مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: چرا ترک کردن سیگار این قدر مشکل است؟ استنشاق یک پک سیگار مولکول‌های نیکوتین در طول چند ثانیه به مغز می‌فرستد.

نیکوتین در آنجا به گیرنده‌هایی بر روی سلول‌های مغزی متصل می‌شود و باعث آزادی موجی از دوپامین، واسطه شیمیایی در مغز که عامل احساس لذت است، می‌شود و فرد احساس راحتی و خوشی می‌کند.

سیگار کشیدن علاوه بر دوپامین، آزاد شدن مولکول‌هایی دیگری در مغز را باعث می‌شود که باعث احساس خوشی شما می‌شود، از جمله مواد شیمیایی به نام "شبه‌افیونی درون‌زا" آزاد می‌شود،که باعث افزایش احساس مثبت و مهار احساسات منفی می‌شوند.

و شرکت‌های سیگارسازی کار افراد سیگاری را برای ترک کردن آسان‌تر نمی‌کنند. روزنامه یو‌اس تودی گزارش می‌دهد که در طول دهه گذشته،‌ این شرکتها تغییراتی در طراحی و اجزای سیگارها ایجاد کرده‌اند تا آنها را برای تازه‌سیگاری‌ها فریبنده‌تر و برای سیگار‌های قدیمی اعتیادآورتر کنند.

این تغییرات شامل افزودن آمونیاک به توتون است که نیکوتین را به شکلی در می‌آورد که می‌تواند سریع‌تر به مغز برسد. و نیز سوراخ‌هایی را به فیلترهای سیگار اضافه کرده‌اند که به افراد امکان پک زدن‌های عمیق‌تر را می‌دهد. سایر افزودنی از جمله شکر و "تشدیدکننده‌های رطوبت" احساس خشکی و بوی دود ناشی از سوختن توتون را کاهش می‌دهند و آن را به تجربه لذت‌بخش‌تری به خصوص برای افرادی که تازه سیگار را امتحان می‌کنند،‌ تبدیل می‌کند.

هنگامی که سیگار کشیدن را متوقف می‌کنید، گیرنده‌های نیکوتین در مغز شما دیگر فعال نمی‌شوند. به این ترتیب دوپامین به همان اندازه‌ای که به آن عادت داشتید، در مغز شما آزاد نمی‌شود، و این وضعیت باعث بروز علائم ترک در شما می‌شود.

یک بررسی در سال 2002 در جورنال روانشناسی بالینی و مشاوره نشان داد افرادی که دچار علائم ترک سیگار شده بود،‌ تا 31 روز بعد از توقف سیگار کشیدن به طور مداوم دچار احساس افسردگی و تنش هستند.

بدن نوجوانان حتی بیشتر به نیکوتین حساس است، و بنابراین آنها آسان‌تر از بزرگسالان به سیگار معتاد می‌شوند.

برای افرادی که جایگزینی سیگارهای معمولی با سیگارهای فیلتردار، کم‌تار یا "لایت" گزینه سالم‌تری می‌دانند، باید گفت،‌ پژوهش‌ها نشان داده است که این نوع سیگارها میزان کلی خطر ابتلا به بیماری‌ها را در میان سیگاری‌ها کاهش نمی‌دهند،‌ و در واقع ممکن است مانع تلاش فرد برای ترک سیگار شوند.

LiveScience

کد خبر 127460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز