گروه ادب و هنر: جمعه شب گذشته، عابرانی که برای رسیدن به پل سیدخندان از خیابان جلفا عبور می‌کردند، با چهره‌هایی آشنا از اهالی سینما مواجه شدند که می‌خواستند برای شرکت در چهارمین جشن منتقدان سینمای ایران به فرهنگسرای ارسباران بروند.

سینما -منتقدان

سینمایی‌ها که معمولا میانه خوشی با منتقدان ندارند، دعوت پریشب آنها را برای حضور در جشن‌شان زمین نینداختند و چهره‌های زیادی از کارگردانان و بازیگران نام‌آشنا برای گرفتن تندیس یا اهدای آن به همکاران خود به ارسباران رفتند تا نشان دهند اعضای خانه سینما از هر صنفی با هر مشکل احیانا درون‌گروهی، پشت یکدیگر را خالی نمی‌کنند.

در چهارمین شب منتقدان که اجرای آن را شهرام شکیبا عهده‌دار بود، از منتقدان پیشکسوت محسن سیف و دکتر هوشنگ کاووسی تقدیر شد. همچنین در بخش بهترین ترجمه سینمایی همکار روزنامه همشهری خانم ناهید پیشور برای اثر«ما فرشته نیستیم» برگزیده شد و وحید سعیدی از نویسندگان هفته‌نامه همشهری جوان در هرکدام از بخش‌های گزارش و یادداشت رتبه سوم را کسب کرد.

اما برخی از سینمایی‌ها که در این مراسم برگزیده شدند حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند. حمید فرخ‌نژاد با بیان اینکه بنویسید سرانجام جایزه گرفتم، ادامه داد: خوشحالم این جایزه را از اصغر فرهادی می‌گیرم و این کار مرا سخت‌تر می‌کند. خوشحال‌ترم از اینکه امسال خبر نمایش 2فیلم «به رنگ ارغوان» و «آتشکار» را شنیدم.

ابراهیم حاتمی‌کیا هم که برای «به رنگ ارغوان» جایزه کارگردانی گرفت، گفت: من 20 سال پیش، از خواندن بعضی از نقد‌ها عصبانی می‌شدم اما نمی‌توانم اینها را نخوانم؛ چرا که نیش و نوش اصحاب قلم برای ما سینماگران لازم است. وی ادامه داد: در شرایطی که حریم‌ها به هم ریخته و دوغ و دوشاب در سینما با هم قاطی شده و تنه‌هایمان به هم می‌خورد، بیشتر محتاج این هستیم که نگهبانان و نویسندگانی هنر ما را بیشتر رصد کنند و حیات ما به آنها بستگی دارد. ابراهیم حاتمی‌کیا جایزه‌اش را از رخشان بنی‌اعتماد، مجید مجیدی و رضا میرکریمی دریافت کرد.

همچنین رخشان بنی‌اعتماد قبل از اهدای جایزه‌ بهترین فیلم به تهیه‌کننده فیلم «کیفر» در سخنانی گفت: این جایزه را به کسی می‌دهم که با او تجربه‌های خوبی داشتم و امروز برایم خاطرات خوبی تجدید شد. سعید سعدی هم گرفتن این جایزه را برای خود افتخار بزرگی دانست.

مهناز افشار که دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن را از مازیار میری دریافت کرد، گفت: بعد از 15 سال کار و تلاش امروز بسیار خوشحالم که این جایزه را می‌گیرم و از همه منتقدان بابت انتخابم تشکر می‌کنم اما باید بگویم بازیگر بفروش عنوان بدی نیست و هر آنچه باعث می‌شود مردم با سینما آشتی کنند، خوب است.

کامران ملکی نیز که برای اهدای جایزه بازیگران روی سن حاضر بود، در سخنانی اظهار داشت: انجمن منتقدان بدون هیچگونه حمایتی جایزه می‌دهد، به خاطر اینکه آنهایی که امروز باید از هنرمندان حمایت کنند، بیشتر به‌دنبال عکس‌گرفتن با آنها هستند و بسیاری از مدیران ناکام سینماگران اصیل را شاه‌نشین می‌خوانند و بدانند نمی‌توانند سینماگران را با «نوعی نگاه» محدود کنند، چون سینماگر خوب، فیلم خوب می‌سازد و متأسفانه بعضی مسئولان، هنرمندان را فقط برای تزئین جشنواره‌هایشان می‌خواهند.

سعید حاجی‌میری هم در این مراسم گفت: بیشترین ارزش این جایزه، گرفتن از کسانی است که بسیار در سینما سختگیر هستند و سینما را به معنای واقعی سینما می‌شناسند. برپایی بزرگداشت محسن سیف - منتقد سینمایی - از دیگر بخش‌های این مراسم بود که توسط سیروس الوند و خسرو دهقان انجام شد.

سیروس الوند گفت: با جمشید ارجمند یک تجربه‌خوبی داریم که درباره‌ نویسندگان وجود دارد که وقتی فیلم خوب می‌بینند، پیاده‌روی می‌کنند اما چون امروز فیلم خوب ساخته نمی‌شود آنها هم کمتر راه می‌روند.وی افزود: ویژگی بزرگ «سیف» استفاده از واژگان در هنگام نوشتن است و یک تلخی در نگاهش وجود دارد که از واقع‌بینی‌اش ناشی می‌شود.

خسرو دهقان هم اظهار کرد: احترام زیادی برای انجمن منتقدان قائل هستم و برگزاری چنین بزرگداشت‌هایی بسیار مطلوب است و امیدوارم روزی نصیب جوانان شود. سیف بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: در زندگی تلاش زیادی کردم و همه تلاشم این بود که آدم شوم و نمی‌دانم چقدر به آن رسیدم اما اعتراف می‌کنم کار بسیار سختی است.

بزرگداشت دیگر این مراسم به هوشنگ کاووسی اختصاص داشت که در نبود او صحبت‌هایش در قالب گفت‌وگویی تصویری پخش شد. حمیدرضا صدر که به همراه هوشنگ گلمکانی به روی سن آمده بود، درباره گلمکانی گفت: او بسیار فوق‌العاده است و این همه مدت کارکردن به‌خصوص در 10 سال اخیر بسیار اعجاب‌انگیز است و همچنان عادت دارد طولانی بنویسد و حجم آن زیاد باشد و وقتی هم به مطلبی را سفارش می‌دهیم، در طول سفارش چندبار تماس می‌گیرد و گزارش می‌دهد که کار در چه مرحله‌ای است. وی افزود: یا‌دداشت‌های او همیشه آموزنده است و در 87سالگی شور و ذوق جوان‌ها را دارد.

بهترین آثار جشنواره فجر28 از نگاه داوران انجمن منتقدان

بهترین فیلم: کیفر(به تهیه‌کنندگی سعید سعدی)
بهترین کارگردانی: ابراهیم حاتمی‌کیا (به رنگ ارغوان)
بهترین فیلمنامه: بهرام توکلی (پرسه در مه)
بهترین بازیگر اول مرد: شهاب حسینی (پرسه در مه)
بهترین بازیگر مکمل مرد: مهران احمدی (هیچ)
بهترین بازیگر اول زن: نگار جواهریان (طلا و مس)
بهترین بازیگر مکمل زن: مهراوه شریفی‌نیا (پشت در خبری نیست)
تندیس انجمن و جایزه ویژه هیات داوران با عنوان چهره موفق بازیگری: حمید فرخ‌نژاد
جایزه استفاده خلاقانه از فناوری‌های نوین: حمید خضوعی ابیانه (ملک سلیمان و پرسه در مه)
جایزه خلاقیت و استعداد درخشان: سیاوش اسعدی (کارگردانی فیلم حوالی اتوبان)
تندیس انجمن و جایزه استانداردهای حرفه‌ای تهیه‌کنندگی: سعید حاجی میری (تهیه‌کننده فیلم پسر آدم دختر حوا)

کد خبر 126942

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز