌دلیل استقبال گسترده، یک روز به جشنواره و یک سئانس به جدول اکران مرکز جشنواره اضافه کند تا سیمرغ‌ها هنوز اوج نگرفته، کش و قوس بیایند.

fajr

روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اعلام کرد: نظر به استقبال فیلمسازان برای حضور آثارشان در جدول نمایش فیلم‌های مرکز همایش‌های برج میلاد و نیز درخواست اهالی رسانه و حاضران در مرکز جشنواره، تغییراتی در برنامه جشنواره فیلم فجر صورت گرفته است. بنا بر اعلام شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر، مقرر شده تا یک سئانس به نوبت‌های نمایش‌ فیلم در مرکز همایش‌های برج میلاد (قبل از سئانس نوعی نگاه) اضافه شود و بخش نوعی نگاه به آخرین ساعت برپایی جشنواره انتقال یابد. همچنین مراسم پایانی جشنواره به 27 بهمن موکول شد

من نگفتم

جواد شمقدری گفت: «اسب حیوان نجیبی است» برای اکران مشکلی ندارد و این فیلم در جشنواره نمایش داده خواهد شد. معاون سینمایی وزارت ارشاد دیروز در برج میلاد در جمع خبرنگاران درباره‌ وضعیت نمایش فیلم «اسب حیوان نجیبی است»، گفت: «اسب حیوان نجیبی است» در برنامه جشنواره قرار دارد و نمایش داده خواهد شد. بعید می‌دانم نیروی انتظامی هم بعدا از این فیلم ایراد بگیرد. شمقدری همچنین نقل قول مطرح شده درباره‌ راضی‌نبودنش از اکران فیلم‌های کیانوش عیاری و رسول صدرعاملی در جشنواره‌ فیلم فجر را رد کرد.

ضیافت ناهار و قهوه تلخ

ضیافت ناهار میهمانان بخش بین‌الملل بیست‌ونهمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم فجر روز گذشته با حضور مدیران سینمایی و تعدادی از داوران ایرانی و خارجی در هتل استقلال تهران برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این مراسم امیر اسفندیاری، مدیر بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، داوران بخش‌های مختلف جشنواره‌ فیلم فجر را معرفی و به روی صحنه دعوت کرد.

یکی از داوران عراقی جشنواره که در بخش مسابقه‌ آسیا به ارزیابی آثار می‌پردازد هم در سخنانی گفت: من به‌شخصه برای سینمای ایران به‌دلیل دستاورد‌های عمیق آن احترام بسیاری قائلم و در کشور ما فیلمسازان زیادی از سینمای ایران برای ما شناخته شده هستند؛ افرادی چون عباس کیارستمی، مجید مجیدی، جعفر پناهی و... امیدوارم روزی بتوانیم این فیلمسازان را هم دعوت کنیم تا در کشور ما حضور داشته باشند.

پوران درخشنده هم که جزو داوران بخش بین‌الملل جشنواره است، در این مراسم در صحبتی کوتاه گفت: تنها آرزویم اعتلای سینمای ایران در سطح بین‌الملل است. مهدی مسعود‌شاهی دبیر جشنواره‌ فیلم فجر هم به خوشامد‌گویی به میهمانان خارجی پرداخت و اظهار امیدواری کرد که این جلسات موجب توسعه فرهنگی کشور‌های مختلف و به‌ویژه ایران شود.

از نکات جالب آنکه در بخشی از این مراسم امیر اسفندیاری با اشاره به اینکه بازیگر مصری فیلم «بازمانده» زنده‌یاد سیف‌الله داد هم از جمله داوران بخش بین‌الملل بوده و قرار بوده برای حضور در جشنواره راهی ایران شود، اظهار کرد: طی اتفاقی عجیب در واپسین روزهای قبل از جشنواره، دوستان به واسطه‌ ای‌میلی به بنده اطلاع دادند که قهوه روی پای ایشان ریخته و این بازیگر نمی‌تواند راهی ایران شود!

هالیوود زمینه‌ساز تهاجم آمریکا به نقاط دیگر دنیاست

نخستین نشست از نخستین همایش «هالیوودیسم و سینما» با محور «هالیوودیسم، تروریسم، پنتاگون و سیا» با حضور مهمانان خارجی و داخلی برگزار شد. به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در این نشست ابتدا نادر طالب‌زاده (مجری) به بحث درباره فیلمسازی در هالیوود اشاره کرد و گفت: فرصت منحصر به فردی که در ایران با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دوستان فراهم شد تا جمعی از نویسندگان، کارشناسان و منتقدان از نقاط مختلف دنیا در این کنفرانس حضور پیدا کنند و آزادانه درباره موضوع جلسه هالیوودیسم و سینما به صحبت بنشینند، یک آزادی محسوب می‌شود.

پس از نمایش نماهنگی در ارتباط با موضوع کنفرانس، طالب‌زاده از حضار خواست تا نظرات خود را بیان کنند. ژولین تیل از کشور فرانسه، نخستین سخنران این جلسه به هدف هالیوود در قهرمان‌پروری و مفهوم تروریسم اشاره کرد و گفت: هالیوود در ساخت آثار سعی می‌کند ذهنیت‌ها را آماده و مخاطب را هدایت کند تا به اهدافش دست یابد بنابراین باید مسئله را جدی گرفت. جاه طلبی‌های آمریکا باعث می‌شود تا مفهوم تروریسم را به جهان صادر کند.

کاترینا پالوو از کشور یونان هم ابتدا به تاریخ، فرهنگ و تمدن غنی کشور ایران اشاره کرد و گفت: ایران سرزمینی با تمدنی تاریخی و دانشمندان بزرگی چون ابوعلی سیناو ملاصدراست و بزرگانی چون امام‌خمینی در این سرزمین حضور داشته‌اند. یکی از مباحثی که در فلسفه به آن اشاره شده آموختن دانش در کنار تقواست. هالیوودیسم تنها یک صنعت است که فیلم تولید می‌کند و هنری را خلق نمی‌کند.

فیلم‌های هالیوودی ارتباطی به هنر ندارد. این فیلم‌ها مخاطب را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. هالیوود متعلق به ایالات متحده آمریکاست و سازوکاری تبلیغاتی را برای انتشار دیدگاه‌ها، عقاید و بهره‌برداری‌های اقتصادی دارد و ابزاری است تا مخاطب را تحت‌تأثیر قرار دهد. در این فیلم‌ها سعی می‌شود تا فرهنگ مصرف گرایی تبلیغ شود و محصولات در بازارهای جهانی و داخلی به فروش برسد. همچنین سبک زندگی آمریکایی به مخاطب معرفی می‌شود؛ مخاطبی که ممکن است در جایی از دنیا زندگی کند که حتی به درستی نتواند از منابع طبیعی استفاده کند.

وی در ادامه به اهداف هالیوود در ساخت آثارش اشاره کرد و گفت: جنگ به معنی نقض حقوق و حمله است. وقتی ایالات متحده بخواهد کشوری را مورد حمله قرار دهد ابتدا ذهن مخاطب را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد تا اهدافش مورد پذیرش مخاطب قرار گیرد و هدف با کمترین مقاومت آن را بپذیرد. هالیوود ابتدا فرهنگ منطقه هدف را تحقیر می‌کند و حتی زبان و گویش منطقه را مورد تحقیر قرار می‌دهد. در مرحله بعدی دشمنی براساس ملزومات ژئوپلیتیک ایجاد می‌کند و از ابزار قهرمان‌پروری بهره می‌برد و در نهایت کشور هدف را به‌گونه‌ای ترسیم می‌کند که افراد نیاز به مراقبت‌های روانپزشکی دارند زیرا فکر می‌کنند باید غرب را نابود کنند.

معرفی داوران بخش خارجی جشنواره

بخش مسابقه بین‌الملل:

دان لدرانوواز انگلستان (تهیه‌کننده)، رستم ابراهیم لکف از آذربایجان (فیلمنامه نویس) نیکلای برلیائف از روسیه (بازیگر و کارگردان)، اندمی ژروئه از استرالیا (بنیانگذار جشنواره بریزین)، پوران درخشنده از ایران (کارگردان)

بخش آسیا:

جابر پائل از هند (فیلمساز و دبیر جشنواره فیلم یونه)، محمد الدراجی از عراق (کارگردان)، ناصر سعیدف از تاجیکستان (کارگردان، برنده 3 جایزه آسیا در سال گذشته) سلیمی مصری از سوریه (بازیگر)، علیرضا شجاع نوری از ایران (تهیه‌کننده)

بخش بین الادیان:

پیتر مالون از استرالیا (منتقد)، کیت آئوچنگ از مالزی (مجری برنامه رادیو)، جلیل عرفان منش از ایران (فیلمنامه‌نویس و محقق)

کد خبر 127548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز