همشهری آنلاین: دومین نشست از سلسله نشست‌های کنگره بزرگداشت علامه عسکری با عنوان «بررسی سلوک عملی و اخلاقی علامه عسکری» روز شنبه، 9 بهمن‌ماه، از ساعت 10 در سالن نشست‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار می‌شود.

عسکری

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، دومین نشست از سلسله نشست‌های کنگره بزرگداشت علامه عسکری با عنوان «بررسی سلوک عملی و اخلاقی علامه عسکری»، با حضور حجت‌الاسلام علی محمودی، سرپرست دانشکده اصول‌الدین و حسین شریف‌عسکری، عضو هیئت علمی دانشکده اصول‌الدین برگزار می‌شود.

در این نشست که از ساعت 10 روز شنبه، 9 بهمن‌ماه، در سالن نشست‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار می‌شود، موضوعاتی چون ویژگی‌های اخلاقی علامه، تلاش‌های علامه برای تأسیس دانشکده اصول‌الدین و تأثیرات آن در جامعه علمی و فرهنگی ایران، قرآن محور وحدت مسلمین در دیدگاه علامه عسکری بررسی می‌شود.

بنابر این گزارش، کنگره بزرگداشت علامه عسکری با همکاری نهادهای مختلفی از جمله مؤسسه علمی ـ فرهنگی علامه عسکری، مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، بنیاد قرآن، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، بنیاد بعثت، رادیو معارف، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، دانشکده اصول‌الدین و خبرگزاری قرآنی ایران در سال 90 برگزار خواهد شد.

در نشست پیشین که با حضور «محمدعلی آذرشب»، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و از شاگردان علامه عسکری برگزار شد، موضوعاتی چون تقریب مذاهب و وحدت اسلامی، آشنایی با افکار و آثار علامه عسکری، ابتکارات علمی علامه عسکری، کلام و اعتقادات و قرآن؛ محور وحدت در آثار علامه عسکری بررسی شد.

یادآور می‌شود، علامه سیدمرتضی عسکری در سال 1293 شمسی در سامراء در خاندان علم و دانش‌پرور متولد شد. ایشان از ده‌ سالگی به حوزه‌های علوم دینی قدم گذاشت، مقدمات و بخش‌هایی از سطوح را در همان شهر تحصیل کرد و در سال 1310 شمسی در عصر مرجعیت آیت‌الله‌العظمی حائری به حوزه علمیه قم مشرف و ادامه دروس سطوح را در حوزه علمیه قم ادامه داد. از بزرگترین کارهای ایشان تحقیقات نوینی است که شهرت ایشان بیشتر مرهون آن است. این تحقیقات کارهای نو و روش‌های نوینی در تحقیقات اسلامی پدید آورد و در واقع راه نوینی در تبیین اسلام شیعی و دفاع از آن بود.

وی بیش از سی و پنج سال قبل به ایران آمد و از همان ابتدا به ادامه راهی که در عراق آغاز کرده بود، پرداخته، تبلیغ و ترویج و تحقیق و خدمت به محرومان و اقامه جماعت و بعدها تأسیس مراکز علمی همچون دانشکده علوم اسلامی را وجهه همت خویش قرار داد. امروز دانشکده اصول‌الدین که سال‌ها از تأسیس آن می‌گذرد، در شهر های قم، دزفول و تهران در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا کار پرورش محققان را بر عهده گرفته است.

بحث‌‌های علمی و مناظرات ایشان با دانشمندان مذاهب و ادیان گوناگون جهان، بسیار روشنگرانه و منحصر به فرد است و بسیاری از این مباحثات به صورت کتاب انتشار یافته‌اند. علامه عسکری، ریاست دانشکده اصول‌الدین را که خود بنیانگذار آن بوده‌اند، بر عهده داشتند. ایشان همچنین در سومین همایش چهره‌‌های ماندگار در مهرماه سال 82 به عنوان یکی از نخبگان فرهیخته و برجسته علمی ـ فرهنگی معرفی شدند. 

کد خبر 126835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز