یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۵ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: در هفتمین روز جشنواره موسیقی فجر ماجرای اختلافات میان اهالی تئاتر و موسیقی بر سر استفاده از سالن اصلی تئاتر شهر از بحثی حاشیه ای به بحثی جدی و پرمناقشه تبدیل شده و از قرار سر درازی هم خواهد داشت.

کامبیز روشن روان، دییر جشنواره نخستین فردی بود که صدای اعتراض اهالی موسیقی نسبت به این رفتار شد.

وی در اظهار نظری از رفتار بهزاد فراهانی در پشت صحنه سالن اصلی تاتر شهر با محسن نفر، آهنگساز و نوازنده و سرپرست گروه غوغا انتقاد و آن را نکوهش کرد.

اما از قرار اهالی تاتر با این انتقادات نه تنها عقب نشینی نکردند ، بلکه در شب اجرای گروه موسیقی ایرانی با صدای علیرضا قربانی در پشت صحنه به رنگ کردن دکورهای تاتر پرداختند و چنان دراین کار افراط کردند که بو وغبار رنگ تمامی سالن را گرفت .

اجرای سراج در دو گروه

حسام الدین سراج از جمله هنرمندانی است که تقریبا درتمامی دوره های جشنواره موسیقی فجر حضور داشته است و از این منظر وی را با ید از رکوردداران حضور در جشنواره به شمار آورد. سراج امسال با جمعی حرفه ای تر از نوازندگان به جشنواره آمد و شب جمعه(15 دی)در تاتر شهر به اجرای برنامه پرداخت. اهالی تاتر البته برای این هنرمند و گروهش حاشیه ای نیافریدند . اجرای سراج با اقبال خوب تماشاگران روبرو شد و کنسرت وی از جمله پربیننده ترین برنامه های تاتر شهر به شمار می رفت.

سراج در سالهای گذشته گروه پرحجم تری را به جشنواره می آورد و حتی یک سال گروهش را به 16 نفر هم ارتفاءداد و نام آن را ارکستر شرق گذاشت، امسال اما کل گروه سراج را هشت نفر شکل می دادند. چهره هایی چون شهرام میرجلالی(تار)، محمود فرهمند بافی( تمبک)،رامین کاکاوند(سه تار و تنبور)،مسعود حبیبی(دف)،داود ورزیده(نی)بهرام خانی (عود) و کوروش بابایی (کمانچه) که از جمله حرفه ای ترین نوازندگان موسیقی سنتی ایرانی به شمار می روند.اجرای سراج  دو بخش داشت.

اجرایی پر سر و صدا

شاید مهمترین و پرسرو صدا ترین اجرای جمعه شب(15 دی) اجرای گروه کیخسرو پورناظری با ارکستر فیلارمونیک اکراین بود . اجرایی که از مدتها قبل درباره آن بحث و گفت و گو شد ونیز نخستین کنسرت جشنواره بود که در تالار کشور برگزار می شد.

ضمن آنکه برای این کنسرت تبلیغات شهری فراوانی هم صورت گرفته بود و همین تبلیغات تاثیر خود را روی مراجعه کنندگان نهاد و درنهایت هر دو شب اجرا سالن پر بود ازتماشاگر.اما هرچه قدر کیفیت برنامه ریزی این اجرا مناسب بود ، در مقابل خود اجرا از ضعفهای ساختاری فراوانی رنج می برد واین امر را حتی از چهره ونگاه برخی از هنرمندان شناخته شده موسیقی که برای دیدن این اجرا آمده بودند نیز می توانستیم دریابیم.

 هر جا اجرا به ساختار کلاسیک کارهای گروه پورناظری نزدیک می شد، حس و حال کار خوب بود وهرجا از این فضا فاصله می گرفت ، نوعی درهم ریختگی و پریشانی د رکار به چشم می آمد. حمید رضا نوربخش که خوانندگی کار را برعهده داشت ،اگرچه درنقاطی صدای چپ کوک خود را به تماشا نهاد ،اما در برخی قطعات شتابزده عمل کرد واز سوی دیگر صدای وی دربخشهایی با  کوک ارکستر و سازها همخوانی نداشت( در اصطلاح فالش می خواند) به نظر می رسد در مجموع این اجرا نتوانست سلایق مختلف و به خصوص اهل موسیقی را راضی کند.

شاید بهتر بودگروه پورناظری به همان ساختار سنتی اش بازمی گشت و به قول اقای پورناظری که گفت از همان ترکیب بیشتر لذت می‌برد ، گروه هم بر مدار قبلی کارش گام زند.

سرود ای ایران در بخش نواحی

آنهایی که سازهای بادی و نوازندگان این گونه سازی  موسیقی نواحی ایران را پی گیری می کنند ، نام غلامعلی نی نواز را شنیده اند. نوازنده صاحب نام و سیه چرده خراسانی که اجرای وی در جشنواره آ‌وینیون ، لقب لویی آرمسترانگ شرق را نصیبش ساخت. نی نواز  از جمله اجرا کنندگان برنامه بخش نواحی بود .

وی درحالی که سرود ای ایران روح الله خالقی را می نواخت به روی صحنه آمد. اجرای این سرود که هیچ ارتباطی به نغمه های محلی خراسان ندارد، اسباب تعجب شنوندگانی را فراهم آورد که درروزهای گذشته برخی از بکرترین نغمه های موسیقی نواحی ایران را شنیده بودند.از قرار این نوازنده نامی که در بسیاری از برنامه های مناسبتی هم می زند ، گمان می کرد اجرای ای ایران وی بهتر از اجرای نغمه های محلی است ، درحالی که این قطعه ها با ید در همان نقاطی اجرا شود که وی از طریق نواختن آن امرار معاش می کند.

از جمله برنامه های بخش نواحی حضور قسمت خانی ، خواننده ریزنقش اما چب کوک گبلانی بود که به رغم سن بالا کمترین خللی در صدای وی پدید نیامده است. از قرار این خواننده خوش صدا و نیز عاشیق رسول قربانی در زمره هنرمندانی قرار دارند که به رغم سن بالای 70 سال  با حنجره همچنان پرنفس و استوار ادامه کار می دهند.
برنامه آخرین روز جشنواره

برنامه های امروز (17 دی)

امروز آخرین روز جشنواره است ودر تالارهای مختلف برنامه های زیر اجرا می شود.

تالار فرهنگ:  گروه آوای مهربانی به سرپرستی پروانه حاج غلامحسین (ساعت 19)

تئاتر شهر:  ارکستر کودکان و نوجوانان ایران زمین به سرپرستی سودابه سالم (ساعت 18)

تالار وحدت: ارکستر ارمنستان به رهبری لوریس چکناوریان (ساعت 18 و 30) و ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نادر مشایخی(ساعت 21)

تالار رودکی: ارکستر موسیقی نو به رهبری علیرضا مشایخی(ساعت 18) و بخش نواحی با حضور گروه جوان میناب و اجرای تکنوازی  نور محمد درپور (ساعت 20 و 30 )

تالار فارابی: بخش جوان با حضور نوازندگان سازهای دهل سرنا و نیز آواز به همراه  اجرای گروه محرا ب(ساعت19)

تالار بتهوون:  سخنرانی انحنای طولی دسته  و لزوم آن در سازهای زهی  ( ساعت 17 و 30 ) فیلم موسیقی نواحی ایران ( ساعت 19 و 30 )

سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران: ارکستر آکادمیا به رهبری فرید عمران (ساعت 19)

تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن: گروه رودکی با آواز سیدعبدالحسین مختاباد و سرپرستی مهیار فیروز بخت  (ساعت 19)

در شهر چابهار نیز یک گروه موسیقی تاجیکستان به اجرای برنامه می‌پردازد.

کد خبر 12754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز